סין מקדמת תיאוריות על כך שמקור נגיף הקורונה במשלוחי מזון קפוא מחוץ לסין

לקראת פתיחת חקירה של ארגון הבריאות העולמי בנושא מקור המגפה, מדענים זועמים על פוליטיזציה של המחקר

אנשים עם מסכות נוסעים ברחובות ביג'ינג, סין / צילום: Mark Schiefelbein, AP
אנשים עם מסכות נוסעים ברחובות ביג'ינג, סין / צילום: Mark Schiefelbein, AP

סין מקדמת באופן תקיף תיאוריות חלופיות לגבי מקור נגיף הקורונה הגורם למחלה קוביד־19, וזורעת בלבול לקראת פתיחת חקירה בנושא בידי ארגון הבריאות העולמי.

בשבועות האחרונים, התקשורת הלאומית הסינית רמזה פעמים לא מעטות שמקור הנגיף מחוץ לסין, וקפצה כמוצאת שלל רב על מחקרים שהדגימו שהנגיף התפשט מחוץ לסין מוקדם מכפי ששוער.

בכירים סינים קידמו תיאוריה לפיה ייתכן והנגיף "תפס טרמפ" לעיר ווהאן, הנמצאת במרכז סין, על גבי משלוחי מזון קפוא. לאחר שהיו התפרצויות של המגפה בערים רבות בסין בחודשים האחרונים כולל בייג'ינג, שנחאי, טיאנג'ין וערים אחרות, הצביעו הרשויות על אריזות מזון קפואות כמקור אפשרי להפצה.

מומחים למחלות מידבקות אומרים שמשטחים קרים עשויים להוות וקטורים להפצת נגיפים, אך ארגון הבריאות העולמי, כמו גם סוכנויות בריאות מדינתיות אמרו שהסיכוי להידבק ממזון או מאריזות מזון אמור להיות נמוך.

ביום חמישי, דיפלומט סיני המוצב בהודו העלה ציוץ שתהה לגבי הפצה על גבי מזון מקורר וקרא לקיים חקירה נוספת של תיאוריית פרינג' לא מבוססת על פיה צבא ארה"ב מעורב בהפצת הנגיף.

"אם הפצה בשרשרת אספקה קרה אפשרית כעת, אי אפשר לפסול אפשרות שהפלילו את ווהאן באחריות לנגיף", כתב הדיפלומט ז'ה ליו.

הפוליטיזציה מאיימת על המחקר

יחד עם הצהרות של בכירי ממשל אמריקאים שקידמו תיאוריות לא מבוססות על כך שהנגיף הונדס במעבדה סינית, הפוליטיזציה שבייג'ינג עושה לנושא מקור הנגיף מאיימת לחתור תחת יכולתם של מדענים להפיק לקחים מהמגפה הנוכחית שיוכלו לעזור למנוע את התפשטות המגפה הבאה, כך אמרו מומחי בריאות הציבור.

וואנג לינפה, מומחה למחלות מידבקות בביה"ס לרפואה דיוק NUS בסינגפור, שהיה חבר בצוות מטעם ארגון הבריאות העולמי שבזמנו גילה את נגיף הקורונה שגרם למחלה SARS, אמר: "באקלים הגיאופוליטי הנוכחי, כאשר הצדדים מטיחים האשמות זה בזה, קשה למדענים פשוט לבצע עבודה מדעית".

בכירים סיניים החלו לנסות לשבש בדיקות לגבי מוצא הנגיף זמן קצר אחרי שההתפרצות הראשונה התגלתה בווהאן. הם סירבו לשתף מידע שנדגם מחיות בשוק בווהאן איפה שהחלה ההתפרצות והסכימו רק לתמוך בחקירה מטעם ארגון הבריאות העולמי רק אם תימנע מהתמקדות במדינות מסוימות.

הניסיון המחודש של בייג'ינג לקדם נרטיבים חלופיים על מקורות המגפה מגיע כתגובה לשילוב של לחצים מחוץ ומבית, כך אומרים מומחים לפוליטיקה סינית.

"הדיון על מקור הנגיף משמש ככסות לדיון על אשמה, וסין לא רוצה להיות אחראית למגפה עולמית", אמר יאנז'ונג הואנג, עמית בכיר לבריאות עולמית במועצה ליחסי חוץ בניו יורק. הוא הזכיר תביעות שהוגשו בבתי דין פדרליים בארה"ב המאשימות את סין שטיפלה שלא כהלכה במגפת הקורונה.

המפלגה הקומוניסטית מנסה להרגיע את דעת הקהל בסין

בו בזמן, המפלגה הקומוניסטית השולטת בסין מנסה להרגיע את דעת הקהל הסינית, כך לפי דאלי יאנג, מומחית לענייני סין במחלקה למדעי המדינה של אוניברסיטת שיקאגו.

"התקשורת הסינית מנסה לפנות לפסיכולוגיה של ההמונים שם", אמרה יאנג. "אנשים בסין רוצים לראות עדויות שינקו אותם ואת המדינה שלהם מאשמה".

