האם מעבדת הקורונה שבנתב"ג היא היחידה מסוגה מחוץ ליפן?

כמה חלוצית מעבדת הקורונה שנפתחה בנתב"ג? פחות ממה ששרת התחבורה חושבת • המשרוקית של גלובס

מירי רגב, הליכוד / צילום: תמר מצפי, גלובס
מירי רגב, הליכוד / צילום: תמר מצפי, גלובס

אחרי חצי שנה בתפקיד, שרת התחבורה מירי רגב התכבדה בגזירה של סרט: חנוכת מעבדה לבדיקות קורונה בנתב"ג. אבל מה שווה סרט אם גזרו אותו לפנינו? בראיון לגלי צה"ל, רגב התגאתה שמתחם הבדיקות היה הבטחה אישית שלה, פרגנה לרשות שדות התעופה ולמשרד הבריאות, ואז הוסיפה: "דרך אגב, יפן וישראל הן היחידות בעולם שבשדה התעופה נעשה גם הדיגום וגם המעבדה, כדי לייעל את תהליך הבדיקה".

איסוף דגימות ופיענוחן בלי לצאת מנמל התעופה - איך לא חשבו על זה לפנינו (ולפני היפנים)? את החומרים לבדיקה הזאת קיבלנו מרגב עצמה, ששלחה לנו סקירה מקיפה של משרד התחבורה על בדיקות הקורונה ב-40 נמלי תעופה בעולם. קראנו אותה בקפדנות.

מרכז הקורונה בנתב"ג מופעל בשיתוף חברת אומגה ובית החולים רמב"ם. הוא כולל מעבדה לפיענוח בדיקות PCR, שנחשבות אמינות מאוד. החל מהשבוע אפשר להיבדק בו תמורת 45 שקל ולקבל תוצאות תוך 14 שעות. בהמשך יוצעו בדיקות מהירות, בעלות 135 שקל, ותוצאות תוך 4 שעות.

המרכז היפני, שנפתח לפני שבועיים בלבד, פועל בנמל התעופה הענק נריטה הסמוך לטוקיו. המחירים שהוא גובה גבוהים בהרבה. בדיקת קורונה עם תוצאות תוך 6 שעות עולה 46,500 ין, שהם כ-1,500 שקל. תוך כמה שבועות, זמן ההמתנה אמור לרדת לשעתיים.

אבל מרכזים דומים קיימים בעוד ערים. בנמל התעופה בבריסל נפתחה מעבדה ניידת לבדיקות קורונה: 67 אירו (266 שקל) לבדיקה רגילה; 135 אירו (540 שקל) לתוצאות תוך 5 שעות. בחניון של נמל התעופה אינדירה גנדי ליד ניו דלהי פועל מאז ספטמבר מתחם בדיקות גדול: 226 שקל והתשובות תוך 6-4 שעות. גם בנמל התעופה סביחה גוקצ'ן באיסטנבול שוכנת מעבדה דומה. 110 שקל ותוצאות תוך שעתיים וחצי.

עד כאן הזכרנו רק מעבדות לבדיקות PCR. הסיבה היא שרגב ביקשה לחדד שנתב"ג מיוחד רק בבדיקות כאלה. נמלי תעופה נוספים מציעים בדיקות קורונה בגישות אחרות, זריזות יותר אבל אמינות פחות.

בהית'רו בלונדון השיקו באוקטובר מעבדה בשיטה ניסיונית, שבה נוטלים דגימות רוק ומפענחים אותן בתוך שעה. בדיקות דומות מוצעות במעבדות של חברת Xpress Check בנמלי תעופה בארה"ב, לצד בדיקות קורונה בשיטות אחרות; ואילו בנמל התעופה של הלסינקי החל לפעול בספטמבר מערך בדיקות קורונה באמצעות כלבים. רשות שדות התעופה הפינית טוענת כי לפי בדיקות מעבדה, הכלבים מסוגלים להריח כמעט 100% מהנשאים ולזהות את הנגיף לפני הופעת הסימפטומים טוב יותר מבדיקות מעבדה רגילות.

בשורה התחתונה: דברי רגב לא נכונים ברובם. מעבדות קורונה שבהן הבדיקות מפוענחות במקום נמצאות בנמלי תעופה לא רק ביפן ובישראל, אלא גם בבלגיה, בהודו ובטורקיה.

תחקיר: ארן רונדל