קואליציה | פרשנות

מנכ"ל למשרד רה"מ החליפי? הקרב הגדול יהיה בכלל על הרוטציה

הדיל השנוי במחלוקת בין הליכוד לכחול לבן, שבמרכזו מינוי חשב כללי בתמורה למנכ"ל משרד רה"מ החליפי, עשוי להפיח חיים בממשלת האחדות • גורמים במערכת הפוליטית מעריכים כי כבר בימים הקרובים יציג שר האוצר את תקציב 2021, אבל השאלה אם הוא יעבור או לא תלויה בעיקר בנכונותו של גנץ לוותר על הרוטציה

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. לפי ההסכם הרוטציה צריכה לצאת לפועל בעוד שנה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ. לפי ההסכם הרוטציה צריכה לצאת לפועל בעוד שנה / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שר האוצר ישראל כ"ץ צפוי להציג את תקציב המדינה לשנת 2021 כבר בימים הקרובים לאחר שהכנתו כמעט והושלמה. כך אומרים מקורות פוליטיים בממשלה. לדבריהם ראש הממשלה נתניהו אמור לאשר את הצעת התקציב הכוללת חוק הסדרים ובו כמעט 50 רפורמות, רבות מהן כאלה שהתעכבו מאז הכרזת הבחירות לפני שנתיים.

לאחר אישור ראש הממשלה ההצעה אמורה לבוא לאישור הממשלה, ואחר כך לכנסת. תהליך האישור הזה אמור לארוך כחודשיים במסלול מהיר במיוחד - כלומר בכל מקרה לא יאושר תקציב מדינה לשנה הבאה עד לסוף דצמבר.

הדיונים כעת בין כחול לבן לליכוד בנושא הזה עוסקים בקביעת תאריך היעד כאשר אחת מהאפשרויות היא לקבוע את 31/1/21 כתאריך היעד לאישור הסופי של התקציב בכנסת, חודש לפני התאריך שעליו דיבר שר האוצר ישראל כ"ץ, וחודש אחרי הדרישה של כחול לבן.

אלא שברקע הדברים נמצא העימות הפוליטי הגדול יותר, על הרוטציה. הסכם הרוטציה בין נתניהו לגנץ קובע כי שר הביטחון יעבור לתפקיד ראש הממשלה בעוד שנה בדיוק. גנץ מנסה למשוך ולהתפשר עד הגעה לתאריך היעד בכל הכוח. לרבות פשרה בסוגיית התקציב שתקשה על נתניהו לחמוק מהרוטציה.

מנגד לנתניהו שמורה היכולת למנוע זאת רק באמצעות התקציב. ההסכם הקואליציוני מאפשר את נפילת הממשלה רק אם הכנסת לא מאשרת את התקציב בזמן. כל מהלך אחר של הפלת הקואליציה יביא את גנץ לראשות הממשלה מוקדם יותר. ועל נקודת היציאה הזו נתניהו לא הראה נכונות לוותר.

אשר על כן במסדרונות הפוליטיים מסתובב בשבוע האחרון התסריט הבא. שר הביטחון בני גנץ מוכן לוותר על הרוטציה, ולהמשיך בכהונתה של הממשלה נוכחית כפי שהיא עד תום הקדנציה. ההיגיון הוא שגודלה של כחול לבן לא מצדיק רוטציה, ויש לאפשר לנתניהו להשלים כהונה מלאה כמנהיגה של המפלגה הגדולה ביותר.

אחד מהפוליטיקאים בימין אומר לגלובס: "המוצא היחידי הוא שגנץ ימחל על כבודו ויוותר על רוטציה. הוא מצהיר כל העת שהוא פטריוט והמדינה לפני הכלל, אם אכן זה כך, הוויתור על הרוטציה הוא צעד מתבקש".

לנתניהו חשוב הוויתור הזה כי הוא מקטין מאוד את הלגיטימציה של מנהיגי מפלגות אחרים לדרוש זאת, לאחר הבחירות הבאות, נפתלי בנט ו/או יאיר לפיד הם החשודים העיקריים בעניין, בעיקר אם יזכו ל-20 מנדטים ויותר ויחזיקו במפתחות להקמת ממשלה.

השאלה בכחול לבן: מה יעשה גבי אשכנזי

ומה בכחול לבן? קודם כל כעס בגזרת אבי ניסנקורן שר המשפטים על שבסבב המינויים הנוכחי לא התאפשר מינוי מנכ"ל למשרדו והחשש המאוד מבוסס שלו שגם המינוי החשוב במיוחד של פרקליט מדינה לא יקודם.

ניסנקורן, הנושא את הקו התקיף ביותר מול נתניהו והליכוד, הביע את מחאתו בהודעה לגנץ כי הוא מחרים את ישיבת הממשלה. ניסנקורן מנסה לגבש סביבו עוד תמיכה בעמדה הניצית יותר. מנגד בסביבת גנץ מנסים להרגיע ולהבטיח כי גם במשרד המשפטים יהיו מינויים בקרוב מאוד. שם תולים את יהבם בבג"ץ שלפתחו עומדים כמה מהמינויים לרבות מנכ"ל משרד המשפטים.

שר החוץ גבי אשכנזי הוא דמות מפתח ואם ימשיך לתמוך בגנץ ההתנגדות של ניסנקורן תישאר בגדר התנגדות.

אלא שסיפור ההצעה על ויתור על הרוטציה יעורר הרבה יותר מסתם התנגדות. אחד מבכירי כחול לבן אומר לגלובס כי זוהי הזיה, ומכת המוות הסופית על כחול לבן. "עשינו דברים טובים וחשובים עד כה בממשלה, ואפשר לסבול לכן את המחיר של המאבקים הפוליטיים היומיומיים והשחיקה במעמדנו ותדמיתנו. אבל ויתור על הרוטציה משמעו כניעה מלאה שעלולה להביא לאובדן אמון של מי שתומכים באנו כיום, ויש רבים כאלה, הרבה יותר ממה שמשתקף בסקרים".

כלומר יש אפשרות סבירה שלגנץ, גם אם הוא עצמו יהיה מוכן לעשות כן, ויתור על רוטציה ישאיר אותו בלי גייסות ובלי תמיכה מפלגתית. בקו שלו תומכים נמצאים כמה חברי כנסת ושרים כמו עומר ינקלביץ' וחילי טרופר, ואחד מהתרחישים האפשריים הוא פילוג נוסף בכחול לבן, ויציאה של כמה מחברי הכנסת המתנגדים אל מחוץ לקואליציה, אולי לזרועות יש עתיד.

אשר על כן ההערכה הרווחת היא כי גנץ לא יסכים, ונתניהו יצטרך להחליט אם לקיים את ההסכמים, לאשר את התקציב במסגרת פשרה, ולאבד נקודת יציאה מהרוטציה.

האם גנץ יחזור אל לפיד - הפעם תחתיו?

ביש עתיד צופים בנעשה מקרוב - וכבר העבירו הצעה קונקרטית לכחול לבן להצטרף מחדש לבלוק אחד, במקרה שנתניהו יפיל את הממשלה בשל התקציב. אלא שהפעם ביש עתיד מציעים הצטרפות מתחת ללפיד ולא ברוטציה כלשהי - תוך שהם נסמכים על הסקרים המעניקים להם יותר קולות.

בנקודה הזו ליאיר לפיד ולנתניהו עניין משותף, שניהם רוצים להנהיג לבד ללא סגן רוטציוני שנושף בעורפם. ביש עתיד אומרים כי אם בכחול לבן יראו היענות - ניתן יהיה אולי להביא ליצירת ממשלת מיעוט זמנית לתקופת ביניים עד להבאת החיסון לישראל ואז לצאת לבחירות.