טראמפ פיטר את ראש מערך הסייבר של ארה"ב לאחר שפרסם הצהרה שהבחירות לא זויפו

נשיא ארה"ב פיטר את כריסטופר קרבס, ראש הסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות של ארה"ב (CISA), לאחר שהגוף בראשו הוא עומד הפיץ הצהרה לפיה "אין כל ראיות שמערכת ההצבעה כלשהי מחקה או איבדה בוחרים, שינתה הצבעות, או שובשה בכל דרך אחרת שהיא"

כריסטופר קרבס/ צילום: Corinna Kern  רויטרס
כריסטופר קרבס/ צילום: Corinna Kern רויטרס

שבוע לאחר שנשיא ארה"ב המכהן דונלד טראמפ פיטר את מזכיר ההגנה מארק אספר באמצעות ציוץ בטוויטר, פיטר הנשיא באמצעות ציוץ גם את ראש הסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות של ארה"ב (CISA) כריסטופר קרבס, לאחר שהלה כחיש את האשמות טארמפ על זיופים בבחירות.

טראמפ פיטר את קרבס לאחר שהגוף שבראשו עמד קרבס (CISA) הפיץ הצהרה של גוף פיקוח בחירות אחר בשם "המועצה לתיאום תשתיות בחירת ממשלתית" (CGE), לפיה הבחירות האחרונות לנשיאות ארה"ב, היו "הבטוחות בהיסטוריה האמריקאית". גוף זה מורכב מנציגים בכירים של סוכנויות וגופי ממשל, בהם סגנו של קרבס.

בציוצו כתב טראמפ, "ההצהרות האחרונות של כריס קרבס על אבטחת בחירות 2020 היה מאוד לא מדויק, מכיוון שקרו המון דברים לא ראויים והונאה - כולל הצבעה של אנשים שמתו, משקיפי בחירות שלא הורשו להיכנס אתרי ההצבעה, 'גליצ'ים' במכונות ההצבעה ששונו מטראמפ לביידן, הצבעה מאוחרת ועוד רבים. לכן, כהונתו של כריס קרבס כראש הסוכנות לאבטחת סייבר ותשתיות של ארה"ב תבוא לסיומה באופן מיידי".

קרבס הגיע לתפקיד ממנו פוטר עתה על ידי טראמפ, לאחר שימש יועץ בכיר למזכיר ביטחון המולדת - תפקיד אליו הגיע לאחר ששימש חבר בצוות לקשרי ממשל של חברת מיקרוסופט, שם היה אחראי על תחום מדיניות הסייבר. הוא בעל תואר ראשון במדעי הסביבה מאוניברסיטת וירג'יניה ובעל דוקטורט למשפטים מאוניברסיטת ג'ורג' מייסון.

קרבס התעקש על גיבוי פתקי נייר בבחירות

קרבס ביקר בישראל בשנה שעברה לרגל שבוע הסייבר שהתקיים באוניברסיטת תל אביב. בראיון שהעניק ל"גלובס", התייחס קרבס לבחירות הקרבות בארה"ב וטען כי על מנת להבטיח בחירות הוגנות יש לדאוג לגיבוי ההצבעה באמצעות פתקים מנייר. "גילינו שמאז הבחירות בשנת 2000 התבצעו רכישות של מערכות שהיו אלקטרוניות בלבד, ללא גיבוי של נייר".

"אנחנו מעוניינים שבבחירות הקרובות כן יהיה גיבוי נייר של פתקי ההצבעה או פיתרון מבוסס נייר אחר. הנשיא לגמרי מגויס לעניין הזה, הוא תומך גדול של פתקי הצבעה. לא בטוח שנגיע לזה אבל אני חושב שנגיע קרוב לזה, ואז תהיה לנו את האפשרות לבצע ביקורת על התוצאות. הפעולות הללו - להגיע לרשויות, לאפשר את 'שובל הנייר', ולבצע ביקורת מול הנייר - אלו שלוש הפעולות הנמצאות בראש סדר העדיפויות העליונות". 

ואכן, בהצהרה של CGE נאמר כי לפחות במדינות שבהן תוצאות הבחירות היו צמודות, התקיים שובל שכזה. "בכל המדינות בהן תוצאות הבחירות לנשיאות 2020 צמודות יש תיעוד בנייר לכל הצבעה, המאפשר לחזור ולספור כל מעטפת הצבעה, אם מתגלה צורך בדבר. זהו צעד שננקט לשיפור האבטחה והעמידות (של תהליך הבחירות) שיאפשר זיהוי ותיקון של שגיאות", נכתב בהצהרת הבכירים, שהדגישו עוד כי - "אין כל ראיות שמערכת ההצבעה כלשהי מחקה או איבדה בוחרים, שינתה הצבעות, או שובשה בכל דרך אחרת שהיא".

הסוכנות הפדרלית לאבטחת סייבר ותשתיות של ארה"ב (CISA) היא גוף חדש שפועל תחת המשרד לביטחון המולדת, בדומה לאופן שבו פועל מערך הסייבר הלאומי של ישראל תחת משרד ראש הממשלה. הסוכנות, שפעלה עד 2018 תחת שמות אחרים, מובילה את פעילות ההגנה על תשתיות קריטיות - הן המקוונות והן הפיזיות - והיא פועלת הן מול גופי ממשל והן מול המשק האמריקאי במתן ייעוץ והכוונה בכל הקשור בהגנת סייבר. באופן רשמי, המנדט של מערך הסייבר האמריקאי הוא "להגן על רשתות תקשורת אזרחיות, לאבטח מתקנים פדרליים, לנהל את נושא הסיכונים המערכתיים לפעילות לאומית קריטית, ולעבוד צמוד עם בעלי עניין כדי לשפר את בסיס האבטחה של התשתיות הלאומיות הפיזיות והקיברנטיות".