רשות התעופה האמריקאית מאשרת לדגמי המקס 737 להטיס נוסעים

לפני שמטוסי ה-737 ישובו להטיס נוסעים הם יידרשו לעבור תהליך ומבחן וכמוהן גם טייסי החברות שיידרשו לעבור כשירות מיוחדת • המשימה החשובה שתעמוד בפני יצרנית המטוסים הגדולה היא להשיב את אמון הנוסעים לטוס בדגם

דגמי המקס 373 של בואינג יוכלו לשוב לטוס אחרי 20 חודשים במהלכם היו מקורקעים. רשות התעופה האמריקאית (FAA) אישרה כי המטוסים רשאים לשוב ולהטיס נוסעים.

דגמי ה-737 היו אמורים להיות הנמכרים ביותר של בואינג, אלא שהייצור הופסק אחרי שמטוסי המקס 737 קורקעו אחרי שתי התאונות הקטלניות שגבו את חייהן של 346 בני אדם. בחודש אוקטובר 2018 התרסק מטוס של חברת ליון אייר דקות ספורות אחרי שהמריא משדה התעופה בג'קרטה, אינדונזיה, תאונה שגבתה את חייהם של 189 הנוסעים ואנשי הצוות. ב-13 במרץ 2019 התרסק מטוס של חברת אתיופיאן איירליינס, כאשר בתאונה זו נספו 157 בני אדם. מאז קורקעו המטוסים בכל העולם אחרי שהתברר כי ההתרסקויות נבעו מתקלה בדגם.

עשרות חברות תעופה ביטלו הזמנות עתידיות של מאות מטוסים ובואינג השקיעה 20 מיליארד דולר בהשמשת ה-737 מקס מחדש. מניין המטוסים המקורקעים עומד על 387 מטוסים ב-32 מדינות, מטוסים אלה משתייכים לציים של כ-60 חברות - אך לא לחברות ישראליות.

אישור ה-FAA מתייחס לחברות הפועלות בסמכות הארגון כלומר ל-72 מטוסי המקס 737 של החברות האמריקאיות. טיסות בינלאומיות יידרשו לקבל אישור מרשויות התעופה המקומיות של כל מדינה שיש להניח שיגיעו אחרי אישור ה-FAA. המשימה החשובה שתעמוד בפני החברות ובעיקר בפני יצרנית המטוסים הגדולה היא להשיב את אמון הנוסעים לטוס בדגם - לצד הצורך להשיב את אמון הנוסעים לטוס באופן כללי בימי הקורונה.

המגפה הובילה לקרקוע של רוב צי המטוסים העולמי, בלי קשר לדגמי המקס, שנבלעו בחניונים שהתמלאו באלפי מטוסים עומדים ככל שהתעופה העולמית גוועה. בחודשים האחרונים חלה התאוששות בתעופה ובעיקר בפעילות טיסות הפנים בשווקים באסיה ובארה״ב.

לפני שמטוסי ה-737 ישובו להטיס נוסעים הם יידרשו לעבור תהליך ומבחן וכמוהן גם טייסי החברות שיידרשו לעבור כשירות מיוחדת - תהליך זה עשוי להימשך מספר שבועות. לפי פרסום ב-CNN אמריקן איירליינס צפויה להיות החברה הראשונה שתטיס נוסעים במקס 737 כשהיא שיבצה את המטוס לטיסות בין מיאמי לניו יורק במהלך דצמבר-ינואר. סאות׳ווסט המחזיקה ב-34 מטוסים מהדגם האמור לא צפויה להשיב את המטוסים לאוויר לפני סתיו 2021 ויונייטד אמורה להטיס את מטוסיה ברבעון הראשון של 2021.

מחברת בואינג נמסר כי ״מנהל התעופה הפדרלי האמריקני (FAA) ביטל את הצו שעצר את הפעילות המסחרית של מטוסי בואינג 737-8 ו-737-9. המהלך יאפשר לחברות תעופה הנמצאות בסמכות ה-FAA, כולל אלו בארה"ב, לנקוט בצעדים הדרושים לחידוש השירות ולבואינג, להתחיל למסור מטוסים שהוזמנו.

"לעולם לא נשכח את חייהם של אלו שאבדו בשתי התאונות הטרגיות שהובילו להחלטה להפסיק את פעילות המטוסים", אמר דיוויד קלהון, מנכ"ל בואינג העולמית. "אירועים אלה והלקחים שלמדנו כתוצאה מכך עיצבו מחדש את החברה שלנו ומיקדו את תשומת ליבנו בערכי הליבה שלנו - בטיחות, איכות ושלמות".