אל על | פיצ'ר

הוקפץ לקוקפיט: הכירו את אביגל שורק, מנכ"ל אל על החדש

הידיעה על מינויו של אביגל שורק למנכ"ל אל על התקבלה השבוע בחברה בהלם מוחלט • עם זאת, הבעלים החדש אלי רוזנברג ביקש מלכתחילה למנות לחברת התעופה מנכ"ל מארה"ב • "הוא מוכשר ומהיר מחשבה", אומר גורם שהיה קשור לחברת דלק US שממנה מגיע שורק

חברת התעופה אל על הודיעה ביום רביעי על מינויו של אביגל שורק לתפקיד המנכ"ל, במקומו של גונן אוסישקין שיעזוב בסוף ינואר 2021. בניגוד למינויים בכירים אחרים במשק, המינוי הזה מצא רבים, בחברה ומחוצה לה, תוהים מיהו האיש שייכנס ל"תא הטייס" של החברה בתקופה כה קריטית עבורה, כשהפסדיה מאמירים והיא חייבת מימון שהיא מתקשה להשיג.

למעשה, את האופן שבו התקבלה הידיעה על מינויו של שורק למנכ"ל אל על אפשר להגדיר כ"הלם מוחלט". הציפייה של רבים הייתה שימונה לחברה מנכ"ל מתחום התעופה או מנהל שמוכר מהענף המקומי. בין השאר, עלו שמות כמו אורי סירקיס, מנכ"ל ישראייר, שהוביל אותה להישגים בשנות מנכ"לותו וגם בתקופת הקורונה הצליח לנווט את החברה במשבר. שם אחר שעלה הוא של אלוף במיל' חגי טופולנסקי, שהסיר מועמדותו מתפקיד מנכ"ל תע"א, ושבשירותו הצבאי כיהן כמפקד להק האוויר וכראש מטה חיל האוויר.

דירקטוריון אל על, בראשות היו"ר דוד ברודט, בחר דווקא להפתיע עם שם בלתי מוכר בעליל, של אביגל שורק, המכהן בשנה האחרונה כסגן נשיא בכיר בחברת דלק US.

"כמו מאמן שבחיים לא אימן קבוצה"

התגובות הקשות למינוי לא איחרו להגיע: "זה כמו שיביאו מאמן כדורגל שבחיים לא אימן קבוצת כדורגל", אמר גורם בענף התעופה. אחרים אמרו שזה נראה כמו שידור חוזר של סאגה אחרת מהעת האחרונה, כשאל על ביקשה להקדים את האסיפה הכללית כדי למנות לדח"צ את ד"ר אמנון שרייבר, ואף פנתה לבית המשפט לשם כך. אחרי שהזיזה עולמות, המינוי נדחה ברוב מוחלט באסיפה הכללית.

קולות אחרים טוענים כי מדובר ב"איש של עשייה, שיכול להצעיד את החברה קדימה באמצעות נחישות ומוטיבציה". גורם שמכיר את שורק מתפקידו הניהולי בדלק ארה"ב, תיאר את המינוי כ"קפיצה של כמה דרגות".

אבל האמת היא שבאל על כבר לא מופתעים מכלום: אחרי שהחברה נרכשה על ידי אלי רוזנברג בן ה-26 בלבד, מבינים שם שהכל אפשרי. אם נתעלם מרעשי הרקע, העובדה ששמו של שורק לא מוכר כאן, נובעת משתי סיבות: האחת - הוא בן 43 בלבד; והשנייה - בעשור האחרון הוא עבד בארה"ב בחברת דלק US, שהייתה בעבר בשליטת קבוצת דלק וכיום בעל השליטה בה הוא עוזי ימין. יש אומרים כי דירקטוריון אל על ביקש מלכתחילה למנות לחברה מנכ"ל מארה"ב.

שורק, רואה חשבון בהכשרתו, התחיל את דרכו בדלק ארה"ב לאחר כמה תפקידים בישראל, לרבות בפירמת רואי החשבון KPMG. בדלק ארה"ב הוא היה אחראי, כמנהל חטיבה, על סחר הדלקים, ובשנה האחרונה התקדם לתפקיד ה-COO, ולמעשה שימש יד ימינו של המנכ"ל הדומיננטי ימין, והיה על המסלול לרשת אותו בבוא היום כמנכ"ל החברה. "הוא בחור מוכשר, מהיר מחשבה, יודע לעשות אנליזה. הוא התקדם בדלק יפה מאוד", אומר עליו גורם שהיה קשור לדלק ארה"ב.

