תוצאות מניסוי קטן של אסטרהזנקה: החיסון בטוח ומעורר תגובה מעודדת במבוגרים

מדובר בתוצאות מניסוי קטן יותר שנערך רק במתנדבים מבוגרים, אך תוצאותיו מעודדות – החיסון נמצא כבטוח בקרב 560 מבוגרים, ביניהם 240 שהם מעל גיל 70

ליף ג'והנסון, יו"ר אסטרהזנקה / צילום: רויטרס
ליף ג'והנסון, יו"ר אסטרהזנקה / צילום: רויטרס

חברת אסטרהזנקה הבריטית, המפתחת חיסון לקורונה (Covid-19) שמקורו באוניברסיטת אוקספורד, ונמצאת בשלב III של הניסויים, פרסמה היום (ה') תוצאות לגבי החיסון. לא מדובר בתוצאות מתוך אותו ניסוי שלב III, אשר צפויות להתפרסם ככל הנראה עד סוף דצמבר, אלא בתוצאות מניסוי קטן יותר שנערך רק במתנדבים מבוגרים, אך תוצאותיו מעודדות - החיסון נמצא כבטוח בקרב 560 מבוגרים, ביניהם 240 שהם מעל גיל 70. רמות הנוגדנים בקרב המתנדבים בניסוי זה, בני ה-56 ומעלה, היה דומה לרמות הנוגדנים שנמצאו בניסוי שלב I של החברה, בקרב בני 18 עד 55.

הניסוי הנוכחי לא נועד לבדוק האם המתנדבים אכן נדבקים בקורונה - זה ניסוי קטן מידי לצורך זה. לשם כך עורכת אסטרהזנקה כאמור ניסוי שלב III בעשרות אלפי מתנדבים, וכאשר חלקם יחלו, יבחן האם הם היו בקבוצת הניסוי או בקבוצת הביקורת. בניסוי הנוכחי נבדקה רק רמת הנוגדנים בדם של כל המתחסנים. אולם, אם לפני כמה שבעות עוד לא ידענו אם רמת נוגדנים נגד קורונה בדם אכן מנבאת היטב הגנה מפני המחלה, הרי שהצלחת ניסויי הענק של פייזר ומודרנה (לאחר שקודם לכן הראו העלאת נוגדנים בניסויים קטנים), מעלה את הסיכוי שאכן קיומם של נוגדנים הוא מנבא טוב להצלחת החיסון ב"עולם האמיתי".

העובדה שהחיסון מגן גם עם המבוגרים, משמעותה שניתן יהיה להגן על אוכלוסיה פגיעה זו ישירות באמצעות חיסון המבוגרים עצמם, ולא רק באופן עקיף על ידי חיסון האוכלוסיה הצעירה והדעכת המגפה כך.

החיסון של אסטרהזנקה ואוקספורד פועל בטכנולוגיה שונה מזו של החיסונים של פייזר ומודרנה. מדובר בחיסון המבוסס על וירוד צינון של שימפנזות, שהונדס גנטית כך שלא יהיה פעיל וגם כך שיבטא את ה"ספייק", אותו חלק של וירוס הקורונה הנקשר לתא. הצלחת החיסונים של פייזר ומודרנה, שגם הן פוגעות ב"ספייק", גם היא עדות שהמטרה הזו היא המטרה הנכונה, וגם היא מעלה את הסיכויים שחיסונים נוספים, כמו זה של אסטרהזנקה, יצליחו גם הם.

החיסון הזה, אם יצליח בניסוי, ידרוש כנראה קירור ולא הקפאה, וזאת לעומת החיסונים של פייזר ושל מודרנה וגם לעומת החיסון של מכון גימלאה הרוסי, אשר נמצא בשימוש כבר היום ברוסיה, למרות שלא סיים עדיין את שלב III של הניסויים הקליניים. חיסון נוסף שעומד להגיע לנקודת הסיום עוד השנה ככל הנראה הוא החיסון של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, שפועל בטכנולוגיה דומה לזו של החיסון של אסטרהזנקה, ניתן לשימור במקפיא רגיל במשך שנתיים ואז במשך שלושה חודשים נוספים במקרר רגיל. מספר חברות נוספות נכנסו כבר לשלב III של הניסויים, ביניהן חברת Curevac , המפתחת גם היא חיסון RNA, כמו זה של פייזר ומודרנה, ולכן מעוררת תקוות רבות.