ביטקוין, מאחוריך: מחיר המטבע של את'ריום זינק לשיא של שנתיים וחצי

עניין המשקיעים בפלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום גובר לקראת השקת הדור הבא שלה, את'ריום 2.0, בשבוע הבא • מחיר האת'ר חצה היום את רף ה-600 דולר לראשונה מאז יוני 2018, בזמן שמחיר הביטקוין קרוב לשיא של כל הזמנים

הראלי של שוק הקריפטו אינו נחלתו של ביטקוין בלבד. מחירו של את'ר, המטבע השני בשווי השוק שלו מבין מטבעות הקריפטו, חצה היום (ב') את רף ה-600 דולר, לראשונה מאז יוני 2018. את'ר (ETH), המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, זינק ביממה האחרונה בכ-11%, לפי אתר Messari, העוקב אחרי נתוני המסחר בשוק. מתחילת נובמבר קפץ מחירו הדולרי של המטבע ב-52%, כשהוא משלים עלייה של 362% מתחילת השנה.

בדומה לביטקוין, המטבע הגדול בשוויו בשוק הקריפטו, גם המטבע של את'ריום נהנה ממגמה חיובית בחודשים האחרונים. מנקודת השפל של 88 דולר בלבד, שאליה צנח מחיר האת'ר ב-13 במרץ, הוא הגיע היום עד למחיר של 604 דולר - כלומר, זינוק של 586% בתוך כ-8 חודשים בלבד.

המגמה החיובית באה לידי ביטוי גם בשווי השוק של את'ריום, שמתקרב היום ל-68 מיליארד דולר - רמתו הגבוהה מאז מאי 2018. לאת'ריום נתח של כ-12% משוויו הכולל של שוק הקריפטו, המונה כיום יותר מ-7,700 סוגי מטבעות דיגיטליים, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. ביטקוין הוא בעל נתח השוק הגדול מבין מטבעות הקריפטו - בשיעור של כ-62.5%, נכון להיום.

אחר הצהריים היום הגיע מחיר הביטקוין עד לרמה ממוצעת של כ-18,730 דולר, אחרי עלייה של כ-35% מתחילת נובמבר. בשבת האחרונה טיפס הביטקוין עד לרמה של 18,936 - נמוך ב-6% בלבד ממחיר שיא כל הזמנים, 20,089 דולר, שאליו הגיע לזמן קצר ב-17 בדצמבר 2017.

עוד שבוע לשידרוג הבלוקצ'יין

אז מה מזניק את המטבע של את'ריום? בשבוע שעבר פרסמנו בגלובס ניתוח, ובו סקרנו את הגורמים שהובילו לזינוק של הביטקוין בחודשים האחרונים. כמה מאותם גורמים, ובעיקר הסנטימנט החיובי שהתפתח בקרב המשקיעים בעולם כלפי שוק הקריפטו, תרמו גם לתשואות הגבוהות של את'ר. ואולם, נוסף על אלה יש בשוק כעת עניין מיוחד באת'ר, לקראת השידרוג המיוחל של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום והשקת הדור הבא שלה, את'ריום 2.0. על היעדים של שידרוג זה סיפר בהרחבה דניאל היימן מקבוצת הבלוקצ'יין ConsenSys בראיון לגלובס ביולי 2019. מי שמוביל את המהלך הוא ויטליק בוטרין, ממייסדי את'ריום.

את'ריום 2.0 הוא שידרוג שנועד לפתור את בעיות הסקיילביליות (scalability) בפלטפורמת הבלוקצ'יין שהושקה ב-2015. סקיילביליות היא היכולת של מערכת או רשת לצמוח כדי לתת מענה לגידול בכמות הפעילות ובעומס עליה. מועד ההשקה של את'ריום 2.0 נקבע ל-1 בדצמבר, יום שלישי הבא.

אחד השינויים המשמעותיים בשידרוג של את'ריום הוא מעבר ממנגנון של הוכחת עבודה (proof of work) למנגנון של הוכחת החזקה (proof of stake) כחלק מתהליך הכרייה של מטבעות חדשים בפלטפורמה. לצורך השקת השידרוג בשבוע הבא, הרשת דורשת שתהיה בה החזקה של 524,288 מטבעות את'ר (בשווי נוכחי של כ-315 מיליון דולר). על פי נתוני אתר EtherScan, נכון לעכשיו מוחזקים ברשת כ-323 אלף מטבעות - יותר מ-60% מהרף הנדרש להשקה.