תוספת של מיליארדי ליש"ט לצבא בריטניה: יוקמו מפקדת חלל, כוח סייבר ויחידה לבינה מלאכותית

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון צפוי לפרט בפרלמנט כיצד יוצאו יותר מ-16 מיליארד ליש"ט שיתווספו לתקציב הביטחון של המדינה בארבע השנים הקרובות

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום:  PA Video/Downing Street Pool , Associated Press
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: PA Video/Downing Street Pool , Associated Press

בריטניה מתכוונת להגדיל משמעותית את תקציב הביטחון שלה בארבע השנים הקרובות, ולהקים מפקדת חלל חדשה וכוח ללוחמת סייבר, כך הכריז אמש ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון.

לפי ההערכות, התוספת תעמוד על כ-16 מיליארד ליש"ט בארבע השנים הקרובות, כלומר תוספת של כ-4 מיליארד ליש"ט מדי שנה לתקציב הביטחון השנתי, שנכון להיום עומד על כ-41 מיליארד ליש"ט. כלי התקשורת בבריטניה ציינו כי זו התוספת הגדולה ביותר להוצאה הביטחונית מזה שלושה עשורים.

"ההגנה על הממלכה צריכה להיות בעדיפות ראשונה", אמר ג'ונסון, שהזהיר כי "המצב הבינלאומי נהיה מסוכן יותר ותחרותי יותר כיום - יותר מאשר בכל נקודת זמן אחרת מאז המלחמה הקרה". הוא הוסיף כי בריטניה מתחייבת "לעמוד לצד בעלות בריתנו".

למרות הפרישה מהאיחוד האירופי, בריטניה נשארת חברה נאמנה בנאט"ו וכן שבה והתחייבה לשיתוף פעולה ביטחוני עם מדינות אירופה במסגרות אחרות. ההחלטה בנוגע לתוספת התקציבית התקבלה על ידי ג'ונסון בעידוד שר ההגנה שלו, למרות התנגדות של שר האוצר רישי סונאק, דיווחו כלי התקשורת.

ג'ונסון צפוי להציג היום את הפרטים של התוספת. לפי הדיווחים המקדימים, חלק מהכסף יוקצה להקמת מפקדה חדשה שתעסוק בלוחמה ובהגנה בחלל, חלק אחד יוקדש להקמת כוח סייבר שיעסוק בהתקפה, אך גם בהגנה על תשתיות המחשוב הקריטיות בבריטניה, וכן תוקם סוכנות חדשה לשימוש בבינה מלאכותית למטרות צבא ומודיעין שונות.

בריטניה מקדישה יותר מ-2.1% מהתקציב שלה להוצאות ביטחוניות כבר כיום, לעומת גרמניה המקדישה לכך פחות מ-1.5%. סוגיה זו עומדת במרכז עימות בין ארה"ב לבין חברות נאט"ו, שנדרשות על ידי וושינגטון להגדיל את ההוצאות הביטחוניות שלהן.