מאמצות את הטרנד? מהדורות הטלוויזיה קיימו בדיקת עובדות לנאום נתניהו

חדשות 13 שידרה לאורך נאומו של רה"מ שקופית ובה הטענות שהעלה מול העובדות • בחדשות 12 הוסיפה קרן מרציאנו עובדות שנתניהו "שכח" להתייחס אליהן • האם חברות החדשות בטלוויזיה צועדת בעקבות העיתונות הכתובה ויתחילו להזהיר מפני אמירות לא מדויקות של אנשי ציבור?

ראש הממשלה בנימין נתניהו. אי-דיוקים בנאום / צילום: Associated Press, Alex Kolomiensky
ראש הממשלה בנימין נתניהו. אי-דיוקים בנאום / צילום: Associated Press, Alex Kolomiensky

האם חברות החדשות מאמצות טרנד טלוויזיוני חדש - לבאר לצופה את העובדות מתוך אמירות לא מדויקות של פוליטיקאים? אם לשפוט מהתנהלותן של שתי חברות החדשות של הערוצים המסחריים הערב (ד'), התשובה היא כנראה כן: גם בחדשות 12 וגם בחדשות 13 הגיבו לאי-הדיוקים בנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצבת העובדות אל מול הנאמר.

חשוב להדגיש כי מדובר בטרנד הנחשב לחדש בחברות החדשות בטלוויזיה. בעיתונות הכתובה הניסיון להפריד בין הצהרות לעובדות קיים כבר תקופה ארוכה. נזכיר כי בגלובס קיים מדור - "המשרוקית" - שבודק באופן שגרתי הצהרות של פוליטיקאים ומאמת אותן עם העובדות בשטח.

● בדיקת העובדות של צוות המשרוקית של גלובס לגבי נאום נתניהו

בחדשות 13 הציבו כבר בעת נאומו של נתניהו כיתוב על המסך, בו השוו בין מה שנאמר לבין העובדות. כשנתניהו טען כי כחול לבן מפרים את ההסכם הקואליציוני, נכתב תחת סעיף העובדות: "הליכוד הפר את סעיף 30 של ההסכם הקואליציוני שקבע העברת תקציב דו-שנתי".

השידור של נאום נתניהו בחדשות 13 / צילום: צילום מסך - חדשות 13
 השידור של נאום נתניהו בחדשות 13 / צילום: צילום מסך - חדשות 13

הקולגות בחדשות 12 אף הם לא נתנו לדבריו של ראש הממשלה לעבור מבלי לתקן את העובדות הלא מדויקות: אל מול רשימת המדינות שציין נתניהו ובהן לכאורה התחלואה גבוהה ביחס לישראל, ציינה העיתונאית קרן מרציאנו בעל-פה ובכתב כי "המדינות שנתניהו 'שכח' - יוון, סרביה, סלובקיה, לבנון ודנמרק".

קרן מרציאנו לאחר שידור נאום נתניהו / צילום: צילום מסך - חדשות 12
 קרן מרציאנו לאחר שידור נאום נתניהו / צילום: צילום מסך - חדשות 12

נזכיר כי חברות החדשות זוכות לאחרונה לקיתונות של ביקורת על האופן שבו הן מסקרות את העולם הפוליטי, תוך ויכוח האם תפקידן להיות סוג של רמקול ו"להעביר דברים" שאומרים פוליטיקאים או בעלי עניין לציבור הרחב - או שתפקידן גם לברור עבור הצופה בין אמת לשקר.

נראה כי מערכת הבחירות האחרונה בארה"ב, שבה עיתונאים בכירים לא היססו לעמת את הפוליטיקאים עם דברי שקר ואפילו לקטוע שידורים חיים בגלל אי-אמירת אמת, השפיעו גם על ההתנהלות בארץ, ובשבועות האחרונים ניתן לראות מעת לעת את המערכות מבהירות לצופה מה נכון ומה לא. נזכיר כי מיד לאחר אחד הנאומים האחרונים של נתניהו היה זה דני קושמרו שחזר על הדברים תוך שהוא מתקן אותם ומציג אותם כהווייתם.