חודש חזק לביטקוין: זינק ב-40% בנובמבר - ומגרד את שיא כל הזמנים

מחיר הביטקוין הגיע היום עד לרמה של כ-19,800 דולר, כשהוא משקף למטבע הקריפטו את שווי השוק הגדול אי פעם • את'ר, המטבע השני בגודל השוק שלו, השלים בחודש החולף זינוק של כמעט 60% במחירו הדולרי

ביטקוין צ'יינג' בתל אביב / צילום: כדיה לוי
ביטקוין צ'יינג' בתל אביב / צילום: כדיה לוי

שוק מטבעות הקריפטו סיים אתמול חודש מצוין, עם תשואות חיוביות בכל המטבעות המובילים בשוק. ביטקוין, המטבע הגדול בשוויו בשוק, סיכם את נובמבר עם עלייה של יותר מ-40%.

היום (ג') פתח הביטקוין את חודש דצמבר כשהוא נסחר בבורסות הקריפטו במחיר ממוצע של כ-19,300 דולר, וסמוך לשעה 13:00 בצהריים טיפס מחירו לרמה של כ-19,800 דולר - נמוך ב-1.5% בלבד משיא כל הזמנים שלו, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. מתחילת השנה זינק מחירו הדולרי של ביטקוין בכ-160%.

כעת השוק מצפה לרגע שבו יחצה הביטקוין את רף ה-20 אלף דולר, לראשונה מאז דצמבר 2017 - ואף ישבור את שיא כל הזמנים, ברמה של 20,089 דולר, שאותו קבע ב-17 בדצמבר 2017.

מחירו הדולרי של ביטקוין (BTC) משקף לו היום את שווי השוק הגדול בכל הזמנים, ברמה של כ-366 מיליארד דולר - 62% משוויו של כלל שוק הקריפטו, המונה כיום יותר מ-7,800 מטבעות דיגיטליים שונים.

ביטקוין אינו הנהנה היחיד בשוק הקריפטו מזינוק בחודש נובמבר. את'ר, המטבע של פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום, שניצב במקום השני בשווי השוק שלו, השלים בחודש האחרון זינוק של כמעט 60% במחירו הדולרי.

במקום השלישי בשוק, המטבע XRP של פלטפורמת הבלוקצ'יין ריפל שרשם בנובמבר זינוק חודשי של כ-180%. במקום הרביעי מבחינת שווי השוק ניצב Tether, המטבע צמוד-הדולר, ובמקום החמישי לייטקוין (LTC) שנהנה מעלייה חודשית של כ-64% במחירו.

מטבעות ריבוניים והונאות פונזי

מעבר לתשואות החיוביות, נובמבר היה חודש גדוש באירועים בשוק מטבעות הקריפטו. אתמול, כפי שדיווחנו בגלובס, השיקו הבנקים המרכזיים של ערב הסעודית ושל איחוד האמירויות תוכנית משותפת לקידום מטבע דיגיטלי משלהם, שייקרא "עביר".

המטבע ישמש לרכישות פיננסיות בשוקי ההון, ולשם כך מיסדו שני הבנקים המרכזיים מערכת תשלומים ייעודית משותפת, שאליה תינתן גישה לגופים פיננסיים, בנקים, גופי השקעה ובורסות משתי המדינות. ההערכה של הבנקים היא כי לאחר תקופת לימוד, בשנה הבאה יהפוך המטבע לאמצעי חזק ויציב בשוק ההון העולמי, והמסחר בו יתפשט מעבר לגבולותיהן של שתי המדינות.

בתחילת נובמבר הכריז הבנק המרכזי של אוסטרליה על השקת פרויקט ניסיוני בפיתוח מטבע דיגיטלי ריבוני, בשיתוף פעולה עם בנקים מסחריים אוסטרליים וגם עם חברת הבלוקצ'יין האמריקאית ConsenSys.

במקביל, פרסם תאגיד הפיננסים הגרמני דויטשה בנק דוח מחקר בנושא של מטבעות דיגיטליים של בנקים מרכזיים (CBDC) - ובו צופים כלכלני הבנק כי בעתיד יחליפו מטבעות דיגיטליים ריבוניים אלה את השימוש במזומנים.

לפני כשבועיים ציינו אנליסטים בבנק כי לדעתם, האטרקטיביות של ביטקוין כנכס פיננסי אלטרנטיבי לשמירת ערך גוברת והולכת. ביטקוין נתפס על ידי רבים מתומכיו בתור "זהב דיגיטלי", הודות למכסה המוגבלת והידועה מראש שלו ולאפשרות השימוש בו כאמצעי לשמירת ערך ללא תלות במערכת הבנקאית.

בסוף השבוע שעבר, כפי שדיווחנו בגלובס, התפרסם פסק דין של בית משפט בסין, ובו נחשף לראשונה היקפו של מבצע אכיפה נרחב של המשטרה הסינית נגד PlusToken - מיזם שנחשב לאחת מהונאות הפונזי הגדולות בתולדות סין.

במסגרת המאבק נגד הונאת פלוס-טוקן תפסה המשטרה מטבעות קריפטו בשווי כולל של יותר מ-4.2 מיליארד דולר, שנגנבו מידיהם של מיליוני משקיעים בפלטפורמה מזויפת למסחר בשוק הקריפטו.

בניתוח שפורסם בגלובס בחודש שעבר ("מדוע הביטקוין הכפיל את מחירו השנה? 4 סיבות אפשריות"), מנינו כמה גורמים עיקריים שיכולים להסביר את הראלי של הביטקוין: השפעת רכישות הביטקוין העצומות שביצעו השנה חברות ציבוריות אמריקאיות, ובהן מיקרוסטרטג'י וסקוור; הסנטימנט החיובי כלפי הביטקוין בשוקי ההון בחודשים האחרונים, שבא לידי ביטוי גם בגידול העניין בו מצד משקיעים מוסדיים; חציית תגמול הכרייה של הביטקוין במאי האחרון, שהובילה לקיטון בהיצע הביטקוין בשוק; ונוסף על כך, כניסתה של ענקית התשלומים המקוונים פייפאל לפעילות בשוק, עם אפשרות לרכישת ומכירת מטבעות קריפטו בפלטפורמה שלה.

נוסף על גורמים אלה, מומחים בשוק מציינים כי גם משבר הקורונה והריביות האפסיות או השליליות בשוקי ההון דחפו לעלייה המטאורית של מחיר הביטקוין השנה, כשהוא מושך אחריו את כלל שוק מטבעות הקריפטו. כמו כן, מדיניות התמריצים הכלכליים שננקטת השנה במדינות רבות בעולם בתגובה למשבר הקורונה, מעודדת גם היא משקיעים רבים לפנות את שוק הקריפטו בחודשים האחרונים.