מענקים | בלעדי

100 אלף שקל לרוכשי יד שנייה: כך תיראה תוכנית המענקים החדשה

המענקים יינתנו בגין עסקה לרכש דירה שמחירה נע בין 250 אלף שקל ל-700 אלף שקל • בין הזכאים למענק: רווקים, גרושים או אלמנים, מגיל 35 ומעלה; נכים בני 21 ומעלה; וזוגות נשואים או זוג ידועים בציבור

יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט
יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - ג'רוזלם פוסט

ביום ראשון הקרוב תובא לאישור הממשלה הצעת המחליטים של שר השיכון יעקב ליצמן לעידוד רכישת דירות בפריפריה. על פי ההצעה שפורסמה בגלובס בתחילת החודש לראשונה וכעת נוסחה באופן סופי, יוענקו 100 אלף שקלים לרוכשי דירת יד שנייה בבנייה רוויה ברשויות מקומיות שניתן בהן מענק מותנה בין השנים 2020-2018 (ערי מחיר למשתכן), לרוכשי דירה ראשונה. עוד נודע כי התוכנית תוקצבה לשנת 2020 ב-17 מיליון שקלים, כלומר התקציב יעמוד למימוש לרוכשים מיום פרסום ההחלטה ברשומות (מה שמותיר חודש בפועל לשימוש בתקציב).

התוכנית של ליצמן אמורה הייתה להיות חלק מחוק ההסדרים לשנת 2020 שנגנז, ובהמשך הייתה אמורה לעלות כהצעת חוק ממשלתית, אולם לאור מצבה הרעוע של הקואליציה התוכנית תעלה ביום ראשון כהצעת מחליטים שדרך אישורה מקוצר.

על פי ההחלטה, מקבלי המענק יהיו מי שיעמדו בתנאים הבאים: רווק, גרוש או אלמן, מגיל 35 ומעלה; נכה בן 21 ומעלה שהוכר כנכה לצמיתות; זוג נשוי או זוג ידוע בציבור; זוגות שנרשמו לנישואין ועומדים להינשא בתוך שלושה חודשים מיום הגשת הבקשה; הורה עצמאי חד-הורי/גרוש, עם ילד אחד לפחות שהוא רווק וטרם מלאו לו 21 שנים, המתגורר עימו דרך קבע ונמצא בחזקתו.

עוד נקבע כי המענקים יינתנו בגין עסקה לרכש דירה שמחירה נע בין 250 אלף שקל ל-700 אלף שקל; שטח הדירה גדול מ- 40 מ"ר והיא תוגדר כ"ראויה למגורים" וכן כי הרכישה לא תהיה מקרוב משפחה מדרגה ראשונה. רוכשי הדירה יידרשו להחזיק בבעלות עליה למשך חמש שנים, בדומה לתנאי מחיר למשתכן של שר האוצר הקודם, משה כחלון.

ברשימת היישובים המלאה שבה זכאים הרוכשים לממש את המענק נמצאים: שדרות, נתיבות, אופקים, אילת, אשקלון, שלומי, רכסים, חריש, נהריה, פורדיס, עכו, נחף, נצרת, סחנין, ירוחם, בית שאן, צפת, קרית שמונה, כפר מנדה ועוד. עם אישור הצעת ההחלטה משרד הבינוי והשיכון ומשרד האוצר יעבירו לבנקים בימים הקרובים הנחיות ליישום תוכנית המענקים, שלא תפגע בזכאות הרוכש למשכנתא בנוסף למענק.

השר ליצמן שחזר לעמוד בראש משרד השיכון רק בשבוע שעבר לאחר הפסקה קצרה כחבר כנסת מן המניין, אמר כי "אישורה של תוכנית המענקים שיזמתי היא צעד נוסף בפעילות למען הפריפריה - מקריית שמונה, דרך סכנין ועד קריית מלאכי. במיוחד בעת הזו חשוב לעורר את שוק הדיור ולסייע במענק כספי משמעותי למשפחות צעירות לבנות את ביתן בפריפריה".