תחנת הטלוויזיה הלאומית הסינית, China Central Television, קידמה מחקר חדש של המרכז האמריקאי לביקורת ומניעת מחלות, עליו דיווח הוול סטריט ג'ורנל בשבוע שעבר, שהראה שאנשים בחוף המערבי כבר נדבקו בנגיף ב־13 לדצמבר 2019, שבועיים לפני שרופאים בווהאן החלו להביע חשש שדלקת ריאות לא מוכרת מתפשטת בעיר.

הנושא "נגיף הקורונה הופיע בארה"ב כבר באמצע דצמבר" משך יותר מ־200 מיליון צפיות ב־Weibo, הרשת החברתית הדומה לטוויטר הפופולרית בסין. כשדיווחו שם על המחקר, לא ציינו כתבי הרשת הסינית שהמקרה הקדום ביותר של מחלת קוביד־19 שדווח עליו בווהאן קרה בראשון לדצמבר.

התקשורת הסינית דיווחה באופן נרחב על דבריו של אלכסנדר קקולה, מנהל המכון לבטיחות ביולוגית מהאלה, גרמניה, שאמר בריאיון בטלוויזיה הגרמנית בנובמבר שלרוב מקרי מחלת הקורונה שהתפשטו בעולם ניתן למצוא מקור במוטציה של הנגיף שקרתה באיטליה.

הדיווחים הצניעו את אבחנתו של קקולה שהמקור למוטציה הגיע לאיטליה מסין, ושההתפרצות באיטליה קרתה בינואר, יותר מחודש אחרי ההתפרצות בסין. קקולה לא הגיב לבקשת תגובה.

עיתון הדגל של המפלגה הקומוניסטית הסינית פרסם מחקר של מדענים מהאקדמיה הסינית למדעים שפורסם ב־SSRN, הפלטפורמה לפני ירידה לדפוס של מגזין לאנסט. על פי מחקר זה, ההדבקה הקדומה ביותר בקורונה מאדם לאדם קרתה בתת היבשת ההודית שלושה או ארבעה חודשים לפני ההתפרצות בווהאן.

המחקר, שלא עבר ביקורת עמיתים, נעלם מהפלטפורמה בשבוע שעבר. בלאנסט אמרו שהמאמר בנושא הוסר מרשת SSRN לבקשת הכותבים. כותבי המאמר לא הגיבו לבקשות תגובה. מדענים אחרים אומרים שהסרת מאמרים מהרשת כאשר מתגלה שמחקר פגום או לא הושלם היא עניין שבשגרה.

מקור הנגיף עדיין לא ברור

לא רק הממשלה הסינית מקדמת תיאוריות לא מוכחות על מקור המגפה. מזכיר המדינה של ארה"ב מייק פומפאו ובכירים נוספים אמרו במספר הזדמנויות שנגיף הקורונה נוצר במעבדה סינית, למרות קיומו של מחקר רב בנושא מקור הנגיף המצביע על כך שככל הנראה התפתח בטבע.

מומחי בריאות הציבור אומרים שמקור הנגיף עדיין לוט בערפל, וייתכן שהפתוגן נכנס לסין ממדינה אחרת. הם אומרים שהבעיה מתחילה כאשר ממשלות תומכות בהנחות שונות מבלי להסתמך על מידע אמין.

"אם מדווחים על ממצאים מוקדמים בלי מספיק עדויות מדעיות, זה יוצר בלבול פוליטי", אמרה ג'ניפר בואוי, חוקרת מדיניות בכירה ובעלת מושב ע"ש טאנג ללימודי מדיניות 0סיניים בתאגיד RAND.

הסביבה הפוליטית מעוררת שאלות על יעילות החקירה המתוכננת של ארגון הבריאות העולמי, אשר כבר כיום מתמודד עם מגבלות שמטילים הסינים.

עשרה חוקרים מגרמניה, ארה"ב ומדינות אחרות, שנבחרו רק לאחר שארגון הבריאות קיים שיחות עם הסינים, אמורים להיות בצוות החקירה מטעמו. בייג'ינג הסכימה שהצוות יבצע עבודת שטח בווהאן, אך לא סיפקה תאריך יעד. עד אז, יכולים חברי הצוות של ארגון הבריאות העולמי רק לעבור על ממצאים המועברים להם מהחוקרים הסינים.

בארגון הבריאות אמרו שהפגישות הסדירות נותנות לכוח המשימה הבינלאומי הזדמנות להתעדכן על הממצאים החדשים של החוקרים בסין.

לחץ בתוך המדינה למצוא עדויות לכך שמקור הנגיף מחוץ לסין עלול להשפיע על יכולת המדענים לבצע מחקר עצמאי, אמר הואנג מהמועצה ליחסי חוץ. מצד שני, זה גם נותן תחמושת לאלה שמטילים ספק ביעילות החקירה של ארגון הבריאות או בממצאים של הצוות הסיני.

"הופעה של נגיף יכלה לקרות בכל מדינה ואז להתפשט במהירות בעולם כזה גלובלי", אמר. "אין צורך לנופף אצבעות מאשימות".