כלל ביטוח | בלעדי

כלל ביטוח שכרה את חברת הייעוץ BCG: שואפת לייצר לעצמה מנוע לדיבידנדים מחוץ לחברת הביטוח

שכרה את שירותי Boston Consulting Group לסיוע בגיבוש תוכנית אסטרטגית עבור כלל החזקות • המהלך נועד לעקוף צורך באישור רגולטורי לדיבידנדים, ולצמצם פערים מול כמה מהמתחרות, שבחברה האם הציבורית שלהן מגוון פעילויות שאינן מוחזקות בשרשור דרך חברת הביטוח

יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ''ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

בעיצומו של מהלך לבחירת דירקטורים חדשים לקבוצה, ושבועות ספורים לאחר ששכך העימות של דירקטוריון החברה האם מול הרגולטור, קבוצת כלל ביטוח שבניהולו של יורם נוה רוצה ליצוק תוכן נוסף בחברת ההחזקות, שתלויה כמעט לגמרי בפעילות חברת הביטוח שלה. ל"גלובס" נודע כי כלל החזקות ביטוח הציבורית שכרה לאחרונה את שירותי חברת הייעוץ Boston Consulting Group, וזאת במטרה לייצר מנוע רווחים נוסף לקבוצה, שחלוקת הדיבידנדים ממנו אינה תלויה באישור הרגולטור.

בכלל ביטוח אישרו את הידיעה, ומסרו בתגובה כי "החברה שכרה את שירותיה של חברת BCG במטרה לגבש תוכנית אסטרטגית לכלל החזקות". כלל ביטוח היא קבוצת הביטוח הראשונה, ולפי שעה גם היחידה, שאין בה גרעין שליטה. מבחינתה, המהלך שהיא מתניעה עם BCG נועד לצמצם פערים מכמה מהמתחרות, שלהן יש מגוון פעילויות בחברה האם הציבורית, שאינן מוחזקות בשרשור דרך חברת הביטוח.

כך למשל, קבוצת הפניקס מציגה חברת החזקות "מלאה", אשר לה שורה של חברות בנות שאינן תחת חברת הביטוח של הקבוצה. לסוגיה זו חשיבות בעיקר בהיבט של יצירת מנועים לחלוקת דיבידנדים ללא תלות בהוראות היציבות הרגולטוריות המחמירות הנהוגות בענף הביטוח.

על רקע זה פרסמה לאחרונה הפניקס מדיניות דיבידנד יוצאת דופן בענף הביטוח, שנסמכת על יכולתה לייצר דיבידנד שוטף יחסית גם ללא חלוקת דיבידנד מהחברה האם. הפניקס הסתייעה לאחרונה בשירותי חברת הייעוץ מקינזי, ובמסגרת העימותים בדירקטוריון מגדל ביטוח, התברר כי גם שם עלה לדיון עניין של ייעוץ אסטרטגי מחברה חיצונית.

הנושא הפך לחשוב בכלל החזקות ביטוח משום שזו טרם עשתה שימוש בכספי הנפקת המניות שביצעה בשלהי 2019. למעשה, מאז גייסה כלל החזקות ביטוח כ-650 מיליון שקל מהציבור באותה הנפקה, שדיללה בעלי מניות קיימים דאז, נוצר עימות בינה לבין המפקח על הביטוח מרשות שוק ההון, שרצה שרוב הסכום האמור יורד מטה לכלל חברה לביטוח, על מנת לחזק את ההון הרגולטורי שלה. מהלך שכזה לא קרה חודשים רבים, עד אשר הממונה שינה את ההוראות שלו ליישום בישראל של משטר ההון הרגולטורי האירופי, באופן ששחרר הון רב לחברות הגדולות, בדגש על כלל ביטוח ומגדל.

אלא שהממונה גם קבע, כי שתי החברות הללו לא יורשו לשחרר את מלוא ההון שההוראות החדשות מתירות להן לשחרר. בעניין כלל ביטוח הוא קבע כי מגבלה זו תחול כל עוד החברה לא מורידה מטה את חלק הארי מכספי הנפקת המניות מסוף 2019.

בעקבות זאת, כלל ביטוח החליטה להעביר לחברה הבת 450 מיליון שקל מתוך כספי ההנפקה. כך, כלל החזקות נותרה עם סכום נוסף שאינו זניח ושעדיין אין לו מטרה, כשחברת ההחזקות שלה כוללת פרט לחברת הביטוח החזקה בשתי סוכנויות ביטוח - תמורה ובטח-תורן.

המהלך האמור קורה בעוד שדירקטוריון כלל החזקות ביטוח, החברה האם הציבורית, נמצא לקראת שינוי מהותי, שיכול להביא למינוי יו"ר חיצוני חדש, במקומה של היו"רית הזמנית מלי מרגליות, שהחליפה לפני חודשים ספורים את היו"ר הקודם דני נוה.

נוה פרש מתפקיד היו"ר לאחר הסערה שהתעוררה מוקדם יותר השנה, כתוצאה מכוונתו להדיח את המנכ"ל ללא דיון מקדים בדירקטוריון החברה, כשברקע דובר על רצונם של בעלי מניות בחברה - קבוצת ארקין, אלרוב שבשליטת אלפרד אקירוב ואייל לפידות - לשינוי בחברה.

בימים אלה מתנהל המהלך למינוי דירקטורים חדשים בחברת כלל החזקות הציבורית, ובעלי המניות מציעים מועמדים. במסגרת זו דווח על כך שהוצעו כמה שמות: לפידות, שמחזיק קצת פחות מ-5% ממניות כלל ביטוח, ושבעבר ניהל בהצלחה רבה את הפניקס, ועורכי הדין מיה ליקוורניק וחיים סאמט.

למעשה, מאז דווח בתחילת החודש על המועמדות הפוטנציאלית של לפידות לתפקיד יו"ר כלל ביטוח, התברר כי המשקיעים רואים בכך סימן חיובי. זאת משום שמניית החברה נסקה מאז בשיעור חד של 26%, בעוד שמתחרותיה עלו בתקופה זו בשיעורים מתונים בהרבה. מתחילת נובמבר ועד היום עלתה מניית מגדל ב-11.3%, מנורה מבטחים טיפסה 6.7%, הראל עלתה 6.2% והפניקס הוסיפה 5.6%.

המגמה כאמור לא משקפת את ביצועיה היחסיים של כלל ביטוח מתחילת השנה; מאז סוף 2019 ועד היום איבדה המניה של כלל ביטוח 15.9%, בעוד שמגדל השילה מערכה כ-8.1%, הראל ירדה 1.7% והפניקס ומנורה מבטחים התכווצו מתחילת שנה ב-9.1% וב-3%, בהתאמה.