מחשוב | ניתוח

הצמיחה של חברות המחשוב נבלמה ברבעון; האם קדחת המיזוגים והרכישות תימשך?

רכישות רבות שבוצעו בסקטור בשנים האחרונות תומכות כיום בהמשך הצמיחה של החברות הגדולות - מטריקס, וואן וחילן - בעוד משבר הקורונה פוגע בעסקיהן • מבין השלוש למטריקס הרווח הנקי הגדול ביותר – 41.2 מיליון שקל, אך היא היחידה מהן שרשמה בסעיף זה ירידה ביחס לרבעון המקביל

אבי באום, בעל השליטה בחילן / צילום: איל יצהר
אבי באום, בעל השליטה בחילן / צילום: איל יצהר

על רקע מגפת הקורונה ניכרת ההאטה בצמיחה בהכנסות של חברות ה-IT הציבוריות בדוחות הרבעון השלישי של שתי החברות הגדולות בסקטור - מטריקס וחילן. הצמיחה, שבעבר הייתה בשיעורים דו-ספרתיים, התכווצה בשתי החברות, דבר שמדגיש את הצורך של חברות הסקטור להמשיך בקדחת המיזוגים והרכישות של השנים האחרונות, כדי לשמר את הצמיחה.

בעוד שברבעון הקודם, השני של 2020, נרשמה במטריקס ירידה בהכנסות (כמו אצל מלם תים, אמת מחשוב וטלדור), וחילן הסתפקה בצמיחה מינורית של 0.5% - ברבעון השלישי חזרה מטריקס לצמיחה צנועה של 2% להכנסות של 976 מיליון שקל, ובחילן שיעור הצמיחה נותר דומה לרבעון הקודם וההכנסות הסתכמו ב-390 מיליון שקל, גם כן ללא שינוי לעומת הרבעון הקודם.

שלוש החברות הגדולות בסקטור - מטריקס  מקבוצת פורמולה, חילן  שבשליטת אבי באום ו-וואן טכנולוגיות  שבשליטת מיחשוב ישיר - פרסמו בימים האחרונים את הדוחות הכספיים שלהן. הדוחות פורסמו מספר ימים לאחר שנודע שוואן תרכוש את טלדור, בעסקה של 250 מיליון שקל - הגדולה ביותר בסקטור בשנים האחרונות - ותהפוך עם השלמת העסקה לחברה מספר 2 בגודלה בענף. דווקא וואן הציגה צמיחה דו-ספרתית בהכנסות ברבעון השלישי: הכנסותיה צמחו ב-21.6% ל-459 מיליון שקל, בין היתר בזכות שתי רכישות שבוצעו השנה, של א.אפשטיין ויוביטק, בתמורה כוללת של כ-25.2 מיליון שקל.

בשנים האחרונות בוצעו רכישות רבות בסקטור, כשהחברות הגדולות בלעו חברות קטנות מהתחום ובמקביל התרחבו לתחומים משיקים. רכישות אלה תומכות כיום בהמשך הצמיחה של החברות, כשמשבר הקורונה פוגע בעסקיהן - גם אם לא באופן מהותי.

חילן נהנתה מתרומת החברה שרכשה בארה"ב

חילן, שפרסמה את הדוחות הכספיים אתמול (ב'), נהנתה ברבעון זה מהתרומה להכנסות של החברה שרכשה לאחרונה בארה"ב. לדברי באום, יו"ר ובעל השליטה בחילן, "אנו שבעי רצון מתוצאות הרבעון השלישי, המציגות עלייה בהכנסות לצד עלייה ברווח התפעולי והנקי של הקבוצה כתוצאה מרכישת פעילות השכר בארה"ב וממהלכי ניהול והתייעלות שנקטנו. תוצאות אלו הושגו למרות העלייה בתחלואה והתפרצות 'הגל השני' של נגיף הקורונה והשפעתו על הפעילות העסקית של המשק הישראלי".

בשורה התחתונה, בין שלוש החברות למטריקס יש את הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות הגדול ביותר - 41.2 מיליון שקל ברבעון השלישי, אם כי היא היחידה מביניהן שרשמה בסעיף זה ירידה ביחס לרבעון המקביל. בחילן הרווח גדל ב-4.3% ל-25.8 מיליון שקל ובוואן הוא גדל ב-18.8% ל-24.1 מיליון שקל. ה-EBITDA (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) צמח אצל כולן, וגם במקרה זה ה-EBITDA של מטריקס הוא הגבוה בין השלוש, פי שניים משל וואן.

מתחילת השנה, שלוש החברות הציגו צמיחה בהכנסות, כאשר הצמיחה של חילן הייתה הצנועה ביותר - 1.5%, להכנסות של כ-1.2 מיליארד שקל. הגידול מקורו באיחוד החברה שנרכשה בארה"ב בקיזוז ירידה מסוימת בפעילות העסקית בשל משבר הקורונה, ושחיקה מסוימת שנובעת מהתחזקות השקל מול הדולר. במטריקס הצמיחה מתחילת השנה הייתה בשיעור של 4.3% ל-2.8 מיליארד שקל, בין היתר בזכות רכישת גסטטנרטק, ובוואן ההכנסות צמחו ב-9% ל-1.3 מיליארד שקל, גם כן בזכות חברות שנרכשו.

הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה הגיע בחילן ל-86.8 מיליון שקל, עלייה של 9.2%; במטריקס הסכום היה כ-120 מיליון שקל, עלייה של 5.3%, ובוואן - 61.6 מיליון שקל, עלייה של 1% בלבד.

תוצאות חברות ה?IT הגדולות ברבעון השלישי
 תוצאות חברות ה?IT הגדולות ברבעון השלישי

"ירידה של 3.7% בשוק ה-IT ב-2020"

איך תסתיים שנת 2020? רמז לכך ניתן אולי למצוא בנתון שמתפרסם בדוחות מטריקס, מובילת השוק. לפי מטריקס, משבר הקורונה השפיע לרעה על הכלכלה הישראלית והעולמית והביא גם לפגיעה בביקושים בשוק ה-IT, אשר עשויים להביא להעמקת הקיצוצים עקב הצורך של לקוחות לחסוך ולהצטמצם.

"על פי תחזית של חברת IDC צפויה בשנת 2020 ירידה בשיעור של כ-3.7% בשוק ה-IT לעומת שנת 2019", נכתב בדוחות מטריקס. עם זאת, הצד החיובי לחברות הסקטור הוא שהתחזית הייתה לירידה חדה שנתית יותר של 7.4% לפני כחצי שנה, ועבור מטריקס בפרט - שהחברה הצליחה לצמוח בישראל בתקופה שחלפה למרות הירידה הכללית החזויה בשוק.

אתמול (א') דיווחה לבורסה בעלת השליטה במטריקס, פורמולה מערכות, כי רכשה 50 אלף מניות נוספות של מטריקס בכ-3.9 מיליון שקל וכעת היא מחזיקה בכ-49% מהחברה.

באום מחילן התייחס להמשך השנה כשאמר עם פרסום הדוחות כי "הרבעון הרביעי מאופיין באופן מסורתי בגידול בביקושים למגזרי התשתיות מחשוב ושיווק מוצרי תוכנה ואנו פועלים להשגת יעדי הרבעון חרף אתגרי התקופה".