הצעד האחרון של הנדל כשר התקשורת: תעריפי בזק יירדו בכ-40%

זאת, עפ"י משרד התקשורת, בשל רווחיות עודפת • תעריפי הטלפוניה של בזק ייקבעו ברמה מרבית, והחברה לא תידרש לאישור לשיווק סלי תעריפים • המשרד ממליץ על תעריף אחיד לדמי שימוש של 24.36 שקל אחרי מע"מ; מחיר דקת שיחה יירד ל-1.2 אגורות • מניית בזק צונחת בתגובה למהלך

שר התקשורת היוצא יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת
שר התקשורת היוצא יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

משרד התקשורת החליט להפחית את תעריפי הטלפוניה של בזק , לאחר שהגיע למסקנה כי בבזק ישנה רווחיות עודפת הנובעת ממחירים גבוהים בטלפוניה המפוקחים על-ידי המשרד. המשרד עובד בחודשים האחרונים על בדיקת הנושא במטרה לשמור על כך בשקט, ואולם ככל הנראה העזיבה של יועז הנדל את תפקיד שר התקשורת גרמה לו לפרסם את הנושא ביומו האחרון בתפקיד, כדי לקטוף את פירות ההישג שהוא הביא.

לאחר 17 שנים בהן לא עודכנו תעריפי הטלפוניה של בזק, הגיעה לסיומה עבודת מטה ממושכת בעקבותיה החליט שר התקשורת הנדל לפרסם שימוע לטובת הפחתת תעריפי שירות הטלפון הביתי הנייח ברשת בזק, וזאת כחלק מעדכון מנגנון הפיקוח וגובה התעריפים המפוקחים בעד שירות זה. עדכון התעריפים המוצע צפוי להביא להקטנת הוצאות השימוש בטלפון הביתי הנייח של מנויי בזק ולחסוך לציבור כ-400 מיליון שקל בשנה (כולל מע"מ). 

המהלך יפחית את התשלום החודשי של מנויי הטלפון בכ-40% מ-50-60 שקל בממוצע (כולל מע"מ) ל-30-40 שקל (כולל מע"מ), והוא צפוי להוזיל את התשלום שמשלם משק-בית עבור השירות במאות שקלים בשנה. על-פי אומדן של משרד התקשורת, מדובר בחיסכון שנתי ממוצע של מאות שקלים למשק-בית. 

המשרד ממליץ על תעריף אחיד לדמי השימוש בשיעור של 20.82 שקל לפני מע"מ ו-24.36 שקל אחרי מע"מ. תעריף זה נמוך בכמעט 60% מהתעריף הנוכחי של דמי השימוש. מחיר דקת שיחה יירד ל-1.2 אגורות. 

בנוסף, עם הפעלת הסדר התעריפים החדש יבוטלו כל סלי התשלומים החלופיים הקיימים, וכל מנויי בזק יועברו להסדר התעריפים "הבסיסי", כלומר, תשלום נפרד לדמי שימוש ולשיחות. אלה מתוכם שיעדיפו את התשלום הקבוע, יוכלו לבקש להצטרף לחבילת השירותים המוצעת שתוגבל ל-500 דקות.

עדכון התעריפים מבוסס על חוות-דעתם הכלכלית של פרופ' ראובן גרונאו וד"ר עופר רז-דרור (סמנכ"ל כלכלה), אשר מצביעה על רווחי יתר לחברת בזק מתחום הטלפון הנייח ומפחיתה את התעריפים על בסיס עלויות השירות.

המשרד הפחית את תעריף דמי השימוש החודשיים ואת תעריפי דקות השיחה וקבע אותם כתעריפים מרביים. בנוסף, מחירים מפוקחים רבים ייקבעו כמחירי מקסימום (לעומת מחירים קבועים כיום).

כמו כן, במסגרת השימוע מבוצעת הפחתת רגולציה נרחבת של משרד התקשורת. כך למשל, במנגנון של מחירי המקסימום, בזק לא תידרש עוד לאישור המשרד לשיווק סלי תשלומים חלופיים ומבצעים.

מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן-חורין, מסרה כי "עדכון התעריפים מתבקש לאחר 17 שנה והשינויים שחלו בשוק התקשורת ובהתפתחויות הטכנולוגיות בשנים האחרונות, והוא צפוי לייצר איזון נכון בין עלויות החברה לאספקת השירות ובין תשלומי המנויים. העדכון צפוי להפחית את תשלומי המנויים במאות מיליוני שקל בשנה". 

שר התקשורת היוצא, יועז הנדל, מסר: "אנחנו יוצאים היום במהלך שנועד לתקן עוול צרכני מתמשך הנוגע לכל בית בישראל, במסגרתו מעדכנים את המחירים המפוקחים של הטלפוניה הנייחת של חברת בזק כלפי מטה".

מבזק נמסר: "עצוב לראות שדווקא ערב השקת רשת הסיבים האופטיים של בזק, פרויקט התקשורת הגדול והשאפתני ביותר שנעשה אי-פעם בשוק התקשורת בישראל בעלות של מיליארדי שקלים, מפרסם משרד התקשורת שימוע קיצוני ולא מידתי, הנשען על הנחות עבודה לא מבוססות ומציב את ישראל כמדינה היחידה בעולם המפקחת על שירותי טלפוניה קמעונאיים במאה ה-21.

"שירותי הטלפוניה של בזק ניתנים במחירים הנמוכים ביותר, לצד רמת השירות הגבוהה ביותר, בהשוואה לכל חברות התקשורת בעולם. צר לנו כי דווקא שירותים אלה, המסופקים לכל אזרח ובכל נקודת יישוב בישראל, הופכים לכלי במשחק פוליטי מיותר, תוך שימוש ברגולציה בולשביקית שחשבנו שכבר עברה מן העולם. אנו מקווים שהשימוע בעניין ייעשה בלב פתוח ונפש חפצה, באופן אשר יביא לתיקון חד במתווה המוצע".