דיווח: התנגדות בגרמניה לחימוש המל"טים שנחכרו מישראל

לאור התנגדות מפלגת ה-SPD לחימוש המל"טים בטילים מדויקים מתוצרת ישראלית ככל הנראה טורפדה ההצבעה שנקבעה ליום רביעי הבא • המשמעות היא דחייה של סעיף החימוש בעסקה בשווי מיליוני אירו

התרגיל האווירי המשותף שהתקיים באוגוסט בגרמניה. תרגיל ראשון מעל אדמת גרמניה   / צילום: Luftwaffe
התרגיל האווירי המשותף שהתקיים באוגוסט בגרמניה. תרגיל ראשון מעל אדמת גרמניה / צילום: Luftwaffe

עסקת המל"טים בין גרמניה לבין ישראל מסתבכת: המפלגה הסוציאל-דמוקרטית (SPD) השותפה בקואליציה מתנגדת ככל הנראה בנקודת הזמן הנוכחית לחימושם בטילים מדויקים מתוצרת ישראלית, וההחלטה על כך בפרלמנט הגרמני עשויה להידחות. המשמעות היא דחייה של סעיף בעסקה שמוערך בעשרות מיליוני אירו, שכולל לפי הערכות בגרמניה תשלום נוסף בעבור החימוש.

סוגיית חימושם של המל"טים, מסוג HERON-TP, כבר עיכבה משמעותית את הפרויקט בעבר. ב-2017, העובדה כי הם עשויים להיות חמושים בטילים מדויקים בעלי יכולת השמדה עצמית מוקדמת במקרה של חשש ל"נזק סביבתי" גדול (הרג חפים מפשע), שימשה כנימוק למפלגה הסוציאל-דמוקרטית בראשות זיגמר גבריאל כדי לסגת מהנכונות לעסקה. מפלגת ה-CDU, לעומת זאת, מקדמת בעקביות את המהלך ושרי ההגנה מטעם המפלגה חזרו והבהירו כי יכולת זאת תשמש להגנה טובה יותר על הכוחות הגרמנים הפועלים במאלי ובאפגניסטאן.

בינתיים התחלפו ראשי המפלגה הסוציאל-דמוקרטית ולפני כשנתיים נחתמה העסקה, ששווייה קרוב למיליארד אירו, ונקבע כי הפרלמנט הגרמני יכריע בנושא החימוש באופן נפרד, אחרי שינהל דיון בנוגע להיבטים אתיים של החימוש. רבים בגרמניה מתנגדים לשימוש במל"טים בשל מה שהם מגדירים כ"קלות שימוש" ופגיעה אפשרית בחפים מפשע.

בחודשים האחרונים התנהל דיון בוועדות הרלוונטיות, ואף נקבע מועד מוערך להצבעה בעניין החימוש - 16 בדצמבר, יום רביעי הבא. שר האוצר מטעם הסוציאל-דמוקרטים, אולף שולץ, אמר בעבר בראיון ל"גלובס" כי "לאף אחד בגרמניה אין בעיה לרכוש נשק ישראלי".

ואולם, בשבועות האחרונים התגברה הביקורת בתוך מפלגת ה-SPD על ההסכמה המסתמנת לחימוש, במיוחד מצד קבוצות שמאל בתוך המפלגה. עצומה בעניין השיגה אלפי חתימות של חברי המפלגה. היום, מדווח העיתון "זידויטשה צייטונג" כי גם ראש המפלגה שותף להתנגדות, מה שעשוי לטרפד את ההצבעה שתוכננה לשבוע הבא.

"ביחד עם חלקים גדולים מחברי המפלגה, וקבוצות אחרות בחברה הגרמנית העוסקות בקידום מדיניות שלום, אני לא רואה בדיון שנעשה עד כה על חימוש המל"טים צעד מספק", אמר נורברט ואלטר-בוריאנס, שמכהן כמזכ"ל המפלגה ביחד עם ססקיה אסקן מאז 2019.

לדבריו, "קו דק מפריד בין הגנה על חיים לבין הרג באמצעות ג'ויסטיק". הוא אמר כי הדיונים בעניין, שהתנהלו בעיקר באופן מקוון בגלל מגפת הקורונה, לא התחשבו מספיק בשיקולים אתיים ובאופן הפעילות של המל"טים החמושים בצבא הגרמני.

לפי הערכות, חימוש המל"טים היה אמור להוסיף נדבך כספי לעסקה שכבר נחתמה בין ממשלת גרמניה לממשלת ישראל, בתיווך חברת איירבוס ובאופן בילטרלי, לחכירה של חמישה מל"טים ולאימון מתמשך בשימוש בהם בבסיסי חיל האוויר הישראלי. כ-720 מיליון אירו הועברו לחברת "איירבוס" לטובת חכירת המל"טים, ועוד 177 מיליון אירו הועברו ישירות לממשלת ישראל, בתמורה לשימוש שייעשה בשדות תעופה, בקרונות שליטה ובקרה ובשירותי תמיכה ותחזוקה.

טייסת אימונים בשם "הברון האדום" הוקמה בבסיס תל-נוף, ויש בה נוכחות קבועה של קציני חיל האוויר הגרמני ומפעילי מל"טים העוברים בה אימונים, בשלב זה במל"טים בלתי חמושים. לפי תשובת משרד ההגנה לשאילתות בפרלמנט הגרמני, "שדרוג" המל"טים כדי שיוכלו לשאת טילים היה אמור לעלות כ-50 מיליון אירו. פרטים נוספים על עלות החימוש הוגדרו כ"חשאיים".

העיתון הגרמני העריך כי טרפוד ההצבעה שתוכננה לשבוע הבא יוכל לעכב את החימוש באופן משמעותי, בין השאר משום שמפלגת ה-CDU המקדמת את הצעד לא תרצה לעסוק בכך בשנה הבאה, שנת בחירות בגרמניה.

מהתעשייה האווירית נמסר: ״התעשייה האווירית נבחרה כספק של מל"טי ההרון TP לחיל האוויר הגרמני. בימים אלה המל"ט הראשון נמצא בשלבים סופיים של טיסות הניסוי, וצפוי לעבור ללקוח בקרוב. חיל האוויר הגרמני הוא שבוחר אילו מערכות להרכיב על המל"ט, והתעשייה האווירית פועלת לפי בקשתו".