"לא מהאנשים שמקשקשים בעיתון"

מכריו של שורק אומרים הרבה יותר: "דלק ארה"ב", אומר גורם המכיר היטב את שורק, "זו חברה הרבה יותר גדולה מאל על: חברה עם מכירות של 14 מיליארד דולר. בתקופה של שורק היא השתלטה על אלון ארה"ב, עשתה רכישות והגדילה פעילויות. זו חברה עם כמעט 4,000 עובדים, כולל מורכבות של מספר ועדי עובדים".

שורק, הם אומרים, "הוביל את כל הפעילות המסחרית של החברה, הוביל אותה לכניסה לתחומים חדשים והוביל את רכישת אחד מצינורות הנפט הגדולים בארה"ב. למעשה, אל על זכתה במנהל צעיר ומאוד מוכשר, שפעל לצידו של ימין וסייע בכל המימונים של החברה, בהיקף של מיליארדי דולרים בשנים האחרונות. הוא איש עבודה, איש משפחה ואיש עם חזון. מסוג האנשים שעובדים, ולא מקשקשים בעיתון".

הסיבה ששורק הסכים לבוא לאל על, אומרים מקורביו, היא "ציונות, וציונות בלבד", אחרי שנים של מגורים בארה"ב, שם שורק מתגורר בעיר נאשוויל שבמדינת טנסי. לכן, לדבריהם, גם הסכים לרדת בשכר לצורך התפקיד. למעשה, כשהתפקיד הוצע לו, הוא כלל לא התלבט. "נכון שהוא לא הגיע מענף התעופה. נכון שיש פה הימור מסוים. אבל מדובר במישהו צעיר, שעבד בחברת ענק, מכיר את השווקים בעולם, מכיר שחקנים גדולים בשוק האנרגיה והוביל את דלק ארה"ב להצלחה ופיתוח", אומרים המקורבים. "דלק ארה"ב היא חברה מורכבת מאוד, והיא בית ספר מעולה".

הפסד רבעוני של 147 מיליון דולר

עד כמה יצליח שורק להתמודד עם המורכבות באל על, הכוללת בעל בית חדש, דירקטוריון חדש וגם ועדי עובדים חזקים והפסדי ענק? רק השבוע פרסמה החברה את דוחותיה לרבעון השלישי, ששיקפו לה הפסדים של 147 מיליון דולר, לעומת רווח של 27 מיליון דולר ברבעון המקביל אשתקד.

אל על מתמודדת עם המשבר החמור בתולדות ענף התעופה. הפעילות שותקה כמעט לחלוטין - והצניחה במספרים כואבת. אין כיום תחזית להתאוששות הענף באופק. המשימה הראשונה שמונחת לפתחו של שורק, היא גיוס חוב של 400 מיליון דולר, ככל הנראה, במכירת אג"ח, כשאל על לא מצליחה למצוא גורם מממן. עוד יידרש שורק לשקם את היחסים עם העובדים, בדגש על ועד הטייסים, שממתין להכרעת בית הדין הארצי בערעור שהוגש נגד ההסכם הקיבוצי של טייסי החברה. אל על צפויה לצמצם את פעילותה להיקף של 75%, כולל פיטורי שליש מעובדיה.

מקורביו משוכנעים שיש לשורק את היכולות: "הוא איש של אנשים, הוא לא איש כוחני. אל על זכתה בבחור מוכשר. כמובן שזה לא תלוי רק בו, אלא גם במדינה, בבעלים. אבל דווקא עכשיו, עם ההסכמים בעולם הערבי, זה יכול לתת סיכוי".

במכתב ששלח יו"ר דירקטוריון אל על לעובדים בעקבות המינוי, הוא ציין כי "שורק מביא עמו לתפקיד מנהיגות, מחויבות ללקוחות, יכולת מקצועית גבוהה ניסיון בינלאומי, חדשנות, יצירתיות, מוטיבציה רבה והזדהות עם חברת אל על כנכס לאומי. נעלה את אל על לכיוונים חדשים, להישגים עסקיים ולמתן שירותים איכותיים לקהל לקוחותינו". ברודט חתם בברכות הצלחה למנכ"ל החדש, "בתפקיד הקשה והמורכב בתקופה המאתגרת בה אנו שרויים".

שורק ייכנס לתפקידו אחרי חפיפה עם אוסישקין בסוף ינואר. באחרונה התבשרו 5,074 מעובדי אל על שיישארו בחל"ת עד לסוף 2020. החברה מחדשת את פעילותה בהדרגה בימים אלה, ובקרוב תשיק קו ישיר בין תל אביב לדובאי.