סגירת השמיים הביאה לעלייה בתאונות בצפון בסופ"שים: איך אפשר להתמודד עם התופעה?

תיירות הפנים, שתפסה תאוצה בצל הפחתת הטיסות, יצרה עומסי תנועה בכבישים שלא ערוכים לכך והתוצאה: עלייה בתאונות בסופ"ש בכבישי הצפון • בנתיבי ישראל מסבירים כי ניתן להתמודד עם הסיטואציה דרך פתרונות זמניים כמו הקפדה על אכיפה מבוססת נתונים או שינויים טקטיים בכבישים

אילונה ברוטמן, מנהלת אגף מערכות מידע בנתיבי ישראל / צילום: דוברות נתיבי ישראל
אילונה ברוטמן, מנהלת אגף מערכות מידע בנתיבי ישראל / צילום: דוברות נתיבי ישראל

הצצה למקום שבו מנוהלים 98% מהכבישים הבינעירוניים בישראל חושפת את השינויים בהרגלי הנסיעה שלנו בתקופת הקורונה ומה אפשר ללמוד מהם על תכנון התחבורה בעתיד. בחברת נתיבי ישראל הקימו בית תוכנה שמעסיק 100 עובדים ומושקעים בו תקציבים של עשרות מיליוני שקלים, וזאת במטרה לנתח את התנהגות הנהגים והמגמות השונות, שמשתנות בצל מגפת הקורונה.

"רב הנסתר על הגלוי וקשה מאוד להעריך מה יהיה ביום שאחרי המגפה", אומרת אילונה ברוטמן, מנהלת אגף מערכות מידע בנתיבי ישראל, ומוסיפה כי חלק מהשינויים שאנחנו רואים יישארו איתנו כנראה גם בעתיד. היא מספרת על שלוש מגמות בולטות שהתרחשו בצל הקורונה.

המגמה הראשונה היא עלייה בתאונות בסופ"ש דווקא בכבישי הצפון. למה שם? הסיבה לכך היא תיירות הפנים שתפסה תאוצה בצל הפחתת הטיסות. כתוצאה מכך נוצרו עומסי תנועה בכבישים שלא ערוכים לכך. בנתיבי ישראל מסבירים כי הנתונים שלהם מלמדים גם על השפעת הסגרים. ניתן לראות ירידה חדה בדיווחי תאונות הדרכים בסגר הראשון, יחד עם זאת עלייה משמעותית בתאונות בחופשת אוגוסט וירידה של כ-50% בסגר השני (אוקטובר) אל מול חודש אוגוסט.

דוגמה למגמה הזו הוא כביש 65. ניתן לראות שבחודש אוקטובר בימי חול ישנה ירידה משמעותית בכמות ההתראות על תאונות כאשר ביום שבת, שמאופיין במטיילים רבים, רואים מגמה הפוכה ועליה משמעותית בדיווחים על תאונות דרכים אל מול השנה הקודמת.

איך משפרים את המצב, שהרי ברור שעבודות שדרוג מאסיביות של כל הכבישים הן תהליך ארוך, שלא יכול לתת מענה למשבר? בנתיבי ישראל מסבירים כי ניתן להתמודד עם הסיטואציה דרך פתרונות זמניים, כגון הקפדה על אכיפה שמבוססת על נתונים או שינויים טקטיים בכבישים.

מגמה נוספת היא כמובן ירידה בעבודה במשרדים ומעבר מאסיבי לעבודה מהבית. "עולם העבודה משתנה, ואני לא מאמינה שנחזור למציאות שהכרנו ערב הקורונה. גם אם יהיה חיסון", אומרת ברוטמן. "אנשים מתרגלים למציאות אחרת. רואים הרבה יותר שימוש באופניים בכבישים בינעירוניים ויותר רכבים בסופ"ש, והרבה פחות באמצע שבוע. למשל, בכביש 722 בצפון שינוי הזה מורגש בצורה משמעותית". ברוטמן מוסיפה כי רואים שינוי בשעות של הפקקים. גם רבים מאלו שכן ממשיכים לצאת לעבודה במשרדים, עושים זאת מאוחר יותר בהשוואה לתקופת שלפני המשבר.

שינוי נוסף שבא לידי ביטוי בכבישים הוא סוגי כלי הרכב. אולי בגלל הירידה בשימוש בתחבורה הציבורית ואולי מסיבות אחרות, רואים גידול משמעותי בשימוש בכלים קטנים כמו אופניים וקורקינטים, גם בכבישים הבינעירוניים. בנתיבי ישראל מסבירים כי מדובר במגמה עולמית ולא בתופעה שמאפיינת רק את ישראל. בנוסף, וככל הנראה בגלל היקפי המשלוחים שעלו, רואים על הכבישים פחות רכבים פרטיים ויותר רכבים מסחריים. לא מדובר רק במסחריות גדולות אלא גם ברכבים מסחריים קטנים יותר.