ביטקוין | ניתוח

הכסף החכם שנכנס לביטקוין צפוי לקבוע את עתידו

גופים מוסדיים וקרנות השקעה הם שהובילו בחודשים האחרונים את מגמת העלייה של המטבע הדיגיטלי • האם הם צפויים גם להפיל את מחיר הביטקוין, או שמא הם יהיו אלה שיובילו אותו לשיא חדש?

מטבע ביטקוין על לוח אם / צילום: Dado Ruvic, רויטרס
מטבע ביטקוין על לוח אם / צילום: Dado Ruvic, רויטרס

מאז שהעולם התוודע לראשונה לעולם המטבעות הדיגיטליים, לפני 12 שנים כמעט, ידע הביטקוין עליות ונפילות. ואולם, כשמחירו מתקרב לשיא כל הזמנים, שעמד על כ-20 אלף דולר ונרשם בדצמבר 2017, וברקע המצב הכלכלי העולמי המאתגר בעקבות וירוס הקורונה, קשה שלא לתהות האם הביטקוין צפוי לשבור את השיא, או שמא אנו צפויים לראות שינוי מגמה.

לפי מחקר שפרסמה ביוני האחרון חברת פידליטי, ממנהלות הכספים הגדולות בעולם, כשליש מהמשקיעים המוסדיים הגדולים כבר מחזיקים בנכסי קריפטו כדוגמת ביטקוין. בארה"ב, 27% מהגופים הפיננסיים, ובהם גופי פמילי אופיס, יועצי השקעות, קרנות פנסיה וקרנות גידור, מחזיקים בנכסי קריפטו, לעומת 22% בלבד שנה קודם לכן.

על פי אותו מחקר, הסיבות העיקריות לגידול בהשקעה בנכסי קריפטו הן הקורלציה הנמוכה שלהם לנכסים פיננסיים אחרים ועלויות תפעול נמוכות - גם בביצוע עסקאות גדולות.

אז מה מחפשים כל השחקנים בעלי הפרופיל הגבוה בביטקוין ובמטבעות קריפטו אחרים - ומה צפוי לקרות בשוק הקריפטו בעתיד הקרוב והרחוק? קשה להעריך, אבל אפשר למנות את הסיבות האפשריות להמשך עלייה או ירידה במחיר הביטקוין.

הצטרפות של משקיעים לטווח ארוך

ראשית, נפרט את הסיבות לעליית הביטקוין. אף שהביטקוין מתקרב למחיר הגבוה ביותר שלו אי פעם, ראוי לציין כי בחודשים האחרונים זורם לשוק הביטקוין הרבה כסף "חכם" של גופים מוסדיים וקרנות פנסיה בעולם, שבוחרים לגדר באמצעותו את תיק ההשקעות שלהם.

ב-2019 נרשמה פריצת דרך משמעותית עבור שוק הקריפטו, כשחברת מורגן קריק דיגיטל, העוסקת בהשקעות בנכסי קריפטו, גייסה 40 מיליון דולר - וחלק מההון שגויס הגיע מקרנות פנסיה של מדינת וירג'יניה בארה"ב. הייתה זו הפעם הראשונה שבה קרן פנסיה אמריקאית השקיעה ישירות בנכסי קריפטו. הדבר סימל את הפתיחות הגוברת של גופי השקעה גדולים להזרמת כספים לאפיק חדש זה.

בספטמבר האחרון, קרן העושר הממלכתית של נורבגיה - קרן העושר הגדולה בעולם, המחזיקה בנכסים בשווי של יותר מטריליון דולר - שיגרה איתות נוסף לשוק הקריפטו, כשרכשה קרוב ל-600 מטבעות ביטקוין.

מעט מוקדם יותר, במהלך אוגוסט, נחשפה רשימה של משקיעים מוסדיים גדולים שהשקיעו בגרייסקייל ביטקוין טראסט (GBTC) - מוצר פיננסי של חברת ההשקעות האמריקאית Grayscale, המאפשר השקעה בביטקוין. עם אותם משקיעים גדולים נמנו, בין השאר, חברת Ark Invest, המנהלת נכסים בהיקף של 4.5 מיליארד דולר; חברת Horizon Kinetic, המנהלת נכסים בהיקף של 5.3 מיליארד דולר; וכן תאגיד ההשקעות רוטשילד והחברות אדיסון קפיטל ו-Corriente Adviso .

אם בעבר שער הביטקוין עלה לאחר שנכנסו אליו משקיעים לטווח קצר, או כאלה שרק רצו "לעשות סיבוב" - הרי שהפעם מדובר במשקיעים לטווח ארוך, שרואים בביטקוין נכס לגיטימי ומוכנים להתמודד גם עם ירידות שערים, במקרה שאלה יגיעו. במקרה כזה, הם יבחרו להשאיר את ההשקעות שלהם בשוק הקריפטו, ואף להגדיל אותן.

