ארץ מוצא או מחיר: מה חשוב לצרכן לדעת על תוצרת חקלאית

האם הציבור הישראלי מוכן לשלם יותר עבור תוצרת מקומית טרייה, או שהוא מעדיף מחיר? • מסקר שערך משרד החקלאות עולה כי המחיר הוא הפרמטר שנתפס כחשוב ביותר לצרכנים, לצד סימונים המעידים על טריות

מחלקת ירקות ופירות בסופרמרקט / צילום: עינת לברון
מחלקת ירקות ופירות בסופרמרקט / צילום: עינת לברון

האם הציבור הישראלי מוכן לשלם יותר עבור תוצרת מקומית טרייה, או שהוא מעדיף מחיר? זו השאלה שביקשו לבחון במשרד החקלאות על רקע קידום היוזמה שמוביל המשרד לסימון את ארץ המוצא של פירות, ירקות, דגים ובשר, שנמכרים בתפזורת ובאריזה, בסקר שממצאיו מתפרסמים כעת לראשונה.

ממצאי הסקר, שהתבסס על מדגם מייצג של 620 נשאלים מהאוכלוסייה היהודית והערבית, עולה כי המחיר הוא הפרמטר שנתפס כחשוב ביותר לצרכנים, לצד סימונים המעידים על טריות. לעומת זאת, שם המגדל או בית האריזה נתפסים כהכי פחות חשובים, כשארץ המקור של התוצרת החקלאית חשובה לכמחצית מהצרכנים.

הסקר שערך משרד החקלאות בחן מה הם הפרמטרים שחשובים לצרכנים בעת רכישת תוצרת חקלאית בתפזורת. ממצאי הסקר עולה, כי החשוב ביותר לצרכנים הוא סימון תאריך הקטיף של התוצרת. 64% מהנשאלים ציינו כי הדבר חשוב או חשוב מאוד עבורם.

לעומת זאת, שם החברה או המגדל נתפסו כפרמטר הכי פחות חשוב בקטגוריה. רק 34% מהמשיבים ציינו אותו כפרמטר חשוב או חשוב מאוד. ומה לגבי ארץ הגידול? מתברר כי למחצית (51%) מהנשאלים ארץ הגידול חשובה או חשובה מאוד בעת רכישת המוצר.

חשיבות הפרמטר של סימון מחיר בקטגוריה הזו לא נבחנה מאחר והוא קיים על המדף. לעומת זאת, בקטגוריית פירות וירקות שאינם נמכרים בתפזורת אלא באריזה, המחיר הסופי למוצר הארוז הוא הפרמטר החשוב ביותר. כך, 88% מהנשאלים ציינו כי הוא חשוב מאוד, לעומת ציון שם המגדל או בית האריזה, שצוין כסימון הכי פחות חשוב עם כ-36% בלבד שציינו אותו כחשוב או חשוב מאוד.

בנוגע לפירות וירקות ארוזים, מתברר כי לרוב (52%) הנשאלים ארץ הגידול חשובה או חשובה מאוד בעת רכישת המוצר. חשיבות הפרמטר של סימון מחיר בקטגוריה הזו לא נבחנה מאחר והוא קיים במדף.

ומה לגבי מזון מן החי? בקטגוריית הדגים הטריים, נמצא כי שם הדג ומחיר לקילו הם הפרמטרים החשובים ביותר לסימון, כאשר 88% מהנשאלים ציינו אותם כחשובים או חשובים מאוד. הפרמטר הכי פחות חשוב היה שם תחנת המיון עם כ-30% בלבד. ארץ הגידול או מקום הדייג היו חשוב או חשובים מאוד ל-59% מהנשאלים.

בקטגוריית בשר בקר או עוף טרי, המחיר לקילו נתפס כפרמטר החשוב ביותר עם מעל ל-90% שציינו אותו כחשוב או חשוב מאוד, כשדווקא שם המשחטה נתפס כהכי פחות חשובים עם פחות מ-50%. לגבי בשר, ארץ הגידול או הייצור משמעותית יותר מאשר בירקות, פירות או דגים, פרמטר שחשוב או חשוב מאוד לכ-68% מהנשאלים.

כבר שנים ארוכות שבמשרד החקלאות פועלים לקדם מספר יוזמות שיאפשרו את סימון ארץ המקור של תוצרת חקלאית טרייה, מתוך כוונה לסייע בידי הצרכן להבדיל בין התוצרת המקומית לזו המיובאת. במקביל ליוזמות חקיקה שטרם נכנסו לתוקף, לאחרונה פנה משרד החקלאות לרשתות המזון הגדולות, כאשר כמה מהן נתנו את הסכמתן לסמן את מקור התוצרת.

מטרת המהלכים היא לקדם את סימון מקור התוצרת הטרייה שעל המדפים, כך שהצרכן יקבל מידע רב ככל האפשר ויבחר מה ברצונו לקנות על בסיס מידע זה. בסקרי עבר של המשרד עלה כי ישראלים מעדיפים לקנות תוצרת ישראלית מקומית, ומוכנים לשלם עליה אפילו מעט יותר.

"מגיע לצרכן הישראלי לדעת יותר על הירקות, הפירות, הדגים והבשר שהוא רוכש בסופר. אני מאמין שראוי לתת לצרכן את כל המידע ולאפשר לו לבחור לקנות מחקלאות כחול-לבן", אמר לגלובס שר החקלאות אלון שוסטר על רקע הממצאים.