סאגת הוויזות לאמירויות: "יש לי טיסה מחר ועדיין לא קיבלתי אישור לויזה. אין לי מושג אם אני טסה או לא"

הרשויות באמירויות שינו את נהלי הכניסה לישראלים, וכתוצאה מכך עשרות נוסעים מעוכבים בנתב"ג לאור בעיות עם אישורי הכניסה לאיחוד • משרד החוץ: "מקווים שזה ייפתר בקרוב" • בעקבות העומס, משרדי התחבורה והבריאות פרסמו השבוע נהלים חדשים כדי למנוע צפיפות בנתב"ג

הנוסעים שמעוכבים בנתב"ג / צילום: ללא קרדיט
הנוסעים שמעוכבים בנתב"ג / צילום: ללא קרדיט

הבלגן שמתרחש בימים האחרונים נמשך גם היום: עשרות נוסעים מעוכבים בנתב"ג לאור בעיות עם אישורי הכניסה לאיחוד האמירויות. מאז 14 בדצמבר שינו הרשויות באמירויות את נהלי הכניסה לישראלים: בשבועות הראשונים מאז נפתחו קווי התעופה הישירים, חברות התעופה הן שדאגו לאישורי הכניסה לנוסעים דרכן. אלא שמתחילת השבוע הרשויות באיחוד האמירויות הודיעו על שינוי: הנוסעים הישראלים נדרשים למלא בעצמם טופס לאשרת כניסה ואף לשלם 95 דולר.

את הטופס המקוון יש למלא 96 שעות לפני הטיסה, כשכל נוסע חייב להצטייד בטופס האישור מודפס כתנאי לעלייה לטיסה. השינוי נחת על הנוסעים ועל החברות במפתיע,  והבלגן, שכלל גם עיכובים של שעות ארוכות לנוסעים הישראלים בכניסה לדובאי, חוגג.

בחברות התעופה מנסים להתמודד עם הזעם שמפנים אליהן הנוסעים - אומנם מי שאמון על אישור הוויזות הן הרשויות באמירויות, אבל הנוסעים מפנים את התסכול לחברות מהן רכשו כרטיסים.

כ-9,000 נוסעים בתנועה הלוך ושוב אמורים לחלוף היום (ג') בנתב"ג, ובהם נוסעים שממריאים ונוחתים מדובאי באמצעות טיסות של פליי דובאי, אל על, ישראייר וארקיע.

"כל טיסה זה מבצע. הקמנו חמ"ל"

כדי למנוע מבוכות של עיכוב ישראלים בכניסה לדובאי, ההנחיות מהיום קובעות כי נוסעים שלא מציגים מראש אשרת כניסה, לא יורשו לעלות על טיסות מתל אביב. בחברות התעופה מספרים כי הרשויות באמירויות הקשיחו עמדות, וכי זמני התגובה לבקשות לוויזה הם שמעכבים את הנוסעים. חלק מהנוסעים נדרשו לשלם מחדש על אשרות כניסה שהונפקו במקום אחרי שנחתו בדובאי, ולחלק מהנוסעים שנאלצים לדחות את מועד הטיסה, גם פגה בינתיים בדיקת הקורונה שעליהם להציג לפני הטיסה ובטווח של 96 לפני ההמראה.

"כל טיסה זה מבצע", אומרים באחת החברות. "הקמנו חמ"ל", אומרים באחרת. "אנחנו מנסים להתמודד עם הפונים. רשויות ההגירה באמירויות מעבירים מסר שהסבלנות שלהן פוקעת, ומצד שני משרד החוץ שם מנסה להתערב".

בינתיים, מאות נוסעים חוששים שלא יוכלו לטוס לאיחוד האמירויות אחרי שרכשו כרטיסי טיסה לימים הקרובים. הנוסעים הקימו קבוצת וואטסאפ שכוללת כ-500 נוסעים. נוסעת שפנתה לגלובס סיפרה כי רכשה מראש כרטיסי טיסה עם פליי דובאי יחד עם 6 מחבריה. הטיסה מיועדת למחר, אולם החבורה אובדת עצות, משום שעד כה לא קיבלה את האישור המיוחל לוויזה.

הנוסעת מספרת כי ביום חמישי האחרון היא מילאה את הטופס לוויזה כנדרש: "אמרו לנו באופן סקיי, שמייצגת את פליי דובאי, שייקח 96 שעות לקבל אישור. בינתיים אין תשובה, ואנחנו לא יודעים אם תהיה תשובה עד מחר. יש אנשים שכבר פספסו טיסות. אתמול  היה מקרה שאבא ובת המריאו, והאם נשארה בשדה - היא קיבלה אישור רק למחרת, כלומר היום. הטיסה שלנו מיועדת למחר בלילה, ואנחנו לא יודעים אם נטוס או לא. לא עונים לנו, ולא קיבלנו אפילו אישור לתשלום על הבקשה לוויזה. אנחנו מיום רביעי בסאגה הזו".

