קבינט הקורונה הכריע שלא להכריע: לא תתקיים הצבעה הלילה

במהלך דיון ארוך, הוחלט בקבינט הקורונה שלא להצביע בענייני פתיחת מערכת החינוך וסגירת המסחר ב-19:00 • רה"מ נתניהו החליט להפעיל עוצר לילי בערים כתומות ואדומות בלבד • שר האוצר ישראל כ"ץ התנגד להצעה זו ותומך בפתיחת הקניונים

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

הצעה להפעלת סגר לילי ברחבי המדינה ירדה מהדיון בקבינט, וראש הממשלה בנימין נתניהו עדכן את השרים כי הנוהל יופעל רק בערים כתומות ואדומות. קבינט הקורונה התכנס היום על רקע העלייה בתחלואה וללא סימנים להקלות נוספות באופק.

במקום הסגר הלילי, עלתה הצעה אחרת עליה היה אמור הקבינט להצביע היום: סגירת המסחר ב-19:00 בערב. עם זאת, הדיון בקבינט הקורונה ננעל הערב בהחלטה שלא לקבל החלטות בנוגע למסחר ולמערכת החינוך. נתניהו וגנץ יישבו עם ראש המל"ל ויביאו החלטה להצבעת הקבינט במועד מאוחר יותר.

במהלך הדיון, טרם להחלטה לא להצביע, התפתח עימות בין נתניהו לשר האוצר בנוגע להצעה זו. השר כ"ץ אמר כי הוא מתנגד להחלטה גורפת על סגירת המסחר ב-19:00 בערב והוסיף "אביא לך הצעות חלופיות". עוד אמר כ"ץ כי יש להגביר אכיפה על הפרות בוטות ועל ערים אדומות ולא להגביל את המסחר שבו אין הדבקה. וכן להזהיר מסעדות שמי שמפר את כללי הבריאות כמו שרואים בחלק מהמקומות - לא יוכל להציע שירותי משלוחים.

למרות העלייה בתחלואה חזר כ"ץ על עמדתו לפיה אפשר להפעיל את הקניונים תוך "הקפדה מלאה על כללי בריאות מחמירים ולהתמקד באכיפה על הפרות בוטות, במקום להשאיר את המסחר סגור לעוד חודשים".

הצעה נוספת של כ"ץ לנתניהו בקבינט הייתה לפתוח את הקניונים עד אמצע-סוף דצמבר כדי שיוכלו למכור את המלאי שלהם ואז לאחר מכן לעשות הערכת מצב ולקבל החלטה מחודשת.

שר החינוך יואב גלנט בקבינט: "במערכת החינוך יש ירידה בתחלואה למרות פתיחה חלקית של בתי הספר והגנים לפיכך יש צורך לפתוח מיד את מוסדות החינוך לתלמידים ולא להמתין לירידת מקדם התחלואה R לערך 0. שאליו לא נתכנס ממילא בצעדים הנוכחיים".

עוד אמר רה"מ בקבינט הקורונה שחובה להכניס את החוזרים מדנמרק לבידוד כפוי ושיבצעו בדיקה. ראש הממשלה הנחה את השר לביטחון פנים לוודא מיידית שהחוזרים מדנמרק נכנסים לבידוד וביקש מהיועמ"ש לוודא שאפשר משפטית לחייב אותם לעבור בדיקת קורונה. מדובר במוטציה של הנגיף שיכולה להוות סכנה גדולה לכל אזרחי ישראל.

אדלשטיין: אפקט הקנסות הנוכחי לא מייצר הרתעה מספקת

במהלך הדיון הציג שר הבריאות יולי אדלשטיין לנוכחים את הנחיות המשרד במצגת, שבה נכתב בין היתר כי חלק ניכר מההתפרצויות בשבועות האחרונים נובע מאירועי התקהלות רבי משתתפים וכי אפקט הקנסות הנוכחי אינו מייצר הרתעה מספקת. לכן, המלצת משרד הבריאות היא להשלים באופן מיידי את מתווה העלאת הקנסות עליו סוכם בישיבת קבינט הקורונה הקודמת ולהביאו לסיום חקיקה בכנסת, זאת בניגוד לדרישת המפלגות החרדיות מנתניהו לבלום את קידומו.

הוצגו לשרים גם המלצות המשרד במיקוד פעילות ביישובים בחברה העברית והדרוזית להורדת התחלואה, וכן בהפעלת מודל תמרוץ כספי לביצוע בדיקות ברשויות המקומיות עם משרד האוצר והפנים. גם במשרד הבריאות, בנוסף למלצות המשטרה, הגיעו למסקנה כי העוצר הלילי אינו אפקטיבי להורדת התחלואה. "לא ניתן להצביע על אפקטיביות ממשית לביצוע עוצר לילי", נכתב. עוד טען שר הבריאות כי הפעלת עוצר לילה אינה יכולה לשמש כאמצעי המאפשר פתיחת שלבים נוספים כעת. 

הכבישים לאילת ולים המלח יחסמו

בנוגע למתווה איים ירוקים, שאמור להתחיל לפעול בעוד יומיים בעיר אילת ובים המלח, נקבעו הכללים הבאים: חסימת הכבישים המובילים לעיר ולים המלח, וכניסה רק בהצגת בדיקת קורונה עדכנית עם היערכות לכניסה יומית של כ-2,500 אזרחים באילת וכ-1,500 בים המלח. על הבדיקות המהירות באיים הירוקים תופקד מפקדת אלון, בדיקות ייערכו הן בקופות החולים והן בעמדות בידוק מהיר בצומת שיזפון ובשדה התעופה רמון.

לעובדי המלונות בים המלח ייערכו בדיקות בדימונה וערד והצבת עמדת בדיקה מהירה תהיה במועצה אזורית תמר. את האחריות לביצוע הבדיקות באזור קיבל ארגון מד"א ואת האחריות לבדיקת הנכנסים לאזורי התיירות בים המלח ואילת - משטרת ישראל. על פי המודל שהוצג ישראל נערכת לפתיחת התיירות במקומות האלה ב-17 בנובמבר, יום שלישי.

אי ירוק ייחשב ככזה כל עוד ציון הרמזור שלו נותר ירוק, ועוצר יוכרז כאשר אין צבע ירוק במשך שלושה ימים רצופים. שיעור המאומתים יידרש לשם כך לא לעלות מעל שלושה אחוזים ושיעור הבדיקות בממוצע שבועי יעמוד על 30 לעשרת אלפים איש.