מ"מ מנכ"ל האוצר ומנהל רשות המסים: עד כה חילקנו כ-20 מיליארד שקל במענקים

ערן יעקב, מ"מ מנכ"ל משרד האוצר ומנהל רשות המסים, דיבר בכנס לשכת רוה"ח ואמר כי רק ב-2023 המשק הישראלי יחזור למצבו לפני המשבר • "בתרחיש אופטימי של התאוששות הדרגתית וירידה בפגעי הנגיף, אנחנו צופים שבתוצר לנפש נגיע רק ב-2023 לתוצר לנפש טרום המשבר"

ערן יעקב /  צילום: יונתן בלום
ערן יעקב / צילום: יונתן בלום

"אנחנו נמצאים בסוף שנה שבמהלכה אנחנו לא מעט חודשים תחת מתקפה של נגיף בעולם כולו ובישראל, שהוביל למשבר כלכלי, ועל אף כל המגבלות אנחנו מתמודדים עם המצב טוב, גם בהשוואה למדינות אחרות בעולם" - כך אמר הבוקר (א') ערן יעקב, מ"מ מנכ"ל משרד האוצר ומנהל רשות המסים, במהלך כנס לשכת רואי החשבון שמתקיים הבוקר בנושא "הערכות לתום שנת המס 2020".

לדברי יעקב, רק ב-2023 המשק הישראלי יחזור למצבו לפני המשבר, בתרחיש אופטימי של התאוששות הדרגתית וירידה בפגעי הנגיף. לדבריו, "אנחנו צופים שבתוצר לנפש נגיע רק ב-2023 לתוצר לנפש טרום המשבר".

יעקב פתח את נאומו בכנס בתיאור המצב של ישראל לפני המשבר בזירה הכלכלית מבחינת נתוני מקרו. "איך נכנסנו למשבר? ישראל נהנתה מצמיחה מאוד גבוה. נכנסנו למשבר עם צמיחה מאוד יפה. כשהסתכלנו על שיעורי האבטלה היו לנו שיעורים נמוכים מבחינה היסטורית - 3.8%. ואז הגיע ברבור שחור שטרף את כל הקלפים, ואף אחד לא צפה אותו ולא התכונן אליו".

לגבי השפעת המשבר על המצב הזה, אמר יעקב, כי "המשבר התחיל להשפיע על הכלכלה במחצית מרץ, עת הטלת הסגר, והגירעון של מדינת ישראל הולך ותופח, והגיע ל-14%. וגם בהסתכלות קדימה ל-2023 - עדיין נהיה בגירעון גבוה (בתרחיש אופטימי יעמוד על כ-4% ובתרחיש פאסימי יעמוד על כ-5.5%).
"אחד המדדים למדוד כלכלה זה יחס חוב תוצר וההכנסה של משקי, ובהקשר הזה בתרחיש אופטימי אנחנו נהיה סביב 80% חוב תוצר אבל בתרחיש פסימי אנחנו במקומות פחות טובים, סביב 90%. זה לא תלוי בנו. זה תלוי בנגיף ובהתנהלות של אזרחי המדינה, אם הם יעמדו בכללים, יחבשו מסיכות וישמרו על המגבלות".

יעקב גילה אופטימיות זהירה באשר למצב הכלכלה הישראלית כאשר אמר, כי "הכלכלה הישראלית הוכיחה את עצמה, שהיא מתאוששת מהר. אחרי הסגר הראשון התחלנו הליך של התאוששות ואנחנו כרגע ב-97% תוצר. זו נקודת חוזק שלנו. זה מעיד על כך שהכלכלה הישראלית מצליחה להתרומם מהר מאוד.
"רואים את זה גם בשיעורי האבטלה, שהיינו כבר ב-13% ואנחנו כעת ב-9% וזה ילך וישתפר ככל שהקבינט יאפשר פתיחה של עסקים. האוצר עובד קשה כד לאפשר זאת. ב-2021 נגיע לסביבות של מינוס 5% בצמיחה בתרחיש אופטימי, ובפחות אופטימי סביב מינוס 6%. נהיה בתת צמיחה היסטורי נמוך. וחלק מההצלחה הזאת מבוסס על רשת הביטחון שהמדינה הצליחה ליישם. כך שבשנת 2021 נהיה במקום טוב באמצע ביחס למדינות אחרות".

עוד לדברי יעקב, "הבעיה הכי גדולה של המשבר, מעבר לאי הוודאות, הוא סיפור התעסוקה. אני מקווה שנוכל לחזור מהר מאוד לשיעורי תעסוקה טובים, לתעסוקה מלאה".

באשר להיערכות רשות המסים בתקופת המשבר, אמר יעקב, כי "רשות המסים גיבשה נהלים לשעת חירום והתאימה את עצמה מהר מאוד לתהליך המשברי. הוכחנו שאנחנו גוף שיש לו גמישות ניהולית ויכולת אנטי משברית. הפכנו מרשות המסים שהיא רשות גובה לרשות מסים שהיא רשות משלמת בסכומים שהגיעו ל-20 מיליארד שקל, וזה עוד ייעלה.
"הרשות לא חפה מטעויות שיתוקנו ומתוקנות לאורך כל הדרך, אבל עשינו זאת בצורה הטובה ביותר. פעלנו תחת אש בכוח אדם חלקי, ועד כה חילקנו כ-20 מיליארד שקל".