אמזון הודחה מהצמרת: דירוג 250 החברות שמנוהלות הכי טוב בעולם

מיקרוסופט התמקמה במקום הראשון ואחריה אפל, IBM ואמזון • החברות נבחנו בחמש קטגוריות: שביעות רצון הלקוחות, מעורבות עובדים והתפתחותם, חדשנות, אחריות חברתית וחוזק פיננסי • גלובס מפרסם את הדירוג היוקרתי של ה"וול סטריט ג'ורנל"

מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Steven Senne
מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Steven Senne

ענקיות הטכנולוגיה שעיצבו כל כך הרבה מחיינו בשנים האחרונות הן דומיננטיות מבחינה נוספת: הן גם המובילות בדירוג החברות המנוהלות הכי טוב בארה"ב.

בשנה בה נגיף הקורונה השמיד חלקים נרחבים מכלכלת ארה"ב ועיצב מחדש את האופן שבו מיליוני אמריקאים עובדים, עושים קניות, מתקשרים ולומדים, חברות טכנולוגיה וותיקות נשארו בחזית החברות המובילות בין "250 המובילות בניהול" - דירוג שנתי המבוסס על עקרונות גורו הניהול המנוח פיטר דרוקר.

בדירוג לשנת 2020, מיקרוסופט הגיעה למקום הראשון והדיחה את אמזון. מיקרוסופט הציגה ביצועים טובים בכל חמשת המרכיבים של הדירוג, המבוצע על ידי חוקרים במכון דרוקר באוניברסיטת קלרמונט: שביעות רצון הלקוחות, מעורבות עובדים והתפתחותם, חדשנות, אחריות חברתית וחוזק פיננסי.

בעוד הניתוח כולל מידע רק מכמה החודשים הראשונים של המגפה, עד סוף יוני, חוקרי מכון דרוקר אומרים שסביר להניח שלמשבר הבריאותי הייתה השפעה מועטה על הרשימה שלהם לשנת 2020. "מה שבאמת שמנו לב אליו הוא שנראה כי החברות שקיבלו ציונים טובים יותר בשנה שעברה היו מוכנות יותר להתמודדות עם המשבר", אמר ריק וורצמן, ממכון דרוקר.

הרוויחו מהמעבר לעבודה מרחוק

בתור שתי יריבות בתחום מחשוב הענן, גם מיקרוסופט וגם אמזון הרוויחו מהמעבר לעבודה מרחוק, כאשר חברות ועובדים אימצו את מוצרי החברות, שנועדו להתאים לאילוצי סגירת המשרדים והריחוק החברתי כדי למנוע את הפצת נגיף הקורונה.

אלא שאמזון ירדה למקום הרביעי השנה, בעוד שאפל התקדמה למקום השני וחברת IBM הגיעה למקום השלישי. חברת האם של גוגל, אלפאבית, היא אחרונה בין חמש המובילות. בסה"כ, בחנו החוקרים 886 חברות השנה, והשתמשו ב־33 מדדים ליעילות הניהול.

פעילים למען הזכות לפרטיות וצרכני קצה מסתכלים יותר ויותר בעין ביקורתית על עמק הסיליקון, בזמן שחקירות נפתחות בנושא הגבלים עסקיים ונשמעים קולות הקוראים לרגולציה חזקה יותר של פלטפורמות דיגיטליות במיוחד לאחר עונת בחירות שנויה במחלוקת. אך לחברות המובילות את הסקטור הטכנולוגי יש עדיין הרבה יתרונות רבים שמשחקים לטובתן, אמר זאכרי פרסט, מנכ"ל מכון דרוקר.

"יש משהו שמתרחש כעת בטכנולוגיה שהוא יותר מסתם ניהול. חברות הטק המובילות האלה באמת מנוהלות טוב מאוד", אמר פרסט. "אני חושב שזה מדבר על היוקרה שלהן בציבור, כמות הכישרון שהן מושכות, כמות הלקוחות, כמו גם העובדה שהן ממוקדות מאד בלהפוך לארגונים בתפקוד מעולה".

אפל / צילום: Associated Press, Ng Han Guan
 אפל / צילום: Associated Press, Ng Han Guan

הנוסחה המנצחת של מיקרוסופט

מיקרוסופט הגיעה למקום הראשון השנה על ידי כך שהשיגה ציונים טובים בחדשנות, יחד עם דגש על תרבות תאגידית והשפעה חברתית.

בחזית החדשנות, הגדילה החברה את התקציב שלה למחקר ופיתוח, רישום פטנטים ושמות רשומים. נפח גדול של פטנטים רשומים הוא אינדיקציה טובה לעד כמה יכולה חברה למסחר את הקניין הרוחני שלה, מסבירים חוקרים במכון דרוקר.

