לאחר שמנייתה איבדה יותר מ-30% בקורונה: יונל כהן ואיציק עוז מעבים את החזקתם ברבד

ביחד עם בית הזהב, רכשו עוד ממניות חברת הנדל"ן בכ-9 מיליון שקל, ומחזיקים כעת ב57% מהון המניות שלה • המניה רשמה שיא בתחילת השנה הנוכחית ומאז כאמור צללה 

איציק עוז / צילום: איל יצהר, גלובס
איציק עוז / צילום: איל יצהר, גלובס

אנשי הביטוח יונל כהן ואיציק עוז מגדילים את החזקתם בחברת הנדל"ן רבד. בסוף השבוע האחרון רכשו בעלי השליטה - כהן ששימש בעבר כמנכ"ל מגדל, עוז שמנהל ושותף בסוכנות הביטוח המצליחה אגם לידרים, וחברת בית הזהב - עוד ממניות רבד בכ-9 מיליון שקל.

לפני כשנתיים השלימו אנשי הביטוח וחברת הדיור המוגן (שכהן שותף בשליטה בה יחד עם אודי רובינשטיין), השקעה בחברת הנדל"ן שהייתה בשליטת יגאל אהובי, שגם כיום עדיין קשה להגדירה כהשקעה מוצלחת. ודאי אחרי ששוויה נפגע בצורה משמעותית מהשפעות משבר הקורונה, כמו מרבית חברות הנדל"ן המניב בבורסה.

במסגרת הגדלת החזקותיהם האחרונה, שבוצעה מחוץ לבורסה, השקיעו כהן ועוז כ-3.5 מיליון שקל כל אחד תמורת כ-2%-2.5% ממניות רבד, וכל אחד מהם הגיע להחזקה של סביב 23% מהון החברה, ואילו בית הזהב הסתפקה ברכישת כ-1% ממניות רבד תמורת כ-1.5 מיליון שקל, והחזקתה עלתה ל-11%.

העסקאות בוצעו לפי מחיר מניה של 6.3 שקלים - דומה למחיר השוק שלה, המשקף לרבד שווי חברה של כ-170 מיליון שקל - ונמוך בכ-20% משוויה בעסקת השתלטותם של כהן ועוז על רבד, שנעשתה לפי שווי מניה הקרוב ל-8 שקלים.

במסגרת רכישת השליטה ברבד, שהושלמה בפברואר 2019, השקיעו כהן ועוז יחד יותר מ-100 מיליון שקל ברכישת 50.1% ממניות החברה, ומחיר המניה בה שיקף לרבד שווי של קרוב ל-210 מיליון שקל. זמן קצר לאחר מכן, בית הזהב רכשה כ-10% ממניות רבד מידיהם של כהן ועוז בתנאים דומים, תמורת כ-21 מיליון שקל.

תנאי העסקה לרכישת השליטה ברבד נסגרו אחרי שהמוכרים - יגאל אהובי ושותפו, בעל מניות המיעוט צבי בירן, הסכימו להפחית את התמורה שיקבלו מהרוכשים ב-6%, ולהקטין גם בכמה אחוזים את כמות המניות הנמכרות.

עסקה בין הצדדים סוכמה לראשונה באוגוסט 2018 לפי מחיר מניה של 8.4 שקלים ובהשקעה של קרוב ל-130 מיליון שקל מצד הרוכשים, אולם כמה חודשים לאחר מכן היא בוטלה. זמן קצר לאחר הביטול, חתמו הצדדים על עסקה מחודשת לפי התמורה המופחתת (ובהיקף המניות המופחת), כאמור לפי מחיר מניה של 7.9 שקלים - גבוה בכ-25% משוויה הנוכחי, ובהשקעה כוללת של כ-105 מיליון שקל.

העסקה הושלמה בתנאים אלה בפברואר 2019, ולאחריה נותר אהובי בעל עניין ברבד עם החזקה בהיקף כ-18% ממניות החברה, בשווי שוק נוכחי של כ-30 מיליון שקל.

סחירות נמוכה, ובלי שום עסקה משמעותית

בסך הכול, ממועד השלמת מכירת השליטה לידיהם של כהן (המשמש כיו"ר החברה) ועוז, מניית רבד נשארה בשווי דומה לזה שהייתה טרם כניסתם לחברה, כשלאורך הזמן היא סובלת מסחירות נמוכה (בדומה למניות רבות נוספות בשוויים דומים).

במהלך הדרך, הספיקה המניה לקבוע רמת שיא תחת ידיהם של כהן ועוז, בתחילת השנה הנוכחית - כשהגיעה לשווי של 9.5 שקלים (אז שיקפה לרבד שווי של כ-250 מיליון שקל), ממנה צללה ביותר מ-30%, בהשפעת משבר הקורונה.

פעילותה של רבד מתרכזת בנדל"ן מניב במערב אירופה ובישראל, בתחום בתי אבות באנגליה, שם היא מחזיקה בפורטפוליו של 19 בתי אבות יחד עם בית הזהב, ובנדל"ן יזמי בישראל. מדובר בחברת נדל"ן קטנה יחסית, שמחזיקה כיום ב-7 נכסים מניבים באירלנד, שוויץ וישראל, ושותפה בפרויקט המגורים אנטוקולסקי שבמרכז תל-אביב. מאז שינוי השליטה בה, רבד לא דיווחה על אף עסקה משמעותית.

בעבר, נהנתה רבד מ"פרמיית יגאל אהובי" שסייעה לה, טרם המשבר הכלכלי העולמי של 2008, לזנק לשווי שיא של כ-1 מיליארד שקל ביולי 2007, לאחר שרכש השליטה בה. אולם, המשבר אז שיבש את התוכניות למשקיעים.

בית הזהב מתרכזת בניהול ובתפעול בתי דיור מוגן ובתי אבות סיעודיים, וגם היא התמודדה בחודשים האחרונים עם משבר הקורונה, כשמנייתה נשחקה כ-14% מתחילת השנה ומשקפת עתה שווי חברה של כ-200 מיליון שקל.