המחיר האמיתי של מבצעי נובמבר

האחריות שלנו לא מסתיימת ברכישה בעלות כספית נמוכה ככל הניתן, אלא רק מתחילה שם • יש לנו אחריות אמיתית על החברה, הכלכלה, הסביבה והאקלים

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

לאן שלא תציצו, תיתקלו בהם. מבצעי נובמבר. יום הרווקים הסיני שרודף את שופינג IL של גוגל, ומעל כולם - הבלאק פריידי והסייבר מאנדיי, שגורמים לעולם בכלל, ולישראלים בפרט, לאבד שליטה על כמות ההקלקות והרכישות, שמחירן הסופי יקר לאין-ערוך ממחירי המבצע שהוצגו לנו באתרים או בחנויות.

עד כמה אנחנו מאבדים שליטה? רק בשנה שעברה הוציאו הישראלים בחודשים נובמבר-דצמבר 13.1 מיליארד שקל על קניות ברשת. השנה, על-פי ההערכות, הנתון הזה צפוי להיות גבוה בכ-250%, הודות למשבר הקורונה, שינוי הרגלי הצריכה והקנייה הרגשית. גם העובדה שהשיטוט הארוך בחנויות מצטמצם השנה והכול זמין ברשת, מוסיפה שמן למדורת השופינג.

אז אם התכוונתם לרכוש טלוויזיה חדשה ב-60% הנחה או שתי חולצות במחיר אחת ולחשוב שבעצם חסכתם, אני מציעה לכם להכיר את העולם הסמוי מן העין של המחירים הנסתרים, אלה שלא יככבו על המסך שלכם רגע לפני שתקליקו ותזמינו.

נזק אדיר לסביבה

עבור כל מוצר חדש שתרכשו נדרשו משאבי טבע רבים בהם נעשה שימוש בהליכי הייצור והאריזה של המוצר. לאחר מכן עובר המוצר מהמפעל אל נקודות השילוח - מה שמוסיף לטביעת הרגל הפחמנית שלו ולזיהום האוויר שהוא מייצר. אם בחרתם להזמין את המוצר הזה מחו"ל, הוא יידרש גם לתעבורה אווירית או ימית - מה שמגדיל משמעותית את הנזק הסביבתי. ועוד לא אמרנו מילה על אריזות הפלסטיק, הקלקר והניילון שבהן נעטף המוצר כדי לשרוד את הדרך הארוכה הזו.

אם חשבתם שבהגעתו לארץ המוצר הזה מפסיק לעלות לכולנו ביוקר, טעיתם. גם כאן המוצר עובר ממקום למקום, עד שהוא יעלה על רכב השילוח שיביא אותו עד אליכם הביתה ושוב יתרום לזיהום האוויר. והנה, סוף-סוף המוצר כבר אצלכם בבית. מרגש, נכון? אז זהו, שלא ממש.

גם תעשיית ההחזרות וההחלפות מייצרת נזק אדיר לסביבה שלנו. שוב יעבור המוצר עיטוף ושינוע ויוחזר או יוחלף במוצר חדש, ששוב ימצא את דרכו נעטף ונשלח אלינו. ואם סבלנותנו נגמרה, נבקש שהוא יישלח במשלוח מהיר, מה שיגרום לפליטות גזי חממה וזיהום אוויר גבוהים בהרבה בשל המשלוח המיוחד. גם החלופה של השארת מוצר לא מספק בטענה ש"זה עלה נורא מעט אז זה לא באמת משנה" אינה עדיפה, כי בזה הרגע היא חורצת את גורלו לפח ומשם במשאית לעבר המטמנה.

לבצע רכישות חכמות

אז מה אפשר לעשות כדי לקנות בזול, אבל באמת בזול - לא רק בכיס אלא גם במחיר החברתי והסביבתי שיש לטירוף הרכישות שלנו?

אומנם אין צורך להפסיק לקנות, אבל חשוב לבצע רכישות חכמות. אם במקום להזמין מוצר שיגיע מסין הרחוקה ועד אלינו תוך ניצול משאבים ופגיעה סביבתית מהותית, נרכוש את אותו המוצר בחנות מקומית, מבלי להשתמש בשירותי שילוח אוויריים/ימיים/יבשתיים - וכבר חסכנו בעלויות סביבתיות גבוהות מאוד וחיזקנו את הכלכלה המקומית.

אם נתכנן איך לתת חיים נוספים למוצר ישן לפני שנשליך אותו לפח האשפה, נחסוך כסף ונעניק תרומה חברתית משמעותית.

עלינו מוטלת האחריות לזכור שלא המחיר המנצנץ אלינו מאתרי הקניות הגדולים הוא העלות האמיתית, אלא גם כל מה שאנחנו לא רואים, לא מגהצים ולא מרגישים בסוף החודש בפירוט האשראי. האחריות שלנו לא מסתיימת ברכישה בעלות כספית נמוכה ככל הניתן, אלא רק מתחילה שם. לצידה יש לנו אחריות אמיתית - חשובה היום יותר מאי-פעם - על החברה, הכלכלה, הסביבה והאקלים. 

הכותבת היא מנכ"לית וממייסדי ארגון TNS ישראל