כתב אישום נוסף נגד אורן קובי: סחיטה באיומים, תקיפה והלבנת הון

זהו כתב האישום השני נגד קובי, לאחר שבינואר 2020 הוגש כתב אישום נגדו בגין עבירות מרמה חמורות הנוגעות לפעילותו בחברת אדמה בין השנים 2013-2016

אורן קובי / צילום: תמר מצפי
אורן קובי / צילום: תמר מצפי

פרקליטות מחוז תל אביב (פלילי) הגישה הבוקר (ה') כתב אישום לבית המשפט המחוזי בעיר נגד יזם הנדל"ן אורן קובי, מקים חברת אדמה, ונגד חברות שבבעלותו.

כתב האישום מייחס לקובי ולחברות עשרה אישומים הכוללים עבירות סחיטה באיומים, תקיפה בנסיבות מחמירות, הונאת נושים, מרמה בנסיבות מחמירות, עבירות מס, הלבנת הון ועבירות נוספות.

זהו כתב האישום השני שמוגש נגד קובי לאחר שבינואר 2020 הוגש כתב אישום נגדו בגין עבירות מרמה חמורות הנוגעות לפעילותו בחברת אדמה בין השנים 2013-2016.

בין הראיות שנאספו נגד קובי, עדת מדינה ששימשה כאשת-קש וכסמנכ"לית מכירות בחברות שהקים, הודעות והקלטות בין קובי לבינה, עדות מנהלת החשבונות ועובד בחברה.

הפרקליטות מבקשת לעצור את קובי עד לתום המשפט. בבקשת המעצר נכתב כי "מסוכנותו הכלכלית מתעצמת נוכח העובדה שהמשיב ביצע את העבירות בעודו תחת חקירה פלילית בשל עבירות מרמה וגניבה על סך 27 מיליון שקל והמשיך לבצען לאחר הגשת כתב האישום".

קובי הקים בשנת 2012 את קבוצת אדמה שעסקה בסיחור אופציות בלעדיות לקניית קרקע חקלאית. קבוצת אדמה הציעה לקהל הרחב השקעה בנדל"ן חקלאי. בשנת 2016 קרסה קבוצת אדמה, וקובי והחברה נכנסו להליכי פשיטת רגל ופירוק.

פעל להקמת חברות כדי להמשיך לייצר הכנסות לשימוש אישי

לטענת הפרקליטות, החל משנת 2017, בעודו תחת חקירה פלילית, תוך הליכי פשיטת רגל ולאחר הטלת צו כינוס על נכסיו - הקים קובי בחשאי מערך חברות שתחום עיסוקו זהה לזה של קבוצת אדמה.

לפי הנטען, קובי רשם שתי נשים כבעלים של החברות, ביודעו כי התנהלותו הובילה לכך שמוסדות בנקאיים ורשויות המדינה יסרבו לתת לו שירותים.

במסגרת הליכי הפירוק, תבעו הנושים מקובי וחברת אדמה מעל ל- 244 מיליון שקל, ובמהלך שנת 2016 הוטל צו כינוס על נכסי הנאשם.

על-פי האישום, קובי פעל להקמת החברות כדי להמשיך לייצר הכנסות לשימושו האישי ועל-מנת להונות ולהסתיר מנושיו את הכנסותיו, תוך הסוואת שליטתו בחברות.

החל משנת 2017, נטען, הכניס קובי באמצעות החברות הכנסות בסכום של כ-72 מיליון שקל. את ההכנסות העביר קובי אל חשבונות בנק ייעודיים במטרה להסתיר את נכסיו מנושיו בהליך פשיטת הרגל. במקביל, קובי הגיע להסכם עם נושיו, שאושר על-ידי בית המשפט באפריל 2018, המבוסס על הצהרות שקר ומצגי-שווא באשר למצבת נכסיו ומקורות הכנסתו.

הסדר הנושים שהושג במרמה היטיב עם קובי בכך שהסיר שלל מגבלות שהוטלו עליו, איפשר לו לעבוד וקבע כי עליו לשלם לקופת הנושים 16 מיליון שקל תוך 7 שנים או 50% מסך החובות שיאושרו על-ידי הנאמן - מחילת החוב מוערכת בכ-33 מיליון שקל.

