קבינט הקורונה הכריע: מערכת החינוך תיפתח; פיילוט לפתיחת הקניונים

מערכת החינוך חוזרת לפעילות מלאה: קבינט הקורנה החליט הלילה כי עד 6.12 תחזור מערכת החינוך לפעילות מלאה • כמו כן הוחלט על פיילוט לפתיחת הקניונים תחת הגבלות מחמירות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן/הארץ, שלומי יוסף
ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן/הארץ, שלומי יוסף

בתום דיון לילי ארוך החליט קבינט הקורונה לאשר את חזרתם של תלמידי ישראל ללימודים על פי המתווה הבא: היום (ג') יחזרו ללימודים תלמידי כיתות ה'-ו', בתחילת השבוע הבא יחזרו ללימודים תלמידי כיתות י'-יב ושבוע לאחר מכן, ב-6.12, יחזרו ללימודים יתר התלמידים בכיתות ז'-ט'.

הקבינט קיבל את תוכניתו של שר החינוך יואב גלנט לפיה התלמידים יחזרו ללימודים ביישובים הירוקים והצהובים בלבד, ולא ביישובים האדומים שבהם התחלואה גבוה. כמו כן החליט הקבינט שיתבצעו בדיקות ניטור קבועות לבדיקת התחלואה עם חזרת התלמידים ללימודים. בתוכנית תמך גם שר הבריאות יולי אדלשטיין.

שר החינוך יואב גלנט פרסם בדף הפייסבוק שלו פוסט בו הוא מברך על החלטת הקבינט.

פיילוט לפתיחת הקניונים 

עוד אושר במהלך הלילה הפיילוט לבחינת פתיחת הקניונים והשווקים. הקבינט אישר את ההצעה שגיבשו בהנהלות הקניונים יחד עם משרדי הממשלה לפתיחה ניסיונית מצומצמת של הקניונים ולהאריך את הפיילוט כך שיסתיים ב-6.12. בהתאם להצעה זו יובאו תקנות לאישור הקבינט.

ההחלטה לפתוח את הקניונים תתקבל בכפוף לממצאי הפיילוט ולתמונת מצב התחלואה הכללית. במקביל הוחלט שתוגש הצעה לפיילוט לפתיחת השווקים, והם ייפתחו כשהקניונים ייפתחו.

על פי הפיילוט לפתיחת הקניונים, ייפתחו תחילה תשעה קניונים על פי המתווה הבא: תותר התקהלות של עד עשרה אנשים במרחק שני מטרים בתוך החנויות עצמן; תוקם סיירת קורונה בסיוע מצלמות שינטרו את מספר הקונים וכן את ההקפדה על המסכות בנוסף לשומרים בכניסות. בין היתר יתקיים שת"פ עם הרשויות המקומיות על ידי שליחת פקחים מטעם הרשות לבצע סיורי פיקוח בקניון.

עוד לפי הפיילוט שאושר, בנוסף למצלמות שיותקנו, תיכנס טכנולוגיה לזיהוי התקהלויות. איתור התקהלות תנוטר ותנוהל מחדר בקרה אשר ישלח הודעות לסיירי הקורונה לפיזור מיידי של ההתקהלות. כמו כן תופעל כריזה בתזמון חוזר עם ההנחיות והאיסור על ההתקהלויות.

עוד הוחלט כי תיבחן כניסה בשעות אחרות עבור לקוחות בסיכון כמו אנשים בגיל השלישי בין שמונה בבוקר לעשר בבוקר. במעליות תותר כניסה לשני אנשים בלבד. בסוף כל יום יבוצע תחקיר ולמידה.

בתחילת הערב אושרו בקבינט הקורונה גם התקנות שהביאה שרת התחבורה מירי רגב להגדלת מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית מ-50% ל-75%.

היום (ג') ב-14:00 צפוי דיון סוער בוועדת הכלכלה על אישור התקנות להרחבת מספר הנוסעים בתחבורה הציבורית. לא מעט ביקורת נמתחה על השרה רגב על כך שהעומס יגדל אך מספר הקווים לא יעלה - מה שמתנגש עם הצורך לשמור על מרחק בתקופה הזו.

ח"כ בועז טופורובסקי (יש עתיד), יו"ר ועדת המשנה לבטיחות בדרכים, אמר כי "כנראה שההיגיון נפרד סופית מהממשלה, כי אין דרך אחרת להסביר את ההחלטה להעלות את הצפיפות באוטובוסים במקום את תדירותם. בזמן שהקניונים, מכוני הכושר, בתי הקולנוע והתיאטראות סגורים ובמקומות אחרים הכניסה מוגבלת, הופכת הממשלה את האוטובוסים למלכודות קורונה, על חשבונם של מי שאין להם שום אלטרנטיבה אחרת".