גזית גלוב: מחיקות נוספות בשווי הנכסים צמקו את הרווח הנקי ל-23 מיליון שקל ברבעון השלישי

זאת לאחר שהציגה גזית גלוב רווח נקי של 474 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד • כצמן אופטימי: "אין ספק שההתפתחויות האחרונות באשר להשגת חיסון לקורונה הן 'משנה משחק'" • ווליו בייס: "התוצאות ברמה הרבעונית לא מייצגות, מאחר שנכסי החברה היו סגורים ותחת מגבלות בחלק מהרבעון"

משבר הקורונה העולמי ממשיך לתת את אותותיו בדוחות חברת הנדל"ן המסחרי המניב גזית גלוב . החברה דיווחה היום כי סיימה את הרבעון השלישי של 2020 ברווח נקי המיוחס לבעלים של 23 מיליון שקל בלבד, לאחר שהציגה רווח נקי של 474 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.

לרווח הנמוך ברבעון השלישי תרמה ירידה (נטו) של 142 מיליון שקל בשווי הנדל"ן שבבעלות גזית גלוב והחברות הבנות שלה (או 95 מיליון שקל באיחוד יחסי). בנוסף, רשמה החברה ברבעון השלישי ירידה של 61% ברווח משערוכים פיננסיים ל-187 מיליון שקל.

בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה גזית גלוב הפסד המיוחס לבעלים של 490 מיליון שקל, וזאת לאחר שהציגה רווח נקי של 433 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד ורווח נקי של 655 מיליון שקל ב-2019 כולה. בתשעת החודשים הראשונים מחקו גזית גלוב והחברות הבנות סכום עתק של כ-870 מיליון שקל (נטו) מערך נכסיהן (או 530 מיליון שקל באיחוד יחסי), בעקבות משבר הקורונה והטלת המגבלות על הפעלת המרכזים המסחריים ברחבי העולם.

לדברי חיים כצמן, מייסד ומנכ"ל גזית גלוב, "חרף אי הוודאות, שיעורי התפוסה לאורך הרבעון ואחריו נותרו יציבים בכל המדינות בהן אנו פועלים כתוצאה מביקושים גבוהים לנכסים איכותיים במיקומים אורבניים צפופי אוכלוסין כפי שגם בא לידי ביטוי בכמות הסכמי השכירות שנחתמו ובשכ"ד שעלה לעומת הסכמי השכירות שהסתיימו. מגפת הקורונה יצרה שגרת חיים חדשה איתה אנו מתמודדים ואנו פועלים כמעט מדי יום בכל הנכסים שלנו ברחבי העולם על מנת להתאימם למציאות המשתנה".

כצמן הוסיף, כי "אין ספק שההתפתחויות האחרונות באשר להשגת חיסון לקורונה הן 'משנה משחק' ואני מאמין שברבעונים הקרובים נראה שיפור בתפוסות, מספר המבקרים והגבייה, וחזרה לשגרה שלפני הקורונה. אנו ממשיכים לקדם את הפרויקטים היזמיים שלנו בישראל, אירופה וארה"ב תוך מיקוד בעירוב שימושים והגדלת זכויות הבנייה בנכסים הקיימים.

"אנו ממשיכים בתוכנית עליה הודענו להורדת המינוף בקבוצה בין השאר באמצעות מימוש נכסים שאינם נכסי ליבה. בשבועות האחרונים אנו רואים התעוררות ממשית בביקוש לנכסים איכותיים ואנו בוחנים הצעות שקיבלנו למכירת נכסים אלו במחיר מלא ובעתיד הנראה לעין."

גזית גלוב מחזיקה באופן פרטי במרכזי קניות בישראל, ברזיל וארה"ב. עם זאת, קרוב למחצית מנכסיה (לפי הערך בספרים) מוחזקים באמצעות שתי חברות בנות ציבוריות, הפועלות באירופה בתחום הקניונים ושספגו ירידות שערים חדות השנה.

אחת מהן היא סיטיקון, שפועלת במדינות סקנדינביה וש-48.9% ממניותיה מוחזקות בידי גזית גלוב. החזקה זו רשומה בספרי גזית גלוב לפי שווי של 3.482 מיליארד שקל, אולם שווי השוק של אותה החזקה עומד על 2.77 מיליארד שקל לאחר ירידה של כ-15% שרשמה מניית סיטיקון מתחילת השנה.

השנייה מבין השתיים היא אטריום שפועלת במדינות מזרח אירופה וש-68.7% ממניותיה מוחזקות בידי גזית גלוב. החזקה זו רשומה בספרי גזית גלוב לפי שווי של 4.414, אולם שווי השוק של אותה החזקה עומד על 2.63 מיליארד שקל לאחר ירידה של כ-30% שרשמה מניית אטריום מתחילת השנה.