משרד החוץ: "מקווים שזה ייפתר בקרוב"

באתר של אופן סקיי מפרסמת החברה הודעה לפיה "אנחנו מצרים על העיכוב בפרסום ההוראות העדכניות ומבקשים את סבלנותכם והבנתכם בנושא המורכב".

גם במשרד החוץ הישראלי מכירים את המצב ומייחסים אותו ל"קשיים של התחלה. יש אלפי בקשות לוויזות, והרשויות באמירויות לא מספיקות לענות לכולן. יש נוסעים שמעוכבים בכניסה לדובאי משום שטסו ללא אישור לוויזה. אנחנו מקווים שזה ייפתר בקרוב, ויודעים שזה גם האינטרס של האמירתים".

נושא אשרת הכניסה בתשלום אמור להיות פתרון זמני עד לכניסת הפטור הרשמי מוויזות תייר לתוקף, על-פי ההסכמים בין שתי המדינות. אלא שבינתיים מועד הכניסה של הפטור הזה לתוקף לא ברור - הנהלים קובעים ספירה של 30 ימים מרגע החלפת האגרות הממשלתיות הרשמיות המאשרות את הפטור, אלא שממשלת ישראל כבר חתמה והעבירה את האיגרת שלה, וממשלת האמירויות טרם העבירה את האיגרת מטעמה. במילים אחרות: ספירת 30 ימים עוד לא החלה, כך שהפורמט הנוכחי של הוויזות בתשלום יישאר עוד חודש לפחות.

הנהלים החדשים למניעת עומסים בנתב"ג: לא יחוברו לשרוולים יותר מארבעה מטוסים במקביל

בתוך כך, בעקבות העומסים שנצפו בימים האחרונים בנתב"ג (ושאליהם מצטרפים הנוסעים המעוכבים כאמור), משרדי התחבורה והבריאות פרסמו השבוע נהלים חדשים שאמורים להפחית את העומסים. נבהיר כי אותם עומסים נגרמים גם כאשר תנועת הנוסעים צנחה ב-90% לעומת שנה קודמת. ואולם שמונה חודשים אחרי שהענף נקלע למשבר, פרסמו המשרדים שינוי שאמור למנוע התקהלות בשטחי השדה.

יצוין כי לנוסעים יש אחריות: הם אלה שאמורים לעמוד לפי מדבקות סימון ולא להידחס בתורים, לעטות מסכות כפי שצריך ולאפשר מרחק בין נוסע לנוסע.

בכל הנוגע לטיסות נכנסות, נקבע כי הבאים ממדינות ירוקות לא יצטרכו לעבור תשאול, ובכך זרימת הנוסעים תהיה חלקה יותר ותימנע התקהלות.

בנוסף, לא יחוברו לשרוולים יותר מארבעה מטוסים במקביל, מהם עד שני מטוסים שהגיעו ממדינות אדומות. עם ההתחברות של המטוס לשרוול, הירידה מהמטוס תיעשה בקבוצות של 20-30 נוסעים בלבד בכל פעם, כדי שלא ייווצר עומס במעברים שבין השרוול ועד לאחר ביקורת בגבולות.

רת״א (רשות תעופה אזרחית) הונחתה לתגבר את האכיפה על חברות התעופה במדינות המוצא, כך שלא יעלו על הטיסה נוסעים שלא מילאו מראש הצהרת בריאות. ולבסוף, הוחלט על הקמת צוות לשיפור הממשק המחשובי לחיסכון בזמן, ונוספה הנחיה להשלים את תקינת מעברי הגבול מבחינת מספר הפקחים.

בכל הנוגע לנוסעים היוצאים מהארץ: דלפקי הטיסה ייפתחו ארבע שעות לפני מועד הטיסה כדי לטפל בתהליכי הצ'ק-אין באופן מרווח יותר, וחברות התעופה יידרשו לאייש לכל טיסה 6 דיילות לפחות בעמדות הצ'ק-אין (לרוב מדובר על דיילות של חברות שירותי הקרקע) .עוד הוחלט כי יוכפל מספר עמדות הצ'ק-אין באולם הטיסות היוצאות. הנהלים עדיין דרושים אישור עד שיצאו אל הפועל.