בעבר, הייתה זו מיקרוסופט שפספסה גלים משמעותיים של חדשנות טכנולוגית, כמו עליית מנועי החיפוש, המדיה החברתית וטלפונים חכמים, אומר סורש קותה, פרופסור לניהול בביה"ס ע"ש פוסטר באוניברסיטת וושינגטון. אך מאז שסאטיה נאדלה מונה למנכ"ל ב־2014, ממשיך קותה, הוא דחף לפיתוח שירותי מחשוב הענן של החברה, והפך אותו למתחרה רציני בשוק.

"הם ראו את הגלים האלה, אבל לא עשו בנושא דבר. בנושא של מחשוב ענן הם כן הצליחו לעשות משהו", אמר. "את הגל הזה הם תפסו בצורה נכונה".

בתור מנוע לרווחים לפני עידן המגפה, שירותי הענן הפכו ליותר מרכזיים ומשמעותיים עבור רבים מהלקוחות התאגידיים של מיקרוסופט, שנדרשו לתת יותר תמיכה לעובדים שהחלו לעבוד מהבית.

נאדלה גם מבקש להפוך את מיקרוסופט ל"אזרחית תאגידית" (corporate citizen), שקולה נשמע יותר, בייחוד כאשר תעשיית הטק נתונה לביקורת ציבורית וממשלתית גוברת, והציון שלה לאחריות חברתית עלה השנה בדירוג דרוקר. בינואר הבטיחו בחברה לצמצם את פליטות הפחמן בעשור הקרוב ולהשקיע מיליארד דולר כחלק ממחויבות עמוקה יותר לאקלים. מיקרוסופט מבקשת להסיר מהאטמוספרה עד שנת 2050 כמות זהה של פחמן מזו שהיא גרמה לפליטתה מאז שנוסדה ב־1975.

"השינוי התרבותי היה אחד הדברים שסאטיה נאדלה עשה שהופך את החברה למעולה", אמר קותה.

בנוסף למחשוב ענן, קצין הטכנולוגיה הראשי, קווין סקוט, הזכיר את ההתקדמות שעשתה מיקרוסופט בשנה האחרונה באינטליגנציה מלאכותית וגיימינג לצד השקעותיה בקיימות ובתוכנות שיתופיות. "אנחנו כל הזמן מנסים לשים לב למה שהעולם אומר לנו על צרכיו", אמר סקוט. "וכל הזמן מחפשים לאן נעות המגמות הטכנולוגיות".

השפעת הדעה של הלקוחות

אמזון ירדה למקום הרביעי השנה, באופן חלקי בגלל שציון החדשנות שלה צנח מרמה חסרת תקדים בשנה שעברה, אם כי עדיין מדובר בציון הכי גבוה לכל חברה בקטגוריה זו. ציון החדשנות של אמזון בשנה שעברה היה יותר מכפול מזה של כל אחת מהמתחרות.

בעוד אמזון בולטת בחדשנות שלה, הביצועים שלה במדדים אחרים של סולם דרוקר פחות אחידים. היא בערך ממוצעת באחריות חברתית, אם כי החברה עשתה מאמצים להשתפר בתחום זה, כולל פתיחת קרן הון סיכון פנימית בגובה 2 מיליארד דולר שממוקדת בהשקעות טכנולוגיות, שנועדו להפחית את ההשפעה של שינוי האקלים.

אמזון גם קיבלה ציון נמוך לעומת שנה שעברה במדד שביעות רצון הלקוחות. חברת הקמעונאות הענקית, שנכנסה לסבב גיוס עובדים השנה בכדי להתמודד עם הביקוש הגואה, ממשיכה להיות נתונה לביקורת מצד ארגוני עובדים ומחוקקים בשל יחסה לעובדים שלה. היא העלתה את שכר המינימום לעובדיה בארה"ב ל־15 דולר לשעה בשנת 2018. הציון של החברה לגבי מעורבות עובדים והתפתחותם השתפר מעט השנה.

ג'ף בזוס. לא כבש השנה את המקום הראשון / צילום: Reuters, Clodagh Kilcoyne
 ג'ף בזוס. לא כבש השנה את המקום הראשון / צילום: Reuters, Clodagh Kilcoyne

"אתה חייב שיהיו לך חוזקות בכל התחומים על מנת להישאר ברמה הזו", אומר פרסט ממכון דרוקר לגבי המיקום בדירוג של אמזון השנה. "זה מה שהופך את הדירוג של מיקרוסופט לכל כך מרשים, שהם לא עוסקים בחדשנות בכל מחיר. הם מצוינים בכל התחומים".