על-פי נתונים אלו, מסתכם כיום השווי הנכסי הנקי (NAV) הסחיר של גזית גלוב על כ-3.46 מיליארד שקל וזאת בהשוואה לשווי של 3.15 מיליארד שקל לפיו נסחרה היום החברה בבורסה בת"א. החברה עצמה הציגה בסוף ספטמבר 2020 הון עצמי של 5.73 מיליארד שקל, אולם הוא כלל כאמור את ערכי ההשקעה בספרים ולא את ערכי השוק שלהן.

לדברי גזית גלוב, ה- NOI (הכנסה מפעילות, נטו) באיחוד יחסי ירד ברבעון השלישי ב-10.4% לעומת הרבעון המקביל ל-285 מיליון שקל. קיטן זה נבע בעיקר מהנכסים בברזיל אשר נפתחו לפעילות חלקית החל מאמצע חודש יוני ושבו לפעילות מלאה רק החל מאמצע אוקטובר. בנוסף לכך ירד ה-NOI גם כתוצאה מהירידה בהכנסות מבוססות פדיון ומהירידה בהכנסות מחניונים, כמו גם מפיחות הריאל הברזילאי בשיעור של כ- 28% מול השקל לעומת הרבעון המקביל אשתקד.

ה-FFO (רווח תזרימי נקי) ירד ברבעון השלישי ב-55% לעומת הרבעון המקביל ל-62 מיליון שקל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה ירד ה-NOI באיחוד יחסי ב-13.3% ל-856 מיליון שקל, ואילו ה-FFO התכווץ ב-20.2% ל-364 מיליון שקל.

מניית גזית גלוב אומנם מציגה עדיין תשואה שלילית של 43% מתחילת השנה, אולם מתחילת נובמבר היא מגלה סימני התאוששות עם זינוק חד של 47% בהשפעת הניסויים המוצלחים של חיסוני הקורונה והאופטימיות שפיזרו בנוגע לחזרה הקרובה לשגרה של פעילות הקניונים בעולם. גם בעלת השליטה בגזית גלוב, חברת נורסטאר, מציגה זינוק חד של 40% מתחילת נובמבר, שצמצם ל-72% את שיעור נפילתה מתחילת 2020.

נורסטאר נסחרה היום לפי שווי שוק של 683 מיליון שקל, לאחר שהחברה גייסה לפני כשלושה חודשים סכום של 161 מיליון שקל בהנפקת מניות ואופציות. כצמן עצמו שולט ב-40.5% ממניות נורסטאר בשווי של כ-280 מיליון שקל.

לאחר פרסום התוצאות הרבעונית של גזית גלוב, כתב היום האנליסט שי ליפמן מבית ההשקעות ווליו בייס, כי התייחסות לתוצאות התפעוליות של ההכנסות והפדיונות ברמה הרבעונית תהיה פחות רלוונטית ובהחלט לא מייצגת, מאחר שנכסי החברה היו סגורים ותחת מגבלות בחלק מהרבעון. עם זאת, הוא שאב עידוד משיעורי התפוסה בנכסי הקבוצה שנותרו גבוהים ברמה של 93.8%, מחתימה על חוזים חדשים ל-50 אלף מ"ר מתחילת השנה עם עלייה בשכר הדירה, וכן מהעובדה שנכסי החברה הם עירוניים בעיקרם והלקוחות הם חנויות לצרכים בסיסיים (כלומר אין תלות בתחום אופנה).

בנוסף, ציין ליפמן כי "גזית גלוב דיווחה על התקדמות בתוכנית להגדלה וחיזוק של בסיס ההון ע"י מימוש של נכסים בהיקף של 1 מיליארד שקל בחברות הפרטיות תוך שנה, וציינה שהיא בוחנת מספר הצעות למימוש נכסים. עלות החוב של החברה ממשיכה לרדת ומכאן גם שהוצאות הריבית יורדות. אנו צופים כי מגמה זו תימשך גם ברבעונים הקרובים.

"אנו נותרים בהמלצת קנייה על מניית גזית גלוב ובטוחים כי שנת 2021 תאיר פנים לתוצאות החברה", הדגיש ליפמן. לדבריו, הקורונה הביאה לפגיעה של כ-190 מיליון שקל בהכנסות החברה, אולם כעת נראה שבשנת 2021 העולם יתחיל לחזור לשגרת פוסט קורונה עם תחילת חיסון האוכלוסייה.