יינות ביתן | בלעדי

"מגה מרקט": יינות ביתן מקימה פורמט דיסקאונט חדש

לאחר שבחנה למחוק את המותג מגה בשל חולשתו, הקבוצה משנה כיוון ומחליטה למתוח אותו להקמת רשת מוזלת חדשה • הסניף הראשון שיוסב לפורמט הוא סניף יינות ביתן באזור התעשייה ברעננה

נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף
נחום ביתן, בעלי קבוצת יינות ביתן / צילום: שלומי יוסף

בעודה מנהלת מגעים עם קרן קדמה לכניסה לשותפות בחברה, קבוצת יינות ביתן-מגה מקימה פורמט דיסקאונט חדש - כך נודע ל"גלובס". הפורמט החדש יקרא "מגה מרקט", והוא מוגדר על ידי הקבוצה כרשת חדשה. ככל הידוע, הסניף הראשון שיוסב לפורמט הוא סניף יינות ביתן באזור התעשייה ברעננה. מדובר בסניף שהיה אמור להיות חלק מאחת העסקאות למכירת סניפים עם המתחרה יוחננוף, אולם מכירתו בוטלה. הסניף נסגר לפני כשלושה חודשים, ועתה צפוי להיפתח תחת הפורמט החדש.

כיום מפעילה יינות ביתן מספר פורמטים: יינות ביתן, יינות ביתן בסיטי, שוק מהדרין, ומגה בעיר, הרשת אותה רכשה לפני כארבע שנים.

בעבר טענו גורמים שונים בקבוצה כי הם שוקלים למחוק את המותג מגה בשל חולשתו, אולם באחרונה הקבוצה דווקא שינתה כיוון לגבי המותג כשבחרה לשפץ את הנראות החיצונית שלו בעשרות סניפים תחת השם מגה בעיר.

מוקדם יותר השבוע דיווחנו כי קרן קדמה במגעים לרכוש נתח מקבוצת הקמעונאות יינות ביתן-מגה מידי נחום ביתן. הקרן במשא-ומתן לרכוש 50% ממניות קבוצת קמעונאות המזון תמורת סכום מוערך של 400 מיליון שקל יחד עם קבוצת משקיעים נוספים. העסקה משקפת לקבוצת יינות ביתן-מגה, המונה כ-150 סניפים, שווי של כ-800 מיליון שקל. לקבוצה יש מחזור מכירות של כ-3.5 מיליארד שקל.

קבוצת יינות ביתן נהנית בתקופה האחרונה מהסנטימנט החיובי בענף המזון הודות להשלכות המשבר הקורונה על המשק, שהביאו לגידול של כ-9% במכירות המזון והמשקאות והפיחו רוח חיים בקבוצה שדשדשה ערב פרוץ המשבר. היא נהנתה בין היתר מנוכחותה בחנויות עירוניות בתוך השכונות. לאחרונה הצהירה הקבוצה כי בכוונתה להנפיק את עצמה בבורסה בעתיד, ואף הבטיחה לעובדי החברה לקבל נתח מכך, מה שהקל עליה להעביר קיצוצים אגרסיביים במצבת כוח-האדם ולסגור את המרכז הלוגיסטי שלה.

לפני כשנה וחצי נחשף ב"גלובס" כי קבוצת יינות ביתן נקלעה לקשיי תזרים, וכי היא מעכבת תשלומים לספקים. מאז הרשת ביצעה מספר רב של מכירות סניפים למתחרות וקיבלה אשראי בהיקף של 150 מיליון שקל מבנק הפועלים ומבנק מזרחי טפחות, זאת לאחר שוויתרה על הלוואת ענק של כמה מאות מיליונים מקרן כלירמרק.

במקביל, נחום ביתן מינה לראשונה מנהלים שכירים לחברה שבבעלותו: מיכאל לובושיץ מונה למנכ"ל הקבוצה, ושלמה רודב מונה ליו"ר הדירקטוריון שלה. עקב מימושי הסניפים, הפריסה של הקבוצה קטנה במידה ניכרת, והיא ירדה מפריסה של כ-180 סניפים לכ-150 סניפים. עם זאת, מבחינת מספר סניפים, עדיין מדובר בקבוצת הקמעונאות השנייה בגודלה בישראל.