שר האוצר: נפעל למצוא תקציב להקמת בית החולים השיקומי בצפון

בדיון בוועדת המשנה לצמצום פערים חברתיים שעסק בעיכוב בהקמת המרכז השיקומי בבית החולים פוריה, הודיע שר האוצר ישראל כ"ץ כי יפעל למצוא מקור תקציבי שנדרש להשלמת העבודות • יו"ר הוועדה אופיר כץ: "הקמת מרכז השיקום תסייע לצמצום הפערים במתן שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז ותשפר את איכות חיי התושבים"

ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ
ישראל כ"ץ / צילום: אמיל סלמן-הארץ

שר האוצר ישראל כ"ץ הודיע בצהריים (ב') כי יפעל למצוא תקציב להשלמת הקמתו של בית החולים השיקומי בצפון. באופן חריג, ועל רקע הבחירות המתקרבות, הגיע גם ראש הממשלה להשתתף בישיבה הראשונה של ועדת המשנה לנושא צמצום הפערים בתקצוב שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז בראשותו של ח"כ אופיר כץ מהליכוד.

שר האוצר אמר בדיון כי "בנושא הרפואה עם כל מה שמדינת ישראל עושה עדיין יש פערים. בנושא מרכז השיקום של פוריה הוחלט להקצות 150 מליון שקל. בינתיים זה התייקר יש סעיף שאומר שכל חריגה תמומן על יד משרד הבריאות. אנחנו נעשה עבודה משותפת יחד עם המשרדים הרלוונטיים כי המטרה מאוד חשובה. אני, יחד עם רה"מ ומשרד הבריאות נשלים את התקציבים. הוועדה שלך היא כלי משמעותי בנושאים אלו - זו מטרה ערכית".

ח"כ אופיר כץ / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת
 ח"כ אופיר כץ / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

ראש הממשלה אמר בדיון: "אני רוצה לומר מילה מקדימה על הפריפריה, אני בעד ביטולה, אני פועל לביטולה, אני מאמין בכך. אולי המקום היחיד שיוותר פריפריה גיאוגרפית, זה קו שדה בוקר ודרומה, אבל אין הצדקה למדינה קטנה כשלנו, שיהיה מושג כזה בכלל".

כבר לפני שלוש שנים בקירוב השתתף רה"מ נתניהו בטקס הנחת אבן הפינה למרכז השיקום היחיד בצפון, אז בלי שהיה תקציב נדרש להשלמת הפרויקט. הקמת המרכז נאמדה אז בכ-150 מיליון שקל, אולם בבית החולים פוריה יצאו לדרך עם תקציב של 52 מיליון שקל בלבד ובהמשך נאסף כסף העולה עד כדי מחצית מהפרויקט כולו, וכעת הגיעו לשלב האחרון ללא יכולת להשלים את המרכז הנדרש כל כך עבור תושבי אזור הצפון.

מרכז השיקום לצפון אמור בסופו של התהליך לכלול 162 מיטות בחמש מחלקות אשפוז, ובהן: שיקום ילדים, שיקום נוירולוגי, שיקום גריאטרי, שיקום אורטופדי ושיקום לב-ריאה. הקמתו של המרכז יצאה אי אז לדרך בהתאם להחלטת ממשלה, שמטרתה לצמצם את הפער בין איכותם וזמינותם של שירותי השיקום בצפון לאיכותם וזמינותם במרכז הארץ. כיום יחס מיטות השיקום הממוצע בארץ הוא 1:10,000 תושבים, אך בצפון הוא 1:50,000- פי 5. עוד על פי הנתונים שהובאו בפני הוועדה - יחס מיטות השיקום הממוצע בארץ לקשישים הוא 1:486, אך בצפון הנתון הוא 1:3,200.

הנתונים העגומים מובילים למצב שבו תושבים רבים שזקוקים לשיקום נאלצים לנסוע מרחקים ארוכים, ואף מוותרים על הטיפול הרפואי ומתמודדים עם אובדן תפקוד, נכות והנצחת המגבלה. לפי מרכז הרפואי פוריה כיום חסרים להשלמת המרכז 126 מיליון שקל. ח"כ אופיר כץ מרכז הקואליציה בוועדת כספים, תושב הצפון בעצמו, החליט ללוות את הנושא והיום כאמור כבר הנחה שר האוצר למצוא את המקור התקציבי להשלמת המרכז השיקומי.

יו"ר וועדת המשנה לצמצום הפערים בתקצוב שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז, חבר הכנסת אופיר כץ אמר "אני מברך על דבריו של שר האוצר. העליתי את הנושא הזה גם פה בוועדת הכספים, במליאת הכנסת ובשיחות חוזרות מול הגורמים הרלוונטיים. כיום אין מרכז שיקום בצפון הארץ. תושבים שזקוקים לשיקום עוברים סבל נוראי. חייבים לתקן את העוול הזה. הקמת מרכז השיקום תסייע לצמצום הפערים במתן שירותי הרפואה בין הפריפריה למרכז ותשפר את איכות חיי התושבים. כמי שחרט את נושא צמצום הפערים על דגלו, אני מתחייב להמשיך ולפעול בנושא. שמח שאנחנו לקראת פתרון".