דיון בוועדת הכלכלה בנושא המטרו הציף ביקורת נוקבת על נת"ע

ראש עיריית ר"ג על נת"ע: "לשרטט הם אלופים. לעשות את הדבר הנכון – כישלון אחד גדול" • ראש עיריית רעננה: "לא יודע על שום שיתוף ציבור שהיה פה". נציגת נת"ע בדיון: "נעשו מאות פגישות עם ראשי רשויות. התהליך היה שקוף וחשוף לציבור"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי  / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ יעקב מרגי / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

דיון סוער בוועדת הכלכלה של הכנסת, בראשותו של ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), על התהליכים שבאמצעותם מקודם פרויקט התשתית היקר בישראל - המטרו. חברי הכנסת עידן רול (כחול לבן) ואימאן חטיב יאסין (רע"ם), שהעלו את הנושא לסדר היום, טענו שחברת נת"ע שאמונה על הפרויקט, ממהרת בקידום התוכנית ושהציבור אינו מודע למהלכים רבים. ראשי הערים רמת השרון, רעננה, הוד השרון ורמת שלקחו חלק בדיון, העלו טענות בדבר אי שיתוף מספק בתהליכים מולם, וביקשו להיות חלק מהליך קבלת ההחלטות. מנגד, ראש העיר טירה ביקש להיות חלק מהפרויקט וטען לאפליה.

אחד מהדוברים הבולטים בישיבה היה ח"כ לשעבר ויו"ר ועדת הכלכלה לשעבר כרמל שאמה הכהן, שמשמש כיום כראש עיריית רמת גן. הוא הטיח ביקורת נוקבת בנת"ע כשאמר כי, "נת"ע זה גולם שקם על יוצרו, שלא מבין את מקומו, שלא סופר את נבחרי הציבור ומישהו צריך להעמיד אותו על מקומו. בסוף זה לוקח תהליך מורכב וקשה גם כך - הם יגרמו לטעויות היסטוריות ביהירות ושחצנות ובזחיחות הזו. טעויות שהעלות שלהם מיליארדים אם לא יותר. נת"ע מגלים חוסר הקשבה, אי עמידה במילה, וחוסר הבנה בטיפול בציבור. שקיפות וידוע ציבור ברמה הכי נמוכה. לשרטט הם אלופים. לעשות את הדבר הנכון - כישלון אחד גדול". ראש עיריית רעננה, חיים ברוידא הוסיף כי, "אני לא יודע על שום שיתוף ציבור שהיה פה. המטרו חוצה במכה אחת, ביום אחד, מתחת לאלפי יחידות דיור וזה לא הוגן לעשות את זה באישון לילה במכה אחת". שכנו מרמת השרון, ראש העיר אבי גרובר חיזק אותו כשאמר כי, "המפתח להכל זה הרשויות המקומיות. אנחנו צריכים להיות סביב השולחן עצמו. אנחנו מייצגים הכי טוב את התושבים ומכירים את הצרכים שלהם והדרך הנכונה לשים אותנו מסביב לשולחן קבלת ההחלטות ולא להיפגש איתנו כל כמה זמן".

ביקורת מכיוון אחרת ספגה נת"ע מחברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ). "כמו שמערכת הסעת המונים לא הצטרפה למאה ה21 כך גם חוקי התכנון והבנייה. אין שיתוף אמיתי והתוצאה היא עיכוב בביצוע כי פוגשים את הציבור בהתנגדויות ואח"כ בעתירות ודברים נתקעים".

סגנית סמנכ"ל נת"ע, קרן כץ, שלקחת חלק בדיון הבהירה מנגד כי הליך שיתוף הציבור בקידום פרויקט המטרו נעשה כחוק: "התהליך שנעשה הוא לפי חוק התכנון והבנייה. התהליך היה שקוף וחשוף לציבור. את כל אבני הדרך עשינו לפי ההליך התכנוני. נעשו מאות פגישות עם ראשי רשויות. קיימנו מפגשי שיתוף וירטואליים. פרסמנו את זה בכל מקום אפשרי. היו מאות אלפי פניות שנענינו אליהן. שלחנו לראשי הרשויות את התשובות שנתנו לכל פנייה. הייתה היענות אדירה למפגשי הציבור האלה".

ח"כ מרגי סיכם את הדיון בקריאה לנת"ע לשלב את נציגי הרשויות המקומיות בתהליכי קבלת ההחלטות כמייצגי הציבור הנבחרים. כמו כן הציע ח"כ מרגי לשקול בחיוב את בקשתו של ראש עיריית טירה, לחבר אותו לפרויקט וכן למקם את הדפו (אזור תפעולי של המטרו, שסביב מיקומו הנוכחי התעוררה תרעוממת מצד תושבים בכפר סבא וראשי רשויות), של קו M1 , שממוקם לעת עתה מול השכונה הירוקה בכפר סבא, בשטחו.