אושר בטרומית: שירותים אזרחיים לכ-70 נקודות ומאחזים ביהודה ושומרון

מדובר בישובים קטנים שמשרד הביטחון עוסק בהסדרתם, אך בינתיים אין להם סידורים בסיסיים של מים ביוב חשמל ומוסדות חינוך • שר המשפטים התנגד לחוק, ואמר כי אין זאת הדרך הנכונה לעזור לאותם מאחזים, מכיוון שהכנסת הנוכחית לא תספיק להשלים את החקיקה

בצלאל סמוטריץ' / צילום: אורון בן חקון
בצלאל סמוטריץ' / צילום: אורון בן חקון

הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת החוק של חבר הכנסת בצלאל סמוטריץ' ועימו קבוצת חברי כנסת מימינה מהליכוד ומש"ס למתן שירותים אזרחיים לכ-70 נקודות ומאחזים ביהודה ושומרון. מדובר בישובים קטנים שמשרד הביטחון עוסק בהסדרתם, אך בינתיים אין להם סידורים בסיסיים של מים ביוב חשמל ומוסדות חינוך.

תמכו 60 חברי כנסת מהליכוד, מימינה, מש"ס, מיהדות התורה, מישראל ביתנו, מדרך ארץ וגם השרות עומר ינקלביץ', פנינה תמנו שטה וחברת הכנסת הילה שי וזאן מכחול לבן. שאר חברי כחול לבן ובהם שר המשפטים אבי ניסנקורן התנגדו. עוד במתנגדים חברי יש עתיד מרץ והמשותפת.

ניסנקורן והשר במשרד הביטחון מיכאל ביטון אמרו כי לא זו הדרך לסייע לישובים אלה וכי מדובר בהצעת חוק שלא תספיק לעשות את המסלול המלא לאישור בתוך הימים הקרובים עד לפיזור הכנסת.

לפי ההצעה, עד שיוסדרו הישובים יזכו התושבים הגרים במקומות אלה לכל השירותים המוניציפליים להם זכאי כל אזרח, לרבות חיבור לתשתיות מים וחשמל. כן מוצע כי משרדי הממשלה יראו בשכונות וביישובים אלה כמוכרים לכל דבר ועניין, לרבות לעניין תקציבים, סיוע בתשתיות ובהקמת מבני חינוך ומבני ציבור הנדרשים לצורך החיים התקינים של תושביהם.

כמו כן נכתב בהצעה כי בתקופה שבין פרסום החוק המוצע ועד לסיום הליכי ההסדרה, יותלו כל הליכי האכיפה והצווים המינהליים, וכל פעולה המתבצעת על ידי יחידת האכיפה במנהל האזרחי, תבוצע בהתאם להנחייתו הישירה של ראש הממשלה או של שר הביטחון ולאחר אישור הקבינט.

לבסוף מוצע כי בתקופת ההסדרה, על מנת שתושבי המקום יוכלו לבנות את ביתם או לרכוש בית בנוי, שר האוצר יהיה רשאי לערוב, בתנאים שלפי חוק ערבות למשכנתאות, התשי"ב-1952, למלווים הניתנים למימון רכישת דירת מגורים.

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר לאחר האישור כי זו רק תחילת הדרך. לדבריו, "את החוק הזה נצטרך להעביר בשלוש קריאות כבר בשבוע הבא והחלטת ממשלה כבר מחר. אדוני ראש הממשלה ‎נתניהו הכדור אצלך. אל תאשר לגנץ להביא שום דבר לממשלה בלי זה. נתניהו וגם גנץ נעדרו מההצבעה.

יו"ר סיעת מרצ, ח"כ תמר זנדברג, אמרה כי "בשארית כוחותיה ורגע לפני שהכנסת מתפזרת, חברי הממשלה הכושלת והמנותקת יחד עם חלק מכחול לבן שרכבו אל כיסאותיהם על גב מצביעי השמאל, בחרו לשתף פעולה עם המשיחיים והקיצוניים ביותר. ההצבעה בעד החוק המופרע וההרסני שמכשיר גזל וגניבת אדמות בשטחים לא רק שנוגדת את פסיקת בג"ץ שכבר קבע שמדובר במהלך שאינו חוקתי, אלא גם פוגעת אנושות במדינת ישראל ובזכויותיהם של מיליוני בני אדם".

ח"כ עאידה תומא-סלימאן מהמשותפת הגדירה את הצעת החוק "פשע מלחמה בחסות הכנסת".