פייזר מעדכנת את תוצאות הניסוי: יעילות של 95% בחיסון לקורונה

חברת התרופות הודיעה כי תפנה למנהל המזון והתרופות האמריקאי ותבקש אישור חירום מזורז לשימוש בתרופה • פייזר גם מעדכנת כי החיסון נקלט היטב ותופעות הלוואי היו בעיקר מתונות והתפוגגו במהירות, התופעות הנפוצות ביותר היו עייפות אצל 3.7% מהמטופלים וכאב ראש אצל 2% מהמטופלים

החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה
החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה

החברות פייזר וביונטק הודיעו היום (ד') כי יש בידיהן את התוצאות המלאות מניסוי שלב III שלהן בחיסון לקורונה (Covid-19) וכי אלה מעידות על יעילות של מעל 95%. לפני כשבוע דיווחו החברות כי תוצאות הביניים העידו על יעילות של 90%, שלשום מודרנה דיווחה תוצאות ביניים עם יעילות של 94.5% וכעת החיסון של פייזר וביונטק משווה ומעלה עם התוצאות המלאות.

עד מועד הדיווח חלו בקורונה 170 מתוך כמעט 44,000 המתנדבים שחוסנו בניסוי. מתוכם, 162 היו בקבוצת הביקורת. רק 8 היו בקבוצת הניסוי. חלוקה דומה נשמרה גם במבט רק על כמה אלפי מתנדבים מעל גיל 65. 10 מן החולים חלו במחלה חמורה. מביניהם, רק אחד היה בין מקבלי החיסון, והיתר היו בקבוצת הביקורת. התופעות הנפוצות ביותר היו עייפות אצל 3.7% מהמטופלים וכאב ראש אצל 2% מהמטופלים. מעניין כי מתחסנים מבוגרים יותר, דיווחו על תופעות לוואי פחות חמורות דווקא.

במקביל הודיעה פייזר כי יש בידיה את מידע הבטיחות הדרוש כדי להגיש בקשה לאישור חירום לחיסון שלה נגד קורונה (Covid-19) וכי היא נערכת להגיש את המוצר לרשויות בימים הקרובים. "להערכתי בגדול השאלות שלנו לגבי בטיחות נענו. עמדנו ביעדי הבטיחות", אמר מנכ"ל החברה אלברט בורלא.

על פי אתר CNN, ה-FDA יכנס את ועדת המומחים שלו לחיסונים בימים 8-10 בדצמבר, ואחרי כן ככל הנראה ניתן יהיה כבר להחליט האם לתת אישור חירום לשני החיסונים. לאור היעילות הרבה המדווחת לגבי שני החיסונים, והעובדה כי לא דווח עד כה על בעיות בטיחות חמורות (אלא רק על תופעות לוואי נסבלות וחולפות אצל חלק מהמתחסנים ביומיים שלאחר החיסון), סביר להניח כי ינתנו אישורי חירום. ההחלטה עשויה להתקבל כבר בסוף הפגישה. אם האישור יתקבל, החיסון עשוי להינתן בארה"ב כבר בדצמבר, ולישראל עשויה להגיע כמות קטנה של מנות כבר בינואר.