לפי הנטען, על-מנת לעמוד בתנאי התשלום שנקבעו בהסדר הנושים, העביר קובי את נכסיו מהחברות אל קופת הנושים באמצעות צדדי ג' במטרה להסתיר את נכסיו.

בנוסף, החל משנת 2017 העביר קובי ממערך החברות נכסים בגובה של כ-19 מיליון שקל לשימושו האישי, בין היתר לטובת רכבי יוקרה מסוג Ferrari, Land Rover ו-Mercedes Benz, תשלומי שכר-טרחת עורכי דין ועוד.

כמו כן, לפי כתב האישום, על-מנת להתחמק ממס העביר קובי לידיו מעל ל-8 מיליון שקל מקופת אחת החברות לטובת צרכיו האישיים, מבלי שנרשמו כמתחייב בספרי החברות. קובי אף השמיט עסקה בסכום של מעל למיליון שקל מרישומי החברה.

מידור וסחיטה באיומים

עוד על-פי האישום, עדת המדינה, שהייתה בעליהן של 5 חברות במערך החברות, לא לקחה החלטה מהותית בחברה, מודרה, נסחטה באיומים כאשר הביעה מורת-רוח או התנגדות לאופן התנהלות החברות, וקובי אף איים להפיץ סרטון אינטימי שלה.

בנוסף, בשני מקרים שונים קובי מואשם שתקף אותה כדי לגרום לה להמשיך לשתף עימו פעולה. בין היתר שלח לה קובי את ההודעות הבאות: "מחר אם אין צ'קים חדשים של... אני אקפל אותך לקופסה"; "אם את משחקת עם הסיסמאות; מחר בבוקר אין עובדים; אותך מחזיר אותך לבית קברות"; "אני שם אותך ואת אמא שלך בסגולה ליד אבא שלך ביום ראשון; חכי תראי מי זה אורן קובי הפעם... אני אראה של מי החברה הזו בפעם האחרונה"; "ושוב תביני, קשה לך להפנים זה שהקמתי את העסק ושמתי על שמך; נגיע גם לבית קברות; הכול הולך".

עוד טוענת הפרקליטות כי קובי תקף עובד שעבד תחתיו כאיש מכירות, איים על מוכר אשר מכר לו מספר סלולרי ואיים על בעל קרקע שנקשר עם מערך החברות, אשר ביקש להסיר את הערות האזהרה שנרשמו על הקרקע.

לטענת הפרקליטות, "מסוכנותו נלמדת מן העבירות הכלכליות המיוחסות לו, המתארות מסכת מורכבת ומסועפת של תוכנית עבריינית אשר גלגלה סכומי כסף עצומים תוך ביצועם בשיטתיות, בתחכום ולאורך זמן, זאת כאשר הוא מציג אחרים ובפרט את א.א. (עדת המדינה, נ' ש') כבעלי החברה, וכל זה על-מנת להונות את נושיו, להלבין את כספי העבירה ולהונות את הרשויות השונות". עוד נטען וכי "מעשי המרמה כוונו לא רק כלפי אזרחים מן השורה אלא גם כלפי רשויות המדינה ואף כלפי בית המשפט במסגרת הליכי פשיטת הרגל".

החקירה התנהלה על-ידי יחידת ההונאה מחוז תל אביב של המשטרה, וכתב האישום הוגש על-ידי עו"ד אלעד ברק מהצוות הכלכלי בפרקליטות מחוז תל אביב.

עורכי הדין ניר זנו וזהבה קרן, המייצגים את אורן קובי, מסרו בתגובה: "מדובר ללא ספק בתיק יוצא דופן, כאשר לנו ברור כי הסיבה היחידה למעצרו של מר אורן קובי, היא שמו. אנו משוכנעים כי לאחר שבית המשפט ייחשף לתמונה המלאה, ולא לתמונה החד-צדדית והמאוד מגמתית שהציגה היחידה החוקרת לכל אורך הדרך, יבינו גם בפרקליטות שניתן לייחס למר אורן קובי מעשים רבים, אבל בטח שאין מדובר במעשים פליליים". 

***חזקת החפות: אורן קובי לא הורשעו במעשים האמורים, ועומדת לו חזקת החפות.