"הנס ממדריד": בירת ספרד הצליחה להוריד תחלואה ללא סגר הדוק

"מיני-סגרים" הוטלו על שכונות נגועות במיוחד בעיר, והכניסה והיציאה מהן נאסרו למעט לצרכים חיוניים כמו עבודה או ליווי ילדים לבית ספר • בברצלונה מטילים ספק ומאשימים את הרשויות במדריד בהסתרת מידע: "אנחנו מטילים ספק באופטימיות שנשמעת ממדריד"

מדריד מטילה סגרים ליליים מקומיים כדי להמנע מסגר כללי / צילום: Associated Press, Manu Fernandez
מדריד מטילה סגרים ליליים מקומיים כדי להמנע מסגר כללי / צילום: Associated Press, Manu Fernandez

ספרד היא אחת מהמדינות האירופיות שנפגעו בצורה הקשה ביותר ממגפת הקורונה. מספר המתים מקורונה במדינה עומד על יותר מ-41 אלף בני אדם עד כה, ומבחינה כלכלית - התמ"ג במדינה צפוי לצנוח השנה ב-12.4%, אחד השיעורים הגבוהים ביבשת. זו אחת הסיבות לכך שכאשר הגל השני החל להתפרץ במדינה ובבירתה מדריד, באוגוסט, סוגיית הסגר הפכה לפוליטית. מצד אחד הממשלה הסוציאל-דמוקרטית דרשה להטיל סגר ועוצר הדוקים על מדריד כולה, מצד שני הרשות המקומית שמובלת על ידי השמרנים אמרה כי סגר כזה יהיה "מכת מוות לכלכלה ולעיר", והעדיפה סגרים מקומיים על שכונות.

הגל-השני-בספרד
 הגל-השני-בספרד

הקרב הפוליטי התנהל בכלי התקשורת ובבתי המשפט, ובסופו של דבר הרשויות המקומיות הן שהובילו את הדרך שבה התמודדה מדריד עם המגפה. "מיני-סגרים" הוטלו על שכונות נגועות במיוחד. הכניסה אליהן והיציאה מהן נאסרו למעט לצרכים חיוניים כמו עבודה או ליווי ילדים לבית ספר. נאסר לצאת כליל מהבית משעות הערב ועד שש בבוקר. התפוסה המקסימלית במסעדות צומצמה בחצי, גני משחקים נסגרו וההתקהלות הוגבלה לשישה תושבים. מחסומים נפרסו בתוך העיר, בין שכונות. יותר מ-40 שכונות בודדו לפי המתווה. עוצר מחצות והגבלות נוספות הוטלו גם על שכונות "ירוקות".

מדריד כמודל

במקביל, מדריד הרחיבה מאוד את השימוש בבדיקות האנטיגן המהירות שיצאו לשוק האירופי בספטמבר. היא הציעה אותן באופן גורף לאוכלוסייה לאבחון מהיר וגם השתמשה בהן להגן על בתי אבות ומתחמי דיור מוגן. חמש מיליון בדיקות בוצעו עד כה, בקרב שבעת מיליון התושבים של מדריד.

התוצאה היא שבימים אלה רושמת בירת ספרד את מה שכלי התקשורת השמרנים מכנים "הנס של מדריד" - התחלואה בבירה ירדה באופן משמעותי, גם ללא הסגר הכולל וההדוק יחסית שהוכרז בצרפת ובמדינות אחרות. ביום שישי האחרון דיווחו הרשויות על 1,519 מקרים, לעומת קרוב ל-7,000 מקרים לפני כחודשיים. שיעור התחלואה הדו-שבועי למאה אלף תושבים עומד כעת במדריד על 324 לעומת ממוצע כלל-ספרדי של 500. במקום להוביל את התחלואה, מדריד יורדת לתחתית הדירוג.

הפוליטיקאים השמרנים אינם מחכים כדי להכריז על הצלחה. מבחינת מי שעומדת בראש אזור מדריד, איזבל דיאז איוסו, מדריד יכולה "לשמש כמודל" לכל הערים בספרד כיצד להתמודד עם המגפה, ועדיין לשמור על עסקים רבים פתוחים. תושבים מדווחים כי קשה למצוא מקום בשולחנות שמול בתי הקפה והמסעדות. אפילו האופרה של מדריד הציגה באחרונה פרמיירה של "רוסלקה" מאת דבוז'אק (באזור שבה היא נמצאת העוצר מתחיל רק בחצות). יותר ויותר שכונות הופכות "ירוקות" ויוצאות מרשימת הבידוד.

מטילים ספק בדיווחים

בתקשורת הספרדית עוסקים בימים האחרונים בהרחבה בשאלה מה מדריד עושה נכון. מומחים הצביעו במיוחד על השימוש בבדיקות האנטיגן כדרך יעילה ומהירה לבודד אנשים בסיכון להדבקה, משום שהן מספקות תשובה בתוך חצי שעה, ולא יום או יומיים. הם גם משבחים את ההיענות של הציבור להנחיות הרשויות. אחרים מזהירים כי מוקדם מדי כדי לחגוג, או לגזור מסקנות מהירות, וכי בעוד מספר המקרים במדריד אכן יורד, הוא רחוק מלהגיע לרמה הרצויה.

בברצלונה בירת קטלוניה, שנמצאת בסגר הדוק יותר כמו יתר ספרד, האשימו את הרשויות במדריד בהסתרת מידע. "אנחנו מטילים ספק באופטימיות שנשמעת ממדריד. ברור שיש שם מחסור באינפורמציה", אמר שר הבריאות של קטלוניה.