הפניקס רוכשת את בית ההשקעות הלמן אלדובי ב-275 מיליון שקל

לאחר שאלטשולר שחם גמל פרשה מהמרוץ רוכשת קבוצת הביטוח את הלמן אלדובי כשמה שמעניין אותה הוא בעיקר פעילויות הגמל והפנסיה שלו • הלמן אלדובי הוקם ב-1995 והפך לציבורי ב-2017

אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס / צילום: פאביאן קולדורף
אייל בן סימון, מנכ"ל הפניקס / צילום: פאביאן קולדורף

קבוצת הביטוח הפניקס שבניהולו של אייל בן סימון פרסמה לאחרונה תוכנית אסטרטגית שבמסגרתה הציבה לעצמה יעדי צמיחה אגרסיביים שכוללים גידול דרך רכישות ומיזוגים. היום צפויה החברה שעברה בשלהי 2019 לשליטה של קרנות ההשקעה הזרות סנטרברידג' וגלטין פוינט, לעשות עוד קפיצת מדרגה מבחינת היקף הנכסים המנוהל על ידה, עם הבחירה בה כרוכשת של בית ההשקעות הלמן אלדובי.

הפניקס כבר רצתה לרכוש בשלהי 2019 את הפעילות העיקרית של הלמן אלדובי - ניהול הגמל והפנסיה, אבל זה לא קרה. עניין רכישת הלמן אלדובי , אגב מאבק בין בעלי מניות בחברה, שב השנה לראש סדר היום, כשאלטשולר שחם גמל ופנסיה הגישה הצעת רכש מפתיעה. בימים האחרונים, לאחר התמשכות המגעים עם ועדה שמינה דירקטוריון הלמן אלדובי, פרשה אלטשולר שחם גמל מהמרוץ - דבר שסלל את הדרך לזכייה של הפניקס.

הפניקס תשלם 275 מיליון שקל עבור הלמן אלדובי, שנסחר בבורסה לפי שווי של 236 מיליון שקל. מי שייהנה מכך יהיה בין היתר בית ההשקעות אי.בי.אי שמחזיק בכשליש ממניות הלמן אלדובי וייפגש עתה עם כסף רב.

אי.בי.אי שנסחר בבורסה צפוי להציג עם השלמת העסקה רווח הון משמעותי של 41 מיליון שקל, במה שישלים בהצלחה את יציאתו מתחום ניהול חיסכון לטווח ארוך (תחום שמאופיין ביתרון לגודל). אי.בי.אי מיזג את פעילות הגמל וההשתלמות שלו לזו של הלמן אלדובי לפני מספר שנים. מי שעוד יהנו מהעסקה הם ערן מיטל וחנן אסייג, שגם מחזיקים במניות מיעוט בהלמן אלדובי ורצו בהשלמת עסקה אסטרטגית למכירתו.

מבחינת הפניקס החשיבות בעסקה נסובה סביב פעילויות הגמל והפנסיה של הלמן אלדובי. על פניו הלמן אלדובי מנהל נכסים בהיקף של כ-70 מיליארד שקל. ואולם, נכסים אלה כוללים סדר גודל  של כ-46 מיליארד שקל הם בכספי קופות של חברת חשמל ושל חברת נמלי ישראל. כך, מה "שמעניין" את הפניקס הוא פעילויות בהיקף של כ-24 מיליארד שקל, שיתווספו להיקף נכסים של כ-218 מיליארד שקל שקבוצת הביטוח והפיננסים כבר מנהלת, בפעילות הביטוח והחיסכון לטווח ארוך שלה ובבית ההשקעות שבבעלותה - אקסלנס. כיום מנהלת הפניקס נכסי גמל וםנסיה בהיקף של כ-66 מיליארד שקל, כשהלמן אלדובי יסייע לה לגדול לכמעט 90 מיליארד שקל.

הלמן אלדובי הפך לציבורי ב-2017 דרך מיזוגו לתוך החברה הציבורית סוהו נדל"ן. הוא נוסד ב-1995. היום נמסר מטעם הלמן אלדובי כי "דירקטוריון בית ההשקעות הלמן אלדובי אישר אמש  להתקשר עם הפניקס בעסקת מיזוג הכוללת את  מכירת מלוא הון המניות של בית ההשקעות. זאת בעקבות המלצתה של הוועדה הבלתי תלויה שהקים הדירקטוריון אשר ניהלה תהליך של משא ומתן מול כלל המציעים שביקשו לרכוש את בית ההשקעות: קרן השקעות זרה, אלטשולר שחם (שהודיע בשבוע שעבר על משיכת הצעתו) והפניקס".

הרכישה על ידי הפניקס כפופה לאישור והכרעת אסיפת בעלי המניות של החברה והשלמתה כפופה לקבלת אישורים רגולטוריים. בעוד שהאישור של בעלי מניות הלמן אלדובי צפוי להינתן הרי שהשני פחות ברור. זאת משום שהלמן אלדובי מחזיק באחת מארבע קרנות הפנסיה הנבחרות כברירת מחדל ורכישתה על ידי הפניקס תוציא מהשוק גוף מנהל אחד (צומח אך קטן) ותהפוך אותו משוק עם תשעה גופים מנהלים מתחרים לגוף עם שמונה מתחרים. ואולם, סביר שהיבט זה, כמו גם היבטי מגבלת נתחי שוק בשוק החיסכון לטווח ארוך, לא יעמדו לרועץ מבחינת הפניקס, שקטנה בהרבה בתחום הפנסיה ממתחרותיה מנורה מבטחים, הראל, מגדל וכלל ביטוח. 

כמו כן, בהלמן אלדובי מדגישים היום כי "על פי מתווה המיזוג, מרבית עובדי בית ההשקעות ימשיכו בעבודתם גם לאחר המעבר המעבר להפניקס". עוד ציינו היום בהלמן אלדובי כי "עסקת המיזוג עם  הפניקס, ככל שתושלם, תתבצע בדרך של מיזוג משולש הופכי באופן שבמועד הקובע החברה תהפוך לחברה פרטית בבעלותה המלאה של הפניקס. יצויין כי מדובר בהליך משפטי אשר מעריכים בבית ההשקעות כי יימשך לפחות מספר חודשים, עד לקבלת ההיתרים השונים".

לדברי רמי דרור, מנכ"ל הלמן-אלדובי, "בשנת 2017 הפך הלמן אלדובי בית ההשקעות לחברה ציבורית, ומאז ביצענו שורה של מהלכי השקעה במנועי צמיחה אסטרטגים אשר הביאו לצמיחה מואצת בכל תחומי הפעילות שבאו לידי ביטוי בין השאר בגיוס של למעלה מ-180 אלף לקוחות לפנסיית ברירת המחדל וגידול משמעותי בהכנסות ובשורת הרווח".