ישראל צריכה לשמור בסוד את הסכמי החיסון

אם נמשיך לחשוף מידע שקשור להסכמי החיסונים, יצרניות אחרות עלולות לא לשתף איתנו פעולה

החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה
החיסון של חברת "ביונטק" ופייזר / צילום: אתר החברה

זכות הציבור לדעת קריטית, במיוחד כאשר המידע נוגע ישירות לציבור. במקרה של הקורונה, המידע נוגע בצורה ישירה בציבור. בבריאות, בכלכלה, בעבודה, בלימודים, בהתנהלות השוטפת, בחיים של כולנו.

לכן, אין זה מפליא שהציבור רוצה לדעת מה קורה עם החיסונים. לאחרונה, זה האור היחידי בקצה המנהרה ואנו נאחזים בו כאדם על ספינה טובעת שנאחז בגלגל ההצלה האחרון שעל הסיפון.

עקב הצורך העז והמוצדק הזה, מספקת התקשורת, ומדי פעם הממשלה, עדכונים לגבי התקדמותן של יצרניות החיסונים בעולם, וכן גם ביחס להסכמים שיש למדינת ישראל עמן לגבי חיסוני הקורונה.

עד כה נחשפו מספר תנאים מסחריים שנקבעו בהסכמים בין ישראל לבין מודרנה ופייזר. בינתיים לא נחשפו פרטי ההסכמים במלואם. אלא שאם יימשכו ההדלפות בנושא פרטי ההסכמים שהולכים להיחתם, או אלה שנחתמו כבר עם יצרניות חיסונים - מדובר יהיה בחשיפה שעלולה לפגוע במערכת היחסים של ישראל מול אותן יצרניות חיסונים, ואף ליצור חסמים ותנאים מקדימים לא רצויים בכניסה למשא ומתן עם יצרניות נוספות.

חשיפה שכזו תהווה בעיה מהותית וטעות קריטית שעלולה לגרום נזק למדינה, ואף להשפיע על יכולתה בניהול מו"מ מוצלח מול חברות נוספות המייצרות חיסונים.

מדינת ישראל בוודאי כפופה לסודיות מסוימת מול אותן חברות אשר אינן מעוניינות שפרטים מסוימים בהסכם ידלפו החוצה וייוודעו קבל עם ועדה. זאת, בייחוד כשהן יהיו מעוניינות לנהל מו"מ מול מדינות אחרות, שאולי יהיה בתנאים פחות טובים מהתנאים שהוענקו למדינת ישראל. כאשר מדליפים מידע שכזה עלולים לפגוע במערכת היחסים ובמערכת ההסכמית שבין ישראל לאותן יצרניות, במיוחד כשישראל התחייבה לסודיות, ובעצם גורם מתוכה הפר את ההתחייבות.

באותה מידה, גם ישראל לא תרצה שפרטים מסוימים ייחשפו, במיוחד כאשר הסכימה לוויתורים במסגרת הסכם עם יצרנית אחת, ולא תהיה מעוניינת להסכים עליהם עם יצרנית אחרת.

אנו עלולים להגיע לפתחו של מו"מ עם חברה המייצרת חיסונים, כאשר זו תדרוש תנאים דומים. עמדת ישראל במצב שכזה תקשה עליה לנהל מו"מ, כאשר היא לא תרצה לוותר על סעיף מהותי, אך כבר ויתרה עליו בעבר מול חברה אחרת.

יתר על כן, יצרניות תרופות אף יכולות לראות את פרטי ההסכמים שכבר נחתמו עם יצרניות אחרות ולהימנע מלכתחילה מפתיחת מו"מ עם מדינת ישראל. כך לדוגמה, אם ישראל מחויבת לקנות מספר מסוים של חיסונים ב-2021, חברה יצרנית כבר עלולה להסיק מראש שאין לה טעם להיכנס להסכם עם מדינה שכבר יהיו לה די והותר חיסונים, ותעדיף להיכנס להסכם עם מדינה שאין לה עדיין חיסונים כלל.

לאור כל זאת, הכרחי להפסיק עם ההדלפות לגבי פרטי ההסכמים. אין ספק שישנה חשיבות למידע מסוג זה, היקפו ומשמעויותיו, אך יש לנהוג בחוכמה ולשמור על סודיות מתבקשת, לפחות עד שישראל תסיים את כל משאי המתן שלה עם יצרניות החיסונים.  

הכותבת היא שותפה במשרד ש. פרידמן ושות’