דוברת מטעם אמזון מסרה שהחברה שואפת להיות הכי מרוכזת שאפשר בלקוחותיה בכל עולם והוסיפה שהיא עמדה בראש מדד שביעות רצון הלקוחות האמריקאי לקמעונאי אינטרנט בשנה שעברה. לדבריה, באמזון שמים דגש על בטיחות ובריאות העובדים והחברה השקיעה מיליוני דולרי ביצירת מקום עבודה בטוח.

הדוברת הוסיפה שאמזון מציעה לעובדיה מבדקי קורונה, והצביעה על כמה חידושים אחרים במהלך המגפה, כמו יוזמת מחלקת שירותי האינטרנט של החברה להאיץ בדיקות לגילוי, מחקר ובחינה של מאפיינים לאבחון קורונה.

חוקרי המכון גם הדגישו חברות שהיו להם ציונים גרועים במיוחד באחד או יותר מהמדדים של דרוקר. לפייסבוק לדוגמה שהתמקמה השנה במקום ה־12 (ב־2019 הייתה במקום ה־6), היה ציון נמוך במיוחד בנושא שביעות רצון הלקוחות, לעומת הביצועים של החברה בקטגוריות אחרות, כאשר החברה נתונה לביקורת על נהלי אבטחת המידע שלה וניהול של דיסאינפורמציה, המופצת על גבי הרשת החברתית.

בעוד שנעשו מאמצים בפייסבוק לצמצם הפצה של מידע שגוי בנושאי פוליטיקה ונגיף הקורונה השנה, פייסבוק עדיין נתונה לביקורת של הקונגרס, שם מתגברות קריאות משתי המפלגות לרגולציה גוברת על הפלטפורמות מקוונות. חוקרי מכון דרוקר מצביעים על כך שפייסבוק הייתה באחוז התחתון מכל החברות שנבדקו במדד זה של שביעות רצון הלקוחות.

חוקרי דרוקר אומרים שהפרופיל הסטטיסטי של פייסבוק בסך הכל לא דומה לחברות טכנולוגיה אחרות, אלא יותר לפרופיל של חברות הטבק הגדולות. בדומה לפיליפ מוריס, פייסבוק קיבלה ציון טוב בשביעות רצון העובדים ובדוחות הרווח והפסד שלה, אך נכשלה בקרב הלקוחות. טים קנדל, ראש המוניטיזציה בחברה לשעבר, הזכיר את ההשוואה לחברות טבק בעדות שלו לפני הקונגרס בספטמבר, כאשר דיבר על עיצוב הפלטפורמה.

"הלכנו לפי המודל של חברות הטבק, ועבדנו על כך שהמוצר שלנו יהיה די ממכר כבר מההתחלה", אמר אז למחוקקים בבית הנבחרים. דובר של פייסבוק סירב להגיב.

שינויים בתוך חברות ותיקות

בעוד חברות טכנולוגיה שולטות בעשירייה הפותחת של הדירוג, ישנן חברות בלו־צ'יפ ותיקות שגם הן עלו בדירוג ברשימת החברות המנוהלות באופן היעיל ביותר.

פרוקטר אנד גמבל (Procter & Gamble), יצרנית אבקת הכביסה "טייד" (Tide), החטיף באונטי (Bounty) ומוצרי צריכה אחרים, עלתה למקום ה־8 ממקום 15 בשנה שעברה, הודות לציונים טובים בחמישה המדדים לביצוע של דרוקר. החברה הרוויחה מתנודות צרכניות שקרו בעקבות המגפה, אך גם החלה לבצע שינויים במבנה הניהול הסבוך שלה, שלפעמים גרם לחיכוכים בין מנהלי מותג למנהלים אזוריים במדינות שונות.

אחת המרוויחות הגדולות בדירוג השנה הייתה חברת "ג'נרל אלקטריק", שעלתה 80 מקומות למקום 20, בעקבות קפיצה בציון החדשנות וציון כלכלי מעט טוב יותר מאשתקד. בחברה נאבקו במשך שנים עם רווחים פוחתים ותזרים נמוך, אך לאחרונה השלימו מכירה של המחלקה הביוטכנולוגית של החברה עבור 21 מיליארד דולר. קיצוצים ופיטורים איפשרו לחברה להתמודד עם הנזק שמגפת הקורונה גרמה לחברות תעופה מסחריות, הרוכשות את מנועי המטוסים שמייצרת ג'נרל אלקטריק.

