הכיוון המסתמן במחירי הנדל"ן: המשך עליות מחירים

מדד מחירי הדיור האחרון הצביע על עלייה של 0.4%, ועד כה גם בשנת הקורונה השוק "סוחב" מעלה • הוזלת המשכנתאות והוודאות שמסתמנת עם בוא החיסונים, מסמנים כי גם בתקופה הקרובה השוק יוסיף לטפס

דירה למכירה  / צילום: שירי דובר, גלובס
דירה למכירה / צילום: שירי דובר, גלובס

מדד מחירי הדירות ממשיך לקרטע, אבל בכיוון כללי של עלייה. מאז תחילת הקורונה, במרץ השנה, מדד מחירי הדירות ירד שלוש פעמים, עלה שלוש פעמים והיה מאופס פעם אחת, וזאת לאחר שברוב 2019 ובתחילת 2020 הוא רשם עליות משמעותיות. כך שברור שהקורונה בלמה במידה ניכרת את תנופת עליית המחירים שנרשמה קודם לכן, אולם לא לגמרי. בסך הכל מאז החלה המגפה המחירים עלו ב-0.8%, כך שהכיוון נותר עלייה. מחצית מאותה עלייה, 0.4%, נרשמה במדד האחרון של ספטמבר-אוקטובר.

מי שתרמו לעלייה היו מחוזות תל אביב שרשם עלייה של 0.9% ומחוז מרכז שעלה ב-0.7%. מחוז תל אביב מתאפיין בתקופת הקורונה בדילוגי מחירים גדולים מעלה מטה, ואחרי ירידה כוללת של אחוז בשני מדדים רצופים, המחוז חזר לרמת המחירים מלפני שלושה חודשים. בשנה האחרונה העלה מדד מחירי הדירות של מחוז תל אביב 3.8%, לעומת עלייה כוללת של 2.5% במחירי הדירות בכלל המדינה. מחוז מרכז דשדש סביב אותה רמת מחירים במשך 4 חודשים ועכשיו רשם עלייה משמעותית. בשנה האחרונה הוא רשם עלייה של 2.3%.

מחוז הצפון מוסיף להיות המחוז המפתיע של השנים האחרונות. בספטמבר-אוקטובר המחוז רשם עלייה של 0.7% ובסך הכול בשנה האחרונה רשם עלייה של 3.5%, השנייה בגובהה אחרי תל אביב. ההערכות היו שמחוז זה, כמו מקבילו לפריפריה בדרום, יהיו הראשונים שירשמו ירידות מחירים, בעקבות הצפת הדירות האינטנסיבית של "מחיר למשתכן". בפועל זה לא קרה. מחוז הצפון מוביל את עליות המחירים, יחד עם מחוז תל אביב, ואילו במחוז הדרום נרשמה עלייה שנתית מתונה יותר של 2.2%, ועלייה חודשית של 0.4%.

מחוזות חיפה וירושלים בלמו עליית מחירים גדולה יותר. בחיפה נרשמה ירידת מחיר חודשית מינימלית אמנם של 0.1%, ואולם המחוז הזה הוא היחיד שרשם ירידת מחירים בשנה האחרונה, בהיקף של חצי אחוז; בירושלים הירידה היתה גדולה יחסית, של 0.6%, ואולם בסך הכל רשמה עלייה שנתית של 2% במחירים.

לאן פונה השוק המזגזג הזה? בחודשים האחרונים נכנסים אליו בהדרגה גם משקיעים, שהודרו במידה רבה בתקופת כחלון כשר אוצר. כ"ץ הוריד להם את מס הרכישה, ועל כן הם שבים לשוק. החיסונים הקרבים לקורונה, עשויים להכניס ודאות רבה יותר למצבם הכלכלי של רבים, והוזלת המשכנתאות צפויה להזרים ביקושים לשוק, ולכן ניתן להעריך בזהירות, שהשוק יוסיף לעלות בתקופה הקרובה.