הנגיד: יידרשו התאמות משמעותיות בשנים הקרובות כדי למנוע הורדת דירוג

פרופ' אמיר ירון אמר כי ישראל תידרש לבצע קיצוצים משמעותיים בתקציב שלה, החל מ-2022 • כמו כן הזהיר ירון מפני המשמעויות של אי אישור תקציב ל-2021

אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס
אמיר ירון, נגיד בנק ישראל / צילום: Ronen Zvulun, רויטרס

"ישראל תידרש לבצע קיצוצים משמעותיים בתקציב החל מתקציב 2022 על מנת למנוע הורדת דירוג האשראי שלה", כך הזהיר היום נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון.

בדברו בפני סטודנטים של המכללה למינהל, אמר ירון כי אשרור דירוג האשראי לאחרונה על-ידי S&P הוא "בשורה טובה שמשקפת את איתנות המשק", אך לצד זאת יש לדבריו בהודעה "שני תמרורי אזהרה שחשוב להיות מודעים להם".

ירון הסביר כי התמרור הראשון הוא התממשות תרחיש של החמרה במגפה והתמרור השני הוא "שבטווח הבינוני הם היו רוצים לראות איזושהי התכנסות תקציבית ושיחס החוב תוצר לא ימשיך לעלות מעבר ל-80% - אלה שתי נקודות שראוי להתייחס אליהן".

ירון הציג לראשונה תחזית של חטיבת המחקר בבנק לתוואי הרב-שנתי של יחס החוב לתוצר בהתאם לתרחישים השונים שנכללו בתחזית המקרו-כלכלית שפרסם הבנק לאחרונה, ותוך התייחסות למתווי מדיניות אפשריים.

לפי התרחישים, במידה ולא יינקטו צעדי התכנסות ישראל תגיע ליחס חוב תוצר של 87% בשנת 2023 אפילו בתרחיש של שליטה גבוהה במגפה. להערכת הנגיד בשנה זו יידרשו התאמות בהיקף של 20 מיליארד שקל בתרחיש שליטה נמוכה במגפה והתאמות של תשעה מיליארד שקל בתרחיש שליטה גבוהה. ירון הדגיש כי "האתגרים יהיו יותר גדולים במידה ונרצה להכניס עוד השקעות לטובת הפריון".

בהקשר לאפשרות של דחייה באישור התקציב או הקדמת הבחירות, אמר ירון כי "צריך לאשר את תקציב 2021 כמה שיותר מהר ולא היינו רוצים למצוא את עצמנו בתקציב המשכי ב-2021 כי הוא לא משקף את סדרי העדיפויות וכי הוא תקציב מרסן. ההמלצה שלנו היא לבצע את תקציב 2021, ואת ההתאמות אנחנו חושבים שנכון יהיה לבצע באופן טבעי במסגרת תקציב 2022 שיאושר בקיץ 2021".