מנכ"ל רמ"י עדיאל שמרון: "הדיבורים על מחסור בדירות מוגזמים"

שמרון אמר את הדברים במסגרת כנס פסגת הנדל"ן 2020 • עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אמר כי "ההישגים שהיו מנת חלקנו בבלימה של מחירי הדיור הולכים ומתכרסמים"

עדיאל שמרון, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל / צילום: תמר מצפי
עדיאל שמרון, מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל / צילום: תמר מצפי

"אני חושב שהדיבורים על המחסור בדירות מוגזמים" - כך אמר היום (ג') מנכ"ל רשות מקרקעי ישראל, עדיאל שמרון, בפאנל "עושים סדר בעולמות התכנון והרגולציה לקראת 2021" במסגרת כנס פסגת הנדל"ן 2020, ביוזמת מרכז הנדל"ן.

"שוק הנדל"ן הוא נושאת מטוסים כבדה וכמו שהיה קשה להסיט אותה לכיוון הנכון בשנים הקודמות, כך קשה מאד להסיט אותה עכשיו", הוסיף שמרון. "הדירות שמשווקות היום הן הדירות שניבנו ב-2017-18. זה שהעסקאות של 2020 יסגרו ברבעון הראשון של 2021 במקום ב-2020 יאפשר לנו להדביק את הקצב. אני לא מרוצה מהתוצאה הזאת, אבל המחסור הוא לא מאחורי הדלת. כל מי שרוצה יכול ללכת לקנות דירות".

עו"ד ארז קמיניץ, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, הבהיר בפאנל כי הוא מודע למצב שוק הנדל"ן בימים אלה: "כל מי שמתעסק בנדל"ן מוטרד מאוד מהשיתוק, או הסטגנציה בתחום. אנחנו מסתכלים על המספרים ורואים אותם יורדים, גם ביח"ד, גם בשיווקים, גם בעסקאות. הדבר הזה מלמד אותנו שההישגים שהיו מנת חלקנו בבלימה של מחירי הדיור הולכים ומתכרסמים. יש הרבה מה לעשות. אנחנו יושבים בצוותים ממשלתיים ובודקים איך להתמודד עם המשבר שמעבר לפינה".

קמיניץ הבהיר כי המשבר כעת אינו תוצר בלעדי של מגפת הקורונה: "אנחנו בתקופה מאד קשה של היעדר קבלת החלטות מדיניות, שנמשכת על פני שנה, שנתיים ואני מאוד חושש שהיא תימשך עוד. והתוצאה היא שאין החלטות רוחביות והסתכלות ארוכת טווח. ועדת השרים לא התכנסה כבר הרבה זמן להחלטות חשובות וגם אין מהלכים חקיקתיים שחייבים לבצע. רשות מקרקעי ישראל עברה למשרד השיכון, מנהל התכנון חזר למשרד הפנים, משרד השיכון נשאר במשרד השיכון, תשתיות באוצר ואנרגיה ותחבורה. קשה מאוד לסנכרן את הפעילות הממשלתית הזאת בעולם רגיל ולכן, כשיש קושי פוליטי אל אחת כמה וכמה".

חיים פייגלין, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ, קרא לתמרץ ביתר משנה תוקף את ענף הבנייה: "אנחנו מכירים את כל סוגי המשברים והוכחנו שמדובר בענף יציב ועמיד. אבל כמובן שהתחרותיות והשונות שבו רבה. הווקטור שהכי מתנגד לבנייה למגורים אלו ראשי הערים. הם לא אנשים גרועים. הם פשוט משרתים את האוכלוסייה שחיה בערים היום ואינם רואים את עצמם מחוייבים לחשוב על עתידה של מדינת ישראל. אני חושב שהיה צריך לייצר מערכת שמתמרצת את ראשי הערים. אפשר היה לשאוב השראה מדובאי ולייצר שני מטרופולינים חדשים בנגב ובגליל".