בנק הפועלים מוציא את יועצי ההשקעות מהסניפים לטובת "מרכזי ייעוץ רחבים"

ייעוץ ההשקעות של בנק הפועלים יינתן לציבור ב-15 מרכזים, שארבעה מהם כבר פועלים, ולא בסניפים • ככל הידוע, מרבית יועצי ההשקעות בבנק ימשיכו לשמש בתפקידם, במרכזים החדשים

כספומט בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי, גלובס
כספומט בנק הפועלים / צילום: תמר מצפי, גלובס

יועצי ההשקעות של בנק הפועלים יוצאים מהסניפים והבנק עובר למתן ייעוץ השקעות ממרכזיים "רחבים". לגלובס נודע כי הבנק מקים מרכזי ייעוץ לא רק בהיבט הצר יחסית של הייעוץ הפנסיוני אלא גם בתחום יעוץ ההשקעות. בשלב ראשון מוקמים חמישה מרכזי ייעוץ, שכבר כיום פועלים ארבעה מהם ובקרוב יוקם החמישי. לצד אלה מתוכננת הקמה של עוד עשרה מרכזי ייעוץ "רחבים" בכל הארץ, כך שבסופו של יום מערך ייעוץ ההשקעות של הבנק יינתן ללקוחות באמצעות 15 מרכזי ייעוץ "רחבים".

במסגרת זו, כך נודע לגלובס, הבנק יוציא את יועצי ההשקעות מהסניפים. האחריות למרכזי הייעוץ תמשיך להיות של החטיבה הקמעונאית בבנק, שבראשות דלית רביב, והאחריות המקצועית עליהם תהיה של אגף הייעוץ, שבראשות רבקה אלגריסי-יפה. ככל הידוע, מרבית יועצי ההשקעות בבנק ימשיכו לשמש בתפקידם, במרכזי הייעוץ החדשים, כשרק מיעוט יוסט לתפקידים אחרים.

יותר מרכזים יוקמו בגוש דן ובתל אביב

ככל הידוע מרכזי הייעוץ מוקמים ויוקמו על פי מפת הביקוש לשירותים אלה. לכן, נראה כי באזור גוש דן ותל אביב יהיו יותר ממרכז ייעוץ אחד, בעוד שבאזורים שבהם הביקוש לשירותים אלה קטן בהרבה לא יוקמו מרכזים כאלה. במקרים מעין אלה, באזור שבו אין ביקוש רב לייעוץ השקעות או כשמדובר בסניף מרוחק במיוחד, יתכן שיישארו יועץ השקעות אחד או שניים בסניפים "קטנים" שייתנו שירות ללקוחות באותו האזור.

מבחינת הבנק מדובר בצעד משמעותי, שקיים בעולם, תוך שינוי אופי הסניפים במקביל לשינוי אופן מתן הייעוץ השקעות ללקוחות. בבנק יש שני סוגי יועצים ללקוחות הקמעונאיים: יועצים פנסיוניים ויועצי השקעות, כשהסוג השני מהווה את רוב היועצים. עוד נודע כי בבנק קושרים את המהלך החדש למהלכים אחרים שמבצע הבנק, ובראשם הגברת הדיגיטציה במתן השירותים.

ואולם, בעוד שתשלומים ניתן לעשות באמצעים טכנולוגיים מיידיים, הרי שייעוץ עדיין ניתן בעיקר באופן אישי. לצד זאת, נזכיר, במהלך 2019 הפך גם בנק הפועלים לבנק שמספק ללקוחותיו "ייעוץ השקעות דיגיטלי המאפשר ללקוחות לקבל נוטיפיקציות מיועץ ההשקעות האישי שלהם, כמענה להתפתחויות בשווקים וכחלק מניהול שוטף של תיק הלקוח במסגרת תהליך הייעוץ". זאת לאחר שהבנק "החל במתן שירותי ייעוץ פיננסי גם בערוץ הדיגיטלי - ייעוץ השקעות סמארט אדווייס", כפי שדווח בדוחות השנתיים של הבנק ל-2019.

היועצים הפנסיוניים כבר יצאו מהסניפים

המעבר מייעוץ בסניפים לייעוץ באמצעות מרכזים, עם פחות יועצים, קרה כבר בתחום הפנסיוני. בדוחות הכספיים לשנת 2019 דיווח הבנק כי הוא "מעסיק יועצים בעלי רישיון ב-22 מרכזי ייעוץ פנסיוני". ב-20219 הקים הבנק "מרכז ארצי לתכנון פרישה מעבודה לכלל ציבור השכירים בישראל, לקוחות כל הבנקים".

יועצי ההשקעות מהווים פונקציה משמעותית שמקשרת את הציבור הרחב עם שוק ההון המקומי, וגם עם השווקים הזרים. לאורך השנים צברו יועצי ההשקעות בבנקים מעמד משמעותי כשהמציאות מלמדת כי לקוחות רבים "שומעים ומבצעים" את ההמלצות של מערכי הייעוץ בבנקים. זה נכון לגבי השקעה בקרנות נאמנות, שם רובו ככולו של השוק "נשלט" על ידי מערכי הייעוץ הבנקאיים, וגם בהשקעה במניות וניירות ערך פרטניים אחרים. בשנים האחרונות מורגשת גם מגמה של הפיכת ייעוץ ההשקעות לתחום מבוקר בהרבה ממה שהיה בעבר הרחוק.

בעוד שבנק הפועלים מפוקח בעיקר על ידי הפיקוח על הבנקים שבבנק ישראל, הרי שהגורם שמפקח על יועצי ההשקעות הוא רשות ניירות ערך, דרך מחלקת ההשקעות שלה. על פי ההוראות ליועץ השקעות חובת אמון וזהירות ללקוח, ועליו "להתאים, ככל האפשר, את הייעוץ שהוא נותן או את אופי העסקאות שהוא מבצע עבור לקוחותיו לצרכיו ולהנחיותיו של כל לקוח", כפי שנכתב באתר הרשות. 

כך או כך, בנק הפועלים חווה בשנה האחרונה תהפוכות רבות. זה החל עם מינויו של דב קוטלר למנכ"ל הבנק באוקטובר 2019 בתום הליך איתור ומינוי מנכ"ל יוצא דופן ורווי בסערות. קוטלר החליף בתפקיד את אריק פינטו שהודיע על פרישתו במפתיע חודשים ספורים קודם לכן. בחולף זמן קצר סגר הבנק פרשייה שהקשתה עליו שנים רבות, ושעלתה לו סכומי עתק, כשהגיע להבנות עם גורמי הממשל בארה"ב, לסגירת פרשת המעורבות שלו בסיוע להעלמת מסים על ידי לקוחות אמריקאיים של הבנק כמו גם בגין מעורבותו בפרשת השוחד הבינלאומית בפיפ"א.

אך לא רק זאת, מוקדם יותר השנה נפטר יו"ר הבנק הקודם, עודד ערן המנוח, ובמקומו מונה לתפקיד הדירקטור ראובן קרופיק. בהמשך היו תהפוכות משמעותיות אף יותר בדירקטוריון הבנק, כשבמסגרת הליך בחירת המועמדים לדירקטוריון הבנק התגלע עימות בין החברים הקבועים בוועדה לבחירת דירקטורים בבנקים ללא גרעין שליטה לבין נציג הבנק בוועד. בסופו של יום המועמד סביבו פרץ העימות, פרופ' סטנלי פישר, הצטרף לדירקטוריון הבנק, יחד עם אחרים.

בהמשך הבנק, יחד עם מתחריו, נקלע למשבר הקורונה, שהביא באחת לשינוי משמעותי בהתנהלות הציבור, הממשלה והמשבר בכללותם, תוך הרעה מיידית במצב תיק האשראי של כל הבנקים. במסגרת זו הפועלים הפריש סכומי עתק לטובת הכנת כריות ביטחון להרעה ניכרת בעתיד במצב הלווים שלו, דבר שהכביד מאוד על תוצאותיו הכספיות עד כה השנה. בד בבד הבנק, גם כן כמו מתחריו, מוביל מאמצי ייעול ודיגיטציה, ואף עשוי להעביר בקרוב את מטה הבנק ממקומו הנוכחי בלב ה"סיטי" של תל אביב.