חוזר-לשיא-מחירו-הדולרי-של-ביטקוין
 חוזר-לשיא-מחירו-הדולרי-של-ביטקוין

ואולי זה הזמן לממש את ההשקעה?

וכעת, לסיבות לירידה אפשרית במחיר הביטקוין. אותו כסף "חכם" שזרם לשוק הביטקוין עשוי להסתכל על ההשקעה שלו מתחילת השנה, לגלות שהיא רשמה תשואה של עשרות אחוזים ואולי אף יותר - ולהחליט שזה בדיוק הזמן לממש את ההשקעה (Profit Taking). ביום רביעי השבוע, 24 בנובמבר, חצה מחיר הביטקוין את רף ה-19 אלף דולר, לראשונה מאז דצמבר 2017, לאחר עלייה של כ-160% מתחילת 2020.

לפי ההערכות של מחלקת המחקר שלנו בחברת Silver Castle, המנהלת בית השקעות לנכסים דיגיטליים, מתחילת השנה נרשמה כניסה של מיליארדי דולרים רבים של כסף "חכם" לשוק הביטקוין. אלה הם כספים המנוהלים על-ידי מנהלי השקעות, שהחליטו להזרים אותם לביטקוין לאחר תהליך חשיבה ואנליזה מעמיק. מנהלי ההשקעות נוהגים "לחלק" שיעור מסוים מהרווחים שהצטברו, ומדרגת רווח של 50% מהווה לרוב נקודת "חלוקה" כזו.

ניתוחי נתונים של ארנקי ביטקוין (ארנקים דיגיטליים המשמשים להחזקת ביטקוין) מראים כי כשמחיר הביטקוין הגיע לרמה של 9,000 דולר עד 12 אלף דולר, הוזרמו לשוק הביטקוין סכומי השקעה משמעותיים. לכן, טווח המחירים של 15 אלף דולר עד 18 אלף דולר מהווה נקודת מבחן לרמות התמיכה של מחיר הביטקוין.

מה יקבע את גורלו של הביטקוין?

קשה לדעת מה צפוי לקרות בעתיד, בעיקר בשל ריבוי המשתנים במקרה של הביטקוין. עם זאת, האירוע המשמעותי ביותר עבור ביטקוין השנה היה הלגיטימציה שקיבל מגופים מוסדיים משמעותיים וכן מהרגולטור האמריקאי - מה שהופך אותו לנכס אטרקטיבי להשקעה.

אנו מעריכים כי ייתכן תיקון למחיר הביטקוין בטווח הקצר, בעקבות מהלכי Profit Taking של שחקנים מוסדיים שנכנסו לשוק הקריפטו. עם זאת, להערכתנו, את הקרן שהשקיעו הם לא יפדו - ולכן התיקון יהיה קצר.

מניתוח של נתוני הביטקוין בשנים האחרונות ניתן להניח כי מחיר הביטקוין יעבור את השיא של כל הזמנים שקבע בדצמבר 2017 - ובאופן משמעותי. בטווח הרחוק יותר, מחיר הביטקוין ימשיך לעלות בהתמדה, בעיקר בגלל כספי משקיעים מוסדיים משמעותיים שימשיכו לזרום לאפיק השקעה זה.

לצד זה, אנחנו רואים המשך התחזקות של מגמת הטוקניזציה (המרה של נכסים פיזיים או פיננסיים לנכסים דיגיטליים) והתפתחות של תחום ה-DeFi (מימון מבוזר - decentralized finance) - התפתחויות שצפויות להוביל להמשך מגמת הביקושים לנכסי קריפטו מצד משקיעים מתוחכמים.

ככלל, אנו ממליצים להשקיע באופן זהיר ולשמור על חשיפה מאוזנת לנכסי קריפטו ביחס לגודל התיק - חשיפה שלהערכתנו צריכה לעמוד על עד 1%-2% מתיק ההשקעות. חשוב לזכור כי ההשקעה בביטקוין דורשת ידע ומיומנות בהיבט של הניהול הפיננסי של ההשקעה, ובעיקר בהיבט של ניהול הסיכונים התפעוליים. אנו ממליצים לכל משקיע השוקל להיכנס להשקעה בתחום להתייעץ עם מומחים וגופים מתמחים, או לבחור בחשיפה באמצעות מכשירי השקעה, שמורידים את הסיכון התפעולי באופן משמעותי. 

הכותב הוא מנכ"ל Silver Castle, בית השקעות לנכסים דיגיטליים. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או נכסים פיננסיים, לרבות אלה המוזכרים בטור. אין לראות בטור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. במידע עלולות ליפול טעויות ועשויים לחול שינויי שוק