דוברת של החברה הצביעה על דבריו של המנכ"ל לארי קאלפ מאוקטובר האחרון: "אנחנו מעודדים מההתקדמות שלנו בזמנים כאלה מאתגרים וממשיכים לספק שירות ללקוחותינו ולהתמודד עם האתגרים הגדולים ביותר בעולם, משירותי בריאות מדויקים ועד חזרה לטיסות ולמעבר לאנרגיות ירוקות".

IBM - חברת בלו צ'יפ הרבה לפני שרבות ממובילות הטכנולוגיה של ימינו אפילו היו קיימות - טיפסה שלושה מקומות למקום השלישי השנה, בתוך מאמצי החברה למצב עצמה כספקית שירותי מחשוב ענן ללקוחות שנהרו לאמזון ולמיקרוסופט. החברה רכשה תוכנת קוד פתוח מחברת Red Hat בעבור כ־33 מיליארד דולר בשנה שעברה ובאפריל הכריזה על מינוי ארבינד קרישנה למנכ"ל, שניהל לפני כן את עסקי מחשוב הענן בחברה.

IBM דיווחה על קיטון ברווחים ב־30 רבעונים על פני העשור האחרון, והציון שלה במדד החוסן הכלכלי ירד השנה. אך היא קיבלה את הציון השמיני הכי גבוה בקטגוריית החדשנות מאז שהדירוג החל בשנת 2012. IBM מצמצמת את הגשת הבקשות לפטנטים בשיעור גבוה יותר מחברות אחרות - סימן למחויבותה להתקדם מעבר לטכנולוגיות מיושנות. ציוני שביעות רצון לקוחות ועובדים בחברה גם הם עלו אחרי שהיו נמוכים במשך כמה שנים.

"ההשקעה של IBM בטכנולוגית מחשוב ענן היברידית וטכנולוגיית אינטליגנציה מלאכותית, כמו גם השקעתה בטכנולוגיות של העתיד כמו מחשוב קוונטי, הופכות אותה למעסיקה מועדפת ולשותפה בעלת ערך ללקוחות", אמר דובר של החברה.

מהצד השלילי, זו הייתה שנה סוערת לחברת Occidental Petroleum Corp., שירדה מדירוג 250 החברות לחלוטין השנה - ממקום 180 בשנה שעברה - לאחר שהציגה ירידה בחוסן הכלכלי. חברת הנפט מיוסטון קיצצה בדיבידנד שלה מוקדם יותר השנה על מנת לשמור על מזומנים כאשר מחירי הנפט צנחו, עקב הביקוש הנמוך שהגיע בעקבות המגפה. החברה גם קיצצה בהוצאות ההון שלה ונקלעה לחובות לאחר שרכשה את יריבתה Anadarko Petroluem Corp. בשנה שעברה עבור 38 מיליארד דולר. בחברה סירבו להגיב.

IBM / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin
 IBM / צילום: Associated Press, Ross D. Franklin

כך נמדדו החברות

דירוג 250 החברות המנוהלות היטב, שפותח בידי מכון דרוקר, מודד יעילות תאגידית על ידי בחינת הביצועים בחמש קטגוריות: שביעות רצון הלקוחות, מעורבות עובדים והתפתחותם, חדשנות, אחריות חברתית וחוזק פיננסי של החברה. הדירוג מבוסס על ניתוח של 33 מקורות מידע המסופקים על ידי 14 גופים חיצוניים.

חמש הקטגוריות נשקלו באופן כמעט זהה בחישוב הציון, המהווה את הבסיס לדירוג. לא כל מקורות המידע זמינים עבור כל החברות בדירוג; חברות לא נכללות בדירוג אם חסרים יותר משני מקורות מידע מתוך חמישה התחומים הנבדקים.

מדד 250 החברות המנוהלות היטב כולל את החברות האמריקאיות המובילות מתוך עולם של 886 חברות הנסחרות בבורסה, שנכללו במחקר של מכון דרוקר.

על מנת להיכלל במחקר, על חברות להיות חלק ממדד דאו ג'ונס של כל שוק המניות או המדד המשולב 500 S&P (או שניהם), ולעמוד בלפחות אחד מהקריטריונים האלה: החברה היא בעלת מניות שהן חלק ממדד 500 S&P; לחברה יש שווי שוק של לפחות 10 מיליארד דולר כאשר מכון דרוקר עשה בדיקה של נתון זה ב־30 ליוני 2020; או שהיו לה הכנסות שנתיות של לפחות 3 מיליארד דולר עד 31 למרץ 2020. כל המידע שנאסף על ידי מכון דרוקר היה המידע העדכני ביותר הנגיש עד ה־30 ליוני 2020.

צרו איתנו קשר *5988