תחליף זהב וירטואלי? הביטקוין כאן, והוא לא הולך לשום מקום

בלוקצ'יין היא הטכנולוגיה של עולם המחר והביטקוין יכול גם לשמש כתחליף לזהב, ולכן הביטקוין כאן בשביל להישאר

ביטקוין / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב
ביטקוין / צילום: Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

בעת כתיבת שורות אלו הביטקוין נסחר ברמות של 23,000 דולר - שיא של כל הזמנים! לשיא הקודם הוא הגיע בדיוק לפני שלוש שנים ב-17.12.2017 ומחירו אז היה 20,089 דולר. מאז מחירו הספיק לצלול לכמה אלפי דולרים והנה הוא שוב איתנו, מעורר מחדש את העניין, הסקרנות והאמוציות של הציבור הרחב. אמוציות אלו נעות על מנעד רחב ומשקפות מגוון דעות, כפי שגם עולה מסקר זריז ובלתי מחייב שערכתי בקרב העוקבים שלי בטוויטר. לאור זאת אנסה לעשות מעט סדר בתפיסות לגבי הביטקוין (ויתר המטבעות הוירטואליים) בהקשר של שוק ההון, מבלי להיכנס לשאלה המרתקת האם הביטקוין הוא בכלל מטבע או סחורה.

בעיניי, התפקיד המרכזי שיכול להיות לביטקוין בשוק ההון קשור לשאלה האם הוא אכן יכול לשמש כתחליף וירטואלי לזהב. הוא דומה לזהב בכמה היבטים מרכזיים. כמו הזהב שהינו משאב טבע מוגבל, כך גם כרייתו הווירטואלית של הביטקוין מוגבלת ולכן כמותו סופית (הגם שחלה עלייה בכמות זו באחרונה), וזאת בשונה מכסף שמודפס על ידי מדינות ולכן כמותו אינה מוגבלת. בנוסף, גם הביטקוין אינו נכס מניב. בדיוק כמו זהב הוא אינו נושא ריבית, בניגוד לכסף ואינו מחלק דיבידנדים בניגוד למניה. כמו כן מחירו של הביטקוין בכסף (דולרים וכדומה) אינו משקף ערך עצמי בניגוד למניה שערכה הכספי (לפחות בתיאוריה) אמור להיגזר מביצועים כלכליים של חברה, וכן בניגוד לערכו העצמי של הכסף שנובע מהמוסכמה שבמאה שקל יכולים לקנות סחורות בשווי מאה שקל. לזהב אמנם ישנם שימושים פיזיים שמהם נגזר ערך, אך מקובל לחשוב שערך זה משקף רק שיעור יחסית נמוך מהמחיר (בכסף) שמוכנים לשלם עבור זהב, ולכן למעשה אפשר להגיד שגם מחירו של הזהב כמעט ואינו משקף ערך עצמי.

מי שמתמקד בדמיון שקיים בין הביטקוין לזהב, בהחלט יכול לראות בו תחליף לזהב ולכן אינו צריך להיות מופתע מנסיקתו דווקא עכשיו. בימים בהם הבנק המרכזי בארה"ב מוביל את כל הבנקים המרכזיים בעולם להדפסה דה פקטו אינסופית של כסף ובכך שוחק את ערך הכסף ומייצר חשש מאינפלציה שתרים ראש בעתיד, הרי שהביטקוין שכמותו מוגבלת יכול לשמש מכשיר גידור נפלא כנגד החששות האינפלציוניים ולכן הביקוש לו גדל. זאת ועוד כשהריביות בעולם הן סביב האפס ואף שליליות והציפיה היא שלא תהיינה העלאות ריבית בעתיד הנראה לעין, הרי שלא מפסידים מכך שמחזיקים ביטקוין שכאמור אינו נושא ריבית ולכן הוא הופך ליותר אטרקטיבי דווקא בעת הזו. כמו כן, העובדה שאין לביטקוין ערך פנימי מאפשרת למחירו לעלות עוד ועוד ולהיקבע רק על סמך מפגש של ביקושים והיצעים שאינם מושפעים משיקולי ערך פנימי.

יחד עם זאת, בניגוד לזהב הביטקוין הוא וירטואלי והמסחר בו מאפשר אנונימיות. לאנונימיות זו שני פנים. מצד אחד היא מעלה את האטרקטיביות של הביטקוין בהשוואה לזהב, כיוון שיש רבים שמעדיפים את המסחר האנונימי. אולם, מצד שני היא גם מייצרת חשש מפני הביטקוין שנתפס בשל כך על ידי אחרים כמכשיר שמשמש גורמים מפוקפקים. לכך יש להוסיף את השמועות והסיפורים שבין 20% ל-50% מהביטקוינים שבמחזור הם למעשה גנובים. מכאן גם נובעת התפיסה שקיימת - ואני לא שותף לה - שכל הביטקוין הינו אחת מהונאות הפירמידה הגדולות בהיסטוריה.

אם חוזרים למחירו של הביטקוין, הרי שיש לו גם את הזווית הטכנולוגית של מושג הבלוקצ'יין שמאפשר פעילו עסקית מאובטחת באינטרנט ואימות של פעולות של צדדים וגורמים שונים ללא צורך בגוף ניהול מרכזי. בעיניי רבים הטכנולוגיה הזו תהפוך ליותר ויותר חיונית בעתיד, על רקע השימוש שרק הולך וגדל ברשת האינטרנט לצורך ביצוע עסקאות, ולכן הזינוק המחודש במחיר הביטקוין בעצם משקף את האמונה הגוברת בטכנולוגית הבלוקצ'יין. לכן, גם יש את אלו שמאמינים כי מחירו ימשיך לנסