עסק ביום | פיצ'ר

"המדינה דאגה לגדולים ולוותיקים ושכחה את העסקים החדשים מאחור"

אביאל צוריה, בן 26, בעלים משותף של מסעדת "חומוס אברהם" בבאר שבע • 
גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

אביאל צוריה, בעלים משותף של מסעדת "חומוס אברהם" בבאר שבע / צילום: עדן זמר
אביאל צוריה, בעלים משותף של מסעדת "חומוס אברהם" בבאר שבע / צילום: עדן זמר

לפני כשנה וחצי, ביוני 2019, קיבלו אביאל צוריה ואביב פרטוש, שני צעירים באמצע שנות ה-20 לחייהם, החלטה לפתוח מסעדת חומוס בבאר שבע. הם אספו את כל הכספים שהיו להם - צוריה את הפיצויים שקיבל מעבודה קודמת, ופרטוש את מענק השחרור שקיבל מהצבא - וגם קצת כסף שלא היה להם - כל אחד מהם נטל הלוואה - ויצאו לדרך.

מצוידים בביטחון ואנרגיות של אנשים צעירים בראשית דרכם המקצועית, וגם בלקוחות שהיו להם מתקופה קצרה בה ניהלו עסק קטן של משלוחי חומוס מהבית, הם פתחו את "חומוס אברהם" - מסעדה עם 70 מקומות ישיבה בלב האזור הסטודנטיאלי של באר שבע. והעסק פרח.

"איך שפתחנו העסק עבד מאוד חזק", מספר צוריה, "לפני כן, עשינו משלוחים מהבית אז כשפתחנו כבר היה לנו קהל לקוחות מאוד גדול והתחלנו בווליום גבוה, עם החומוסייה הכי גדולה בבאר שבע, שיש בה מטבח פתוח שהסועדים יכולים לראות כל מה שקורה במטבח, ומקומות ישיבה במרפסת פנימית ובגינה חיצונית. לפני המשבר פתחנו ב-11:00 בבוקר כל יום וסגרנו ב-18:00 ובשישי ב-16:00, וכל הזמן הייתה תנועה".

השניים העסיקו שתי מלצריות, טבח, שוטף כלים ומשלוחן בכל משמרת, ועבדו גם הם במקום כדי לענות על הביקושים, אבל מי שעובר היום בחומוסייה לא ימצא שם מלצריות, טבח או משלוחן. הוא יראה שני שותפים שעושים את כל התפקידים הללו לבד רק כדי לשמור על העסק שלהם בחיים בתקופת משבר הקורונה.

"המקום שלנו נמצא באזור סטודנטיאלי, וברגע שהתחיל המשבר המון סטודנטים חזרו לגור אצל ההורים, כי לא היה להם כסף לשלם שכירות. אין להם את העבודות המזדמנות שלהם כברמנים ומלצרים, כי הכול סגור ולכן הם לא יכולים להמשיך לממן שכירות. זה השפיע עלינו באופן חד".

בכמה ירדו המחזורים שלכם?
צוריה: "בתקופת הסגרים הירידה בעבודה שלנו הייתה ב-70%. עשינו משלוחים בחינם רק כדי להזיז דברים ולהניע אותם ועשינו טייק-אוויי כשנפתחה האפשרות. בין הסגרים העבודה ירדה ל-50%. הייתה תקופה קצרה שבה אנשים יכלו לשבת במקום, במגבלות, וזה עבד מאוד יפה והעסק קצת התחיל לחזור לעצמו, אבל מהר מאוד חזרנו לסגר ולמצב שבו העבודה מאוד דלילה".

היום, תמונת העסק הפורח בראשית דרכו - שהייתה ממש לא מזמן נזכיר - נראית רחוקה מתמיד. "אין חזרה לשגרה. גם מי שחזר לגור באזור של העסק, לא חזר לקנות באופן רגיל, כי הכול היום עושים בבית, מבשלים יותר בבית ואוכלים בבית. אין גם ישיבה במקום בגלל המגבלות, וגם אם המשלוחים גדלו - מ-20 ביום לפני המשבר ל-40 כיום - זה לא מתקרב להכנסות שהיו לנו כשהייתה ישיבה במקום. זה לא מחליף את ההכנסות הללו.

"אז עכשיו אנחנו במצב שאנחנו עובדים במינוס. השותף שלי ואני לא משכנו משכורות ממרץ. כרגע אנחנו עובדים לבד במקום, עושים הכול, גם כטבחים, שטיפת כלים, משלוחים ועוד. לפני המשבר העסקנו שתי מלצריות במשמרת, טבח ושוטף כלים , וגם היה לנו משלוחן קבוע, אבל בסגר הראשון הוצאנו את כולם לחל"ת ומאז אנחנו עושים הכול בעצמנו. הכול כדי לשמור את העסק חי.

"כשאני אומר שאנחנו עובדים במינוס, אני מתכוון שהעסק מצליח לשמור את הראש מעל המים אבל אני לא מצליח להתפרנס ממנו כרגע. לא אני ולא השותף שלי".

קיבלתם סיוע כלשהו מהמדינה?
צוריה: "אנחנו לא זכאים לכלום, כי אנחנו עסק צעיר מדי לגישת המדינה. בגל הראשון היינו פתוחים פחות משנה, אז אין לנו דוחות שנה אחורה להראות למדינה ולכן אין לנו זכאות. העסקים הגדולים והוותיקים מקבלים כספים אבל זה לא נוגע אלינו. ניסינו להגיש בקשות אבל אנחנו לא זכאים לכלום.

"אין לנו גם הקלות בשכירות שאנחנו משלמים מדי חודש. בגל הראשון ביטלו לנו את הארנונה לשלושה חודשים, אבל עכשיו קבעו שעסקים יקבלו פטור מארנונה בכפוף לזכאותם למענק מהמדינה, ואני לא זכאי למענק אז גם לזה לא".

בכלל, לדברי צוריה, המדינה שכחה במשבר הזה את העסקים הקטנים, שהכי זקוקים לה. "לאורך כל המשבר, המדינה דאגה לגדולים ולוותיקים ושכחה את העסקים הקטנים ובעיקר את החדשים מאחור. עסק חדש זה עסק שהכי צריך את העזרה והתמיכה, כי הוא עוד לא יודע איך להתמודד עם זה ואין לו שום רזרבות ושומן שאפשר לחיות ממנו תקופה.
"כשפתחנו את העסק הפקדנו את הפיקדון של השותף שלי מהצבא ואני השקעתי מענק מעבודה קודמת, פיצויים של שמונה שנות עבודה, ולקחנו גם כל אחד הלוואה, שאנחנו עדיין משלמים, על ההקמה של העסק, ולמרות זאת אנחנו לא זכאים לשום סיוע מהמדינה. לא סופרים אותנו ולא מתייחסים אלינו - את כל החדשים שבאמת צריכים את העזרה והסיוע".

אתם תשרדו את התקופה?
צוריה: "אנחנו רואים מה קורה מסביבנו. יש עסקים שנאחזים בשיניים, אבל לא כולם ישרדו. הרבה עסקים לא יעברו את זה. הרבה לוקחים הלוואות ושורדים בינתיים, אבל נראה את ההתמוטטות עוד שנה ואפילו שנתיים כשלכולם לא יהיה את הכסף להחזיר את ההלוואות שלקחו. אבל אנחנו נעבור את המשבר. אני בטוח בזה. אנחנו מתנהלים בצורה מאוד מדויקת, צמצמנו הוצאות למינימום האפשרי ואנחנו עושים הכול מכל הכיוונים כדי להשאיר את הכסף בבית, ולכן אנחנו נשרוד. אין לי ספק בזה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il