גוגל | פיצ'ר

השרתים נפלו ל-40 דקות, והעולם קיבל תזכורת מטלטלת לעוצמה הבלתי נתפסת של גוגל

תקלה במערכת הזיהוי של גוגל מנעה מגולשים פרטיים ועסקים גישה לשירותים חיוניים ליום-יום, כמו ג'ימייל, מסמכים, לוח שנה ועוד • אפילו גוגל התקשתה להגיב על האירוע בלי שירותי מייל •  תקלה כה רחבת-היקף וגלובלית היא נדירה, אבל הוכיחה שכולנו אזרחי של גוגל

המסך של גוגל בכניסה לשירותיו בזמן התקלה / צילום: Reuters
המסך של גוגל בכניסה לשירותיו בזמן התקלה / צילום: Reuters

במהלך תקלת הענק של גוגל, שהשביתה ברחבי העולם את שירותיה של ענקית הטכנולוגיה ביום ב' השבוע, פנה הצוות של רשת הטלוויזיה BBC הבריטית לקבל תגובה מהחברה. אחד מהדוברים ענה להם, כי הוא אינו יכול לספק תגובה, פשוט מכיוון שאין לו גישה לחשבון הג'ימייל שלו.

■ "זו התחלת הסוף": כך נראתה קריסת גוגל באתרים המובילים בעולם

ואכן, לגוגל נדרשו לפחות 30 דקות להגיב לתקלה ולפרסם הודעה רשמית, כי היא מטפלת בנושא. זמן תגובה כזה היה מבייש אפילו ספק שירותים ממוצע בישראל ככל הנראה. גם באתר החברה, שעוקב אחרי הסטטוס של תפקוד שירותי החברה, לקח דקות ארוכות מאוד עד שהצבע עבר מירוק לאדום.

הסיפור של ה-BBC ודובר גוגל משעשע, אך מאחוריו עומד עניין רציני יותר. התקלה בשירותי גוגל נמשכה בסך הכול בין 40 דקות לשעה, תלוי איך סופרים, בטרם השירותים הללו חזרו לפעול. אולם 40 דקות אלו חשפו מעל כל ספק את התלות של כולנו, אזרחים ברחבי העולם, בשירותים של גוגל לכל אספקט בחיינו. יוצאי הדופן במקרה הזה הם כנראה רק אזרחי סין, שם השירותים של החברה בכל מקרה חסומים מסיבות פוליטיות.

התקלה הזו הדגימה איך החברה שהחלה בתחום החיפושים באינטרנט, התרחבה מאז לתחומים השולטים על כל אספקט של חיינו - מתקשורת, דרך אפליקציות משרדיות, נווט ואפילו עד לשליטה על יישומים בסיסיים בתוך הבית. אם רשויות הרגולציה בארה"ב מחפשות אקדח מעשן שיוכיח את הריכוזיות העסקית המוגזמת של הענקית הטכנולוגית הרי כל מה שהם צריכים לעשות זה פשוט לדפדף בין הציוצים בטוויטר של שעת התקלה ולראות את המגוון הרחב של תלונות וקשיים שחוו המשתמשים בעקבות תקלה של חברה אחת בלבד.

אם בעבר התלונות הרווחות של כולנו היו על תקלות טלפון, טלוויזיה ומאוחר יותר אינטרנט, תלונות שהופנו אל בזק או סלקום או פרטנר. כעת גוגל הפכה לערבוב של כל אלו גם יחד. מה יעזור לנו חיבור תקין לאינטרנט כשהג'ימייל והיוטיוב שלנו גם מושבתים ומי בכלל זוכר איך מדברים בטלפון בעידן של תקשורת אלקטרונית? ממש כמו סרטונים משעשעים שנפוצו ברשת בשנים האחרונות, התקלה חשפה את האיום בכניסה של גוגל לעוד תחומים חדשים, אינטימיים אפילו יותר לחיינו, כמו הבית החכם.

דווקא מנוע החיפוש המשיך לעבוד 

התקלה של גוגל החלה בסביבות השעה 6:55 בבוקר לפי שעון החוף המזרחי של ארה"ב (13:55 שעון ישראל) והסתיימה לקראת 14:30 בישראל. במהלך הזמן הזה היו שירותים שהכניסה אליהם נחסמה כמעט לחלוטין למשתמשים, ושירותים אחרים שבהם השימוש היה איטי או בעייתי.

דווקא מנוע החיפוש של גוגל, המוצר העיקרי של החברה, המשיך לעבוד באופן יחסית יציב, אך גם בלעדיו התקלה הייתה נרחבת מאוד ופגעה הן באזרחים פרטיים והן בעסקים.

עוד לפני שגוגל הגיבה באופן רשמי, כבר הוצפו הרשתות החברתיות ובראשם טוויטר בתלונות של משתמשים, ששגרת יומם נפגעה בעקבות התקלה של גוגל. עשרות אלפי דיווחים כאלו זרמו גם אל אתר Downdetector, שעוקב אחרי תקלות מסוג זה בשירותים בזמן אמת. האתר הציג גרף של מספר התלונות של משתמשים שזינק סביב 13:55 שעון ישראל.

ההערכה הראשונית היא שהתקלה היתה קשורה לכלי אימות הזהות של גוגל, שמנהלים את הכניסה של משתמשים לשירותים. כאשר בחלק מהשירותים הכניסה נחסמה לחלוטין לכל המשתמשים, ובחלק מהמקרים מי שכבר היה מחובר יכול היה להמשיך להשתמש בשירות, אך לא ניתן היה למשתמשים חדשים להיכנס. ביוטיוב, למשל, ניתן היה להמשיך לגלוש במצב אנונימי, בלי לקבל את ההיסטוריה וההעדפות שלך.

מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'איי  / צילום: רויטרס
 מנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'איי / צילום: רויטרס

דיווחים על פגיעה בבית החכם

אז 40 דקות בלי ג'ימייל זה מרגיז, אבל אולי לא נורא. אך שירותי האימייל היו רק קצה הקצה של הפגיעה במשתמשים. לצד האימייל, נחסמו גם מגוון שירותים חיוניים כמו אחסון, גישה ללוח השנה וכלי עריכת המסמכים של החברה גוגל דוקס. כל אלו הם כלי עבודה יומיומיים עבור מיליוני עובדים ברחבי העולם.

בכך לא הסתיים הנזק. לפי הדיווחים, גם יישומים הקשורים למערכת הבית החכם של גוגל - גוגל הום (Google Home) הראו בעיות תפקוד קשות. יישומים כאלו שולטים למשל על בקרת הטמפרטורה, גלאי העשן בבית ואפילו על האור. לפחות משתמש אחד בטוויטר התלונן כי הוא נשאר בגלל זה בחושך. "אני יושב פה בחושך בחדר של הילד כיוון שהאור הנשלט על ידי Google Home לא נדלק. מחשב מסלול מחדש", כתב הגולש הבריטי. אחד המגיבים הציע לו להתחבר מיידית לשירות "גוגל נרות".

התקלה בשירותי גוגל השפיעה גם על שירותים של חברות אחרות המתבססים על החברה. כך למשל משתמשים רבים צייצו כי אינם יכולים להיכנס למשחק פוקימון גו, שבנוי על מערכת חשבונות הגוגל. אפילו אפליקציית התקשורת הארגונית סלאק, שנרכשה לאחרונה על ידי סיילספורס, זייפה בגלל התקלה של גוגל.

לזכותה של גוגל יש לומר שהתקלות בשירותיה יחסית נדירות, אך הן עדיין קיימות. העובדה ששירותי החברה מבוססים על ענן מעידה כי אלו אינם חסינים לגמרי מבעיות. גם ביוני 2019 חוו חלק מהמשתמשים בארה"ב בעיות בגישה לחלק מהשירותים. אלא שכל תקלה כזו, כאשר היא מתרחשת, פוגעת בדברים הבסיסיים ביותר של חיינו. בנוסף, כשחווים תקלה בשירותי החשמל או האינטרנט, יש לנו לפחות איזושהי כתובת להתלונן אליה בדמות ספק השירותים. אבל איך בדיוק מתלוננים לגוגל ובמיוחד כיצד אפשר לעשות את זה כשאין לנו ג'ימייל מתפקד?

למזלנו התקלה הנוכחית נמשכה 40 דקות, אולי גג שעה, אם בפעם הבאה היא תהיה ארוכה יותר. כולנו, האזרחים של גוגל, בצרות צרורות.