"חד הקרן הבא יגיע מתחום טכנולוגיות הענן"

דניאל זינקין, מנהל הטכנולוגיה הגלובלי של JP Morgan, סבור שהקורונה האיצה את המעבר לדיגיטציה, אבל מדובר ב"שינוי תרבותי יותר מאשר מהפכה טכנית" • ומטבעות הקריפטו? "לא מדובר בטרנספורמציה רדיקלית"

"הקורונה האיצה מאוד את השימוש באמצעים דיגיטליים. כאשר אנשים לא יכולים לנסוע ולהתראות באופן אישי, הם נאלצים לאמץ כלים כמו זום וצ'אטים אחרים. זה אולי לא נראה כל כך רדיקלי, אבל בכל הנוגע למערכת יחסים עסקית, זה משמעותי". כך אומר דניאל זינקין, מנהל הטכנולוגיה הגלובלי לבנקאות השקעות ומנהל המרכז הטכנולוגי בישראל של JP Morgan, בכנס הסטארט-אפים המבטיחים של גלובס.

"מבחינה היסטורית, בנקאות השקעות מאופיינת ביחסים שאתה בונה עם הלקוחות, בזמן שאתה משקיע בהם ובהשפעה על בן השיח שמולך. לעומת זאת, כשאתה עובד מהמשרד אתה מבזבז הרבה זמן בפאואר פוינט ובאקסל.

"ב-JP Morgan ביצענו דיגיטציה כבר ב-2018, על מנת לאמץ דרכים חדשות ולהתאים תהליכים קיימים, כמו מיזוגים ורכישות, גיוסים והנפקות לעולם הדיגיטלי, כך שהרבה מהמסע הזה מתקצר. אימוץ הכלים האלה מהווה יותר שינוי תרבותי מאשר מהפכה טכנית".

איך אתה מסתכל על מה שקורה בעולם הקריפטו כבנק וכאיש טכנולוגי? אפשר לקרוא לזה מהפכה?
"אנחנו בשלב שבו אתה מנסה להבין אילו כלים אתה צריך לתת ללקוחותיך, ואילו כלים אתה צריך לתת לבנקאים שלך. אבל אני לא חושב שמדובר בטרנספורמציה רדיקלית לעומת מטבעות או מכשירים פיננסים מדור קודם. זה יותר מהווה שינוי למנכ"לים וחברי הדירקטוריון של החברות הגדולות בעולם, ולבנקים התומכים בהם".

משקיעים בדיגיטל

איך אפשר לעודד את השימוש בעולם הדיגיטלי לצרכים מהותיים כמו ביצוע עסקאות ענק או גיוס כספים מרחוק?
"במהלך החודשים האחרונים היה שטף של מיזוגים ורכישות, והיקף הנפקות רחב מאוד, והרוב המכריע של כל זה בוצע באינטרנט בלבד. בהתחשב בכימיה שנדרשת בדרך כלל כדי לבצע עסקה, במערכות היחסים והמפגש עם המשקיעים ברוד שואו, יהיה מעניין מאוד לראות אם העולם יחזור לימים שבהם מנכ"לים נעדרים מהחברה לשבועיים, ויוצאים לדרכים כדי לפגוש משקיעים בכל רחבי העולם.

"הרי הם מבלים מחצית מהזמן הזה בנסיעה, בעוד שהם יכולים לפגוש יותר משקיעים ביותר מדינות באופן דיגיטלי. מדובר גם בפחות הוצאות על הנעת העסק. אני חושב שנראה הרבה יותר מזה בעתיד. ראינו את זה קורה השנה, וזה היה די מוצלח. אנחנו משקיעים הרבה בתחום הזה, ועובדים עם חברות פינטק נוספות על מנת לספק את השירותים הללו".

איזה אתגרים עומדים כעת בפני מי שפועל בתחום בנקאות ההשקעות הדיגיטלית?
"מדובר בהתעסקות עם הרבה מידע פרטי, והרבה מידע שלא מאורגן היטב בסביבה עסקית. כדי לעשות לדבר הזה דיגיטציה אתה צריך לפתח מתודולוגיה שונה, שבה תוכל לנתח את הסביבה מבחינה אנליטית".

האתגרים הרגולטוריים

הטכנולוגיה נעה מהר מאוד, אבל הרגולציה פחות. איך אפשר לגשר על הפער הזה?
"חלק מהרגולטורים ברחבי העולם באמת מנסים למלא את הפער. בבריטניה, למשל, יש את ה-FCA (הרגולטור שאחראי על שוק ההון), שמאפשר לחברות פינטק לעבוד יחד במטרה להבין את המסגרת הרגולטורית של המתחרים. אנחנו תומכים בזה מאוד, ובעצמנו מסתכלים על רבים מהאתגרים הרגולטוריים במקומות שבהם נרצה ליישם טכנולוגיה בעתיד".

מאיזו תעשייה יגיע חד הקרן הבא לדעתך? אולי מעולם העברות התשלומים?
"כשאתה מדבר על חד הקרן הבא, אתה צריך לענות על שתי שאלות. האחת, איך השוק יעריך מערכת אקולוגית קיימת, והשנייה, מה הערך של הדבר החדש שיוצא. המרכז הטכנולוגי שלנו בישראל מתרכז באימוץ טכנולוגיית ענן בארגונים, בלוקצ'יין, סייבר ודאטה. אם יש סטארט-אפ בתחום המעבר לענן שיכול באמת לחולל שינוי, אז לדעתי שם ניתן יהיה לייצר ערך באופן משמעותי".