בית החולים רמב"ם פותח תוכנית חדשה ליזמות רפואית

התוכנית מבוססת על תוכנית ביודזיין שפיתחה אוניברסיטת סטנפורד • בתוכנית ישתתפו רופאים, מהנדסים ובוגרי מנהל עסקים והיא תשלב מנטורים מהאקדמיה ושיתוף פעולה עם התעשייה

פרופ' רפי ביאר, נשיא האגודות הבינלאומיות של בית החולים רמב"ם / צילום: איל יצהר, גלובס
פרופ' רפי ביאר, נשיא האגודות הבינלאומיות של בית החולים רמב"ם / צילום: איל יצהר, גלובס

בית החולים רמב"ם השיק בשנה האקדמית 2020-2021 תוכנית בשם Biodesign (ביודזיין) להכשרת יזמים רפואיים. התוכנית מבוססת על המודל שפיתחה אוניברסיטת סטנפורד המחבר בין בית החולים, האקדמיה והתעשייה. המרכז בישראל ינהל שיתופי פעולה הדוקים עם סטנפורד כחלק מהליך קבלת הסמכה לקידום התוכנית, והוא המרכז הרביעי בעולם שעובר את ההסמכה הזו, אחרי יפן, הודו וסינגפור. 

התוכנית בארץ תנוהל על ידי ד"ר יונה וייסבוך, רופא אף אוזן גרון בכיר, מנתח אוזניים ובסיס גולגולת ברמב"ם שלמד בסטנפורד והוכשר בתוכנית הביודיזיין בזמן שהותו שם. כעת הוא שב לישראל כדי להקים אותה כאן. "בארה"ב תוכנית ההכשרה עולה 75 אלף דולר לשני סמסטרים", הוא אומר. "ואנחנו מנגישים את התוכנית ללא עלות עבור רופאים, מהנדסים ובוגרי MBA ולסטודנטים מצטיינים, להם היא תחשב כסטאז' ותזכה בנקודות אקדמיות. למחזור הראשון ניגשו מאות מועמדים ולאחר תהליך סינון קפדני, נבחרו 56 להתחיל את מסלול המצוינות".

במסגרת התוכנית הוקמו צוותי פיתוח שישלבו רופאים, מנהלים ומהנדסים. הצוותים יתמקדו בפיתוח מכשור רפואי ובריאות דיגיטלית, על בסיס המתודולוגיה של תוכנית הביודזיין. המטרה היא להגיע לאבטיפוס של מכשיר רפואי או מוצר בריאות דיגיטלית. היזמים יוכלו לבחון את המוצרים שלהם בבית החולים, ויחד עם החברות השותפות.

למרכז ליזמות רפואית שיוקם יהיו שותפויות עם גופים כמו הטכניון, שהוא שותפו הקבוע של רמב"ם בעולם האקדמי, וכן אוניברסיטת חיפה, אורט בראודה, מכללת עמק יזרעאל, הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת בר אילן בצפת ומכללת תילתן שתהיה אחראית על עיצוב המוצר. בנוסף, ישתתפו בתוכנית מרצים מסטנפורד.

פרופ' רפי ביאר, מנהל רמב"ם לשעבר המכהן כיום כנשיא האגודות הבינלאומיות של בית החולים, מציין: "אנחנו לקראת חתימה על הסכם עם אחת החברות המובילות בישראל, שתשלח מהנדסים לתוכנית ההכשרה ובסיומה ישובו לחברה עם חשיבה של חדשנות. אנחנו מכוונים לצעירים מבריקים, רופאים, מהנדסים, בוגרי MBA וסטודנטים מצטיינים ממגוון דיסציפלינות הנמצאים יחסית מוקדם בקריירה שלהם ומחברים אותם לבית החולים, לאקדמיה ולתעשייה היצרנית בישראל, באסיה ובארה"ב, שמהם יצמחו להנהיג את עולם החדשנות והיזמות הרפואית".

פרופ' יהודה חוברס, ראש אגף המחקר של רמב"ם, הוסיף כי: "עם העלייה בתוחלת החיים בישראל ובעולם, ישנו ביקוש הולך וגדל בתחום הבריאות הדיגיטלית, מכשור רפואי מתקדם ורפואה מותאמת אישית. ישראל ברוכה באנשים יצירתיים, שאפתניים ומוכשרים. נעניק להם את כל הידע, התשתיות, התמיכה והקשרים הדרושים להפיכת ההייטק ניישן גם לביומד ניישן".

תוכנית ביודזיין בסטנפורד הוקמה ב-2000 על ידי הקרדיולוג פרופ' פול יוק כדי לקדם חשיבה חדשה בתחום יזום של חברות בתחום הטכנולוגיה הרפואית. מדובר במרכז אקדמי רב תחומי אשר נמצא בשיתוף פעולה הדוק עם התעשייה ועד היום צמחו ממנו 50 חברות מצליחות. ביניהן ניתן למנות את iRhythm שפיתחה מדברה למדידת א.ק.ג ונסחרת בנסד"ק בשווי המוערך בכ-3 מיליארד דולר. Tueo Health, שפיתחה אפליקציה המסייעת להורים לנטר תסמינים של התקף אסתמה בילדים במהלך הלילה, נמכרה לחברת אפל בשנה שעברה. Spiracure, שמפתחת פתרון לטיפול בפצעי לחץ, גייסה מעל 100 מיליון ונמכרה ביותר מ-400 מיליון דולר.

ד"ר מיקי הלברטל, מנהל בית החולים רמב"ם מוסיף כי "תוכנית ביודזיין ישראל מהווה עוד נדבך בחזון המנחה אותנו של קידום מחקרים פורצי דרך והיא תצטרף לבניין הפיזי אותו אנו בונים כעת, 'מגדל תגליות הבריאות ע"ש הלמסלי' אשר יפעל במודל דומה המשלב, תעשייה, אקדמיה ורפואה".