"ארה"ב בשבילנו היא גם אסטרטגיה וגם חצי בית; נגדיל שם הרבה את פעילותנו"

כביש האגרה שהקימה שיכון ובינוי בעיר יוסטון בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר נפתח לתנועה • לרגל האירוע מספר המנכ"ל תמיר כהן כי "הייתה שנה של איחור בגלל מזג אוויר והיערכות פחות טובה שלנו; שילמנו שם המון שכר לימוד, מתוך ידיעה שמדובר בפרויקט רווחי מאוד

כביש האגרה של שיכון ובינוי ביוסטון / צילום: Aero Photo
כביש האגרה של שיכון ובינוי ביוסטון / צילום: Aero Photo

פרויקט הנתיבים המהירים שהקימה חברת שיכון ובינוי בעיר יוסטון שבטקסס, ארה"ב, נפתח לתנועה. מדובר בהשגת אבן דרך משמעותית בפרויקט הגדול ביותר המבוצע על-ידי החברה כיום.

לאחר ארבע שנות הקמה, נפתח ביום שני לתנועה כביש האגרה SH288 ביוסטון, שבו מחזיקה שיכון ובינוי  21.6% מהזכויות בחברת הזכיין והמפעיל ו-50% מהזכויות בקבלן ההקמה. בשבועיים הקרובים תהיה הנסיעה בנתיבים ללא עלות, וב-30 בנובמבר צפוי הכביש להתחיל בגביית האגרה ולהניב הכנסות למשך תקופת ההפעלה, שתימשך כ-48.5 שנים.

הפרויקט כלל הקמה של כ-17 ק"מ של נתיבי אגרה מהירים, וכן 54 גשרים, מחלפים, ודרכי גישה, בכביש המהיר SH288 שהינו כביש הגישה העיקרי למטרופולין העיר יוסטון מכיוון דרום, ואחד מהכבישים העמוסים ביותר בעיר. כמו כן הוקמו מערכות לגביית אגרה, חדר בקרה, ומערך טכנולוגי משוכלל אשר יתמוך בתפעול הפרויקט לאורך 48 השנים שבהן יתופעל על-ידי הזכיין.

הפרויקט בוצע תחת זיכיון ל-52 שנה, כולל ארבע שנות ההקמה, מטעם משרד התחבורה של מדינת טקסס (TXDOT), והינו אחד מפרויקטי ה-P3 הגדולים ביותר שבוצעו בשנים האחרונות בארה"ב, בעלות הקמה כוללת של כ-1.1 מיליארד דולר.

שיכון ובינוי תיהנה מהכנסות בגין התנועה בנתיבים המהירים לאורך שנים רבות. שותפים נוספים בפרויקט הם חברת התשתיות הבינלאומית ACS, קרן ההשקעות אינפרארד (Infrared), קרן ההשקעות נורת'ליף (Northleaf), חברת כלל ביטוח הישראלית וקרן ההשקעות סטאר אמריקה (Star America).

העיר יוסטון היא אחת מחמש הערים הצפופות ביותר בארה"ב, ונהנית משיעור צמיחת אוכלוסייה גבוה במיוחד. בעשור האחרון גדלה האוכלוסייה במטרופולין יוסטון ביותר מ-20%, והגיעה לכ-7 מיליון תושבים.

"פריצת דרך משמעותית לשוק האמריקאי"

תמיר כהן, מנכ"ל קבוצת שיכון ובינוי, אמר היום (ג') "אנו מודים לממשלת טקסס ולמשרד התחבורה המקומי על שהפקידו בידינו פרויקט דגל חשוב זה, וגאים לפתוח את הכביש ביוסטון לתנועה. הפרויקט, שהיה מורכב ברמה ההנדסית, נבנה בסטנדרטים הגבוהים ביותר, כדי להבטיח נסיעה בטוחה ושירות ברמה הגבוהה ביותר לנוסעים בו. הכביש ישדרג את איכות החיים של אלפי תושבי יוסטון מדי יום ביומו, ואנחנו נהיה שם על מנת להבטיח זאת".

תמיר כהן / צילום: אלון רון
 תמיר כהן / צילום: אלון רון

אלון רווה, מנכ"ל חטיבת הזכיינות בשיכון ובינוי, הוסיף כי "הפרויקט מהווה פריצת דרך משמעותית שלנו לשוק האמריקאי. שו"ב היא אחת מהחברות הבודדות שיכולות להציג כעת ניסיון מוכח בפיתוח, מימון והקמה מוצלחת של פרויקט תשתיות לאומי במודל P3, ובכוונתנו למנף יכולות אלה לפיתוח פרויקטים נוספים בתחום, חלקם בתהליך כבר בימים אלה".

"הכנסות מזכיינות לעוד 48 שנים"

לדברי המנכ"ל כהן, "מבחינתנו להיות חברה שהצליחה להשלים פרויקט תשתיות גדול בארה"ב, זה אירוע גדול. נוסף על כך נהיה שם עם הכנסות מהזכיינות לעוד 48 שנים שנראות טובות מאוד, ועם תנועה שהיא הרבה מעבר למה שנמצא אצלנו במודל הכלכלי.

"ארה"ב בשבילנו היא גם אסטרטגיה וגם חצי בית (בעל השליטה נתי סיידוף מתגורר בארה"ב, ע' כ'), אז אנחנו נגדיל שם הרבה את הפעילות שלנו. קנינו שם לאחרונה מתקן אנרגיה ונקנה עוד אחד בקרוב.

"אבל פרויקט כזה, שגם היה מאוד מורכב ומסובך, גם הנדסית, גם פיננסית וגם ניהולית, הסיום שלו ותחילת ההפעלה שלו הם אירוע משמעותי מאוד - גם מבחינה אסטרטגית וגם מבחינת הפרויקט עצמו, כי זה אומר לבנות כביש, לעמוד בכל התקנים המחמירים של ארה"ב וגם להיות הבעלים שלו".

עוד ציין כהן, כי אורך כביש האגרה המדובר הוא 10 מייל (16.1 ק"מ) בלבד, אבל העבודה על הקמתו הייתה מסובכת, בשל הצורך בהקמת גשרים ומחלפים תוך המשך פעילותו של הכביש הישן לאורך כל תקופת העבודות. נוסף על כך, מזג האוויר הסוער של טקסס, שכולל סופות הוריקן וכמויות גדולות של גשם, גרם עיכובים בהשלמת הפרויקט.

ביצעתם כמה מחיקות על הכביש הזה.

"הייתה שנה של איחור, שנבעה בחלקה מעיכובי מזג אוויר ובחלקה מהיערכות פחות טובה שלנו כקבלן לאירועים מסוג זה. שילמנו שם המון שכר לימוד, מתוך ידיעה שמדובר בפרויקט זכיינות-קבלנות, שהוא פרויקט מאוד רווחי.

"מכיוון שבחשבונאות אצלנו אנחנו לא משערכים את שווי הפרויקטים, אז הפרויקט לא רשום לפי השווי הזכייני שלו. זה שיש לנו אגרה ל-48 שנה עם 150-170 אלף מכוניות ביום, אז המחיקות של הקבלנות שביצענו בהיקף של כ-50 מיליון דולר הן יחסית זניחות.

"ככה, שבצד הקבלני אנחנו לא הרווחנו מה שרצינו, אבל בצד הזכייני זה בהחלט אחד הפרויקטים הכי מוצלחים שלנו, כי זה באמריקה. אנחנו מקימים עוד כביש אגרה בקולומביה ומחזיקים במפעיל כביש 6 בישראל, אבל זה עדיין לא כמו באמריקה.

"השלמת הפרויקט הזה גם שמה אותנו על המפה בעולם התשתיות האמריקאי, כי הכביש זכה בכל מיני פרסים על העיצוב והתכנון שלו, ועכשיו יש לנו קבלות שם. גם שילמנו את שכר הלימוד בהקמת פרויקט בסדר גודל כזה בארה"ב, והיום אנחנו יותר חכמים.

"אחד הלקחים גם היה שקנינו חברה קבלנית אמריקאית טובה מפיטסבורג, שמדברת באמריקאית ולא באנגלית, עם מהנדסים ומתכננים מקומיים, ואנחנו מאוד מרוצים ממנה", מציין כהן. "החברה הזאת גם עזרה לנו מאוד להשלים את הכביש ביוסטון, והיא אפילו תחזור השנה להרוויח, וכבר זוכה בפרויקטים משמעותיים משל עצמה". 

צרו איתנו קשר *5988