בזכות הזום: אסיה מובילה את ההתאוששות הכלכלית ממגפת הקורונה

התמודדות מוצלחת עם הנגיף ורעב למוצרים מצד מדינות המערב עוזרים לכלכלות בסין, טיוואן ודרום קוריאה לצאת מהמשבר

אנשים עם מסכות נוסעים ברחובות ביג'ינג, סין / צילום: Mark Schiefelbein, AP
אנשים עם מסכות נוסעים ברחובות ביג'ינג, סין / צילום: Mark Schiefelbein, AP

כלכלות אסיה מובילות במרוץ העולמי להתאוששות מלאה, בעזרתם של צרכנים אירופאיים רעבים לסחורות מהיבשת, והצלחה בהכלת מחלת הקורונה - שני גורמים שעזרו למדינות האזור לשמור על המפעלים פתוחים.

סין נמצאת על דרך המלך לצמיחה של כמעט 2% השנה, יותר מכל כלכלה גדולה אחרת, בעוד שאר העולם צפוי להתכווץ ב-4.4% וארה"ב ב-4.3%, על פי קרן המטבע העולמית. מדינות אסיאתיות אחרות נמצאות לא רחוק מאחורי סין: וייטנאם צופה צמיחה של 1.6%, טיוואן אמורה לשמור על מצבה משנה שעברה ודרום קוריאה צפויה להתכווץ מעט, ב-1.9%.

חלק ניכר מהצמיחה במדינות אלה מבוסס על ייצוא סחורות לשאר העולם, בעיקר לארה"ב ולאירופה. כלכלות אסיה הן בין היצרניות הגדולות ביותר של מחשבים נישאים, ציוד תקשורת, טלוויזיות ומוצרי צריכה אחרים שהייתה עליה בקנייתם בקרב אנשים שהמגפה הכריח אותם להישאר בבתיהם. בזמן שהמערביים צורכים, אסיה קוצרת הרבה מהרווחים.

"הבום שאחרי הזום"

"אנו קוראים לזה הבום שבא בעקבות הזום", אמר רורי גרין, כלכלן בחברת המחקר ט"ס לומברד, שמתאר את העלייה בביקוש למסכים ומחשבים ניידים כאשר יותר ויותר אנשים עובדים מהבית. שאלת מפתח היא האם ניתן לשמור על כל הביקוש הזה, כאשר מספר מקרי הקורונה שוב עולה במערב. צרכנים כבר הוציאו את הכסף שקיבלו בהמחאות סיוע ואפילו אם תהיה ירידה נוספת במספר ההדבקות, ישנו גבול לכמה טלפונים ומכשירים אחרים אנשים יצטרכו כדי לעבוד וללמוד מהבית. לעת עתה, נראה שהחיים היומיומיים בחלקים נרחבים מאסיה נראים הרבה יותר טוב מאשר במערב. בטייוואן, מצעד הגאווה השנתי משך אלפי משתתפים בחודש שעבר. דרום קוריאה אירחה הופעות מחו"ל של "פנטום האופרה" ו"חתולים", בזמן שהתיאטראות בברודווי נשארים סגורים.

בסין, המסעדות שוקקות ועסקי פנאי כמו פארקי מים נפתחו מחדש, בעוד שחברות בידור כמו וולט דיסני מפטרות אלפי עובדים בארה"ב. נפח הטיסות הפנימיות בסין עדיין נמוך בכ-35% מהרמה שהייתה לפני המגפה אך הוא הרבה יותר גבוה מנפח הטיסות הפנימיות בארה"ב ובאירופה, שם הוא נמוך מהרגיל ביותר מ-60%.

אך הכלת המגפה, כפי שהצליחו הרבה ממדינות אסיה לעשות, אינה תמיד מספיקה. בתאילנד, שם מספר המקרים היה נמוך מההתחלה, הכלכלה צפויה להתכווץ בכ-7.1% השנה, מבחינה רבה בגלל שהמדינה מסתמכת כל כך על תיירות נכנסת - אשר נפסקה למעשה לחלוטין - על פי הבנק המרכזי של תאילנד.

המצב בכמה מדינות אחרות באסיה נראה גרוע במיוחד, כולל הודו והפיליפינים, שצפויות להתכווץ ב-10.3% וב-8.3% בהתאמה. שתי המדינות הוכו קשה במיוחד על ידי מגפת הקורונה ולהודו אין תעשייה משמעותית של אלקטרוניקה לייצוא.

בסין, חברת האלקטרוניקה וייאו מגואנגז'ו, יצואנית טלוויזיות גדולה, קיבלה הזמנות בנפח של כ-50% יותר משנה שעברה כאשר המפעל שלה נפתח מחדש במרץ לאחר סגר שהוטל בעקבות המגפה, כך מסר מייקל יאנג, מנהל מחלקת מכירות חו"ל של החברה. החברה שכרה עובדים נוספים על מנת להתמודד עם מבול ההזמנות, הוסיף יאנג.

הביקוש כה גדול שכיום החברה נאבקת לעמוד בו. מחסור בחומרי גלם הביא לעליות מחירים של כ-50%, אמר יאנג. "אנו ממשיכים לקבל הזמנות חדשות מהלקוחות שלנו", אך בית החרושת אינו עומד בקצב, אמר יאנג.

מקום מושבן של חברות כגון סמסונג, וואווי וחברת ייצור המעבדים של טייוואן באסיה, היא בירת האלקטרוניקה של העולם. כ-97% ממכשירי הטלפון של העולם וכ-60% מהמחשבים בעולם מיוצרים שם, כמו גם מספר גדול של מוצרי אלקטרוניקה אחרים, כך לפי חברת המחקר קאונטרפוינט. בבדיקה שנערכה באוקטובר, מצאה חברת ט"ס לומברד שכמעט כל הצמיחה השנתית של טייוואן, 11.2%, מגיעה ממכשירים וציוד אלקטרוני. בלי ייצור של מוצרים אלה, הייתה צומחת כלכלת טייוואן רק ב-0.2% לעומת השנה הקודמת.

עודף סחר מול ארה"ב

עודף הסחר של סין מול ארה"ב, בינתיים, התרחב באוקטובר כאשר הדרישה בארה"ב לציוד רפואי ולמוצרים הקשורים לעבודה מהבית נמכרו היטב. ייצוא מקוריאה לארה"ב ולמדינות האיחוד האירופי באוקטובר צמחו ב-3.3% וב-9.5% בהתאמה, בניגוד לדעיכה בייצוא מאזורים אחרים בעולם.

לא כל היצרנים באסיה נהנים מצמיחה ברמות שלפני המגפה. בדרום קוריאה, בכירים בחברת יונג'ינג אינד, המייצרת ציוד לייצור מעבדי מחשב, אמרו שהיא הגיעה רק למחצית מההזמנות שהיו לה לפני פרוץ המגפה, בגלל ביקוש מקומי נמוך. "הייתי מסמן את הקיץ הבא כתאריך יעד לשיקום מלא", אמר פארק יונג-ג'ין, ראש אגף התכנון בחברה.

הסיכון הגדול ביותר מולו עומדות כלכלות אסיה הוא שצרכנים אמריקאים ואירופאים יאבדו את הביטחון לגבי הוצאת כספים כאשר מספר מקרי המחלה מתחיל לעלות. סקר צרכנות שנערך על ידי חברת הייעוץ דלויט מצא, שכ-38% מהצרכנים האמריקאים מתכננים להוציא פחות בעונת הקניות של החגים בגלל חששות כלכליים, וההוצאה למשק בית צפויה להיות נמוכה בכ-7% משנה שעברה.

מצד שני, צרכנים באסיה - בייחוד בסין - הופכים לכוח יותר משמעותי בכלכלת העולם ועשויים לאזן כל ירידה בביקוש מצד המערב. סין צפויה לעקוף את ארה"ב בתפקיד שוק הצריכה הגדול ביותר בעולם השנה, על פי חברת מחקר השוק אימרקטר. ובעוד ארה"ב עשויה לחזור למקום הראשון בשנת 2021, סין צפויה להוביל את שוק הצרכנים בטווח הארוך, אומרים בחברה.

ההוצאה בקרב צרכנים סיניים התאוששה לאט יותר מסקטור התעשייה היצרנית של המדינה השנה. אך בחודשים האחרונים השוק התאושש וזה הביא לתוצאות טובות יותר גם אצל חברות בינלאומיות המוכרות מוצרים לסינים. מפעיל יוניקלו ביפן פאסט ריטיילינג צופה שהרווח הנקי יעלה השנה ב-83% הודות למכירות חזקות יותר בתוך סין.

"בעוד הגלים החדשים של הקורונה יוצרים סיכון חדש לחלוטין מבחינת הכיוון אליו הולכת כלכלת העולם... ימשיך להיות מספיק ביקוש עולמי כך שלשרשרת האספקה האסיאתית תהיה עבודה", אמר סטיב קוצ'ריין, כלכלן ראשי למדינות דרום אסיה והאוקיינוס השקט בחברת הייעוץ מודי אנליטיקס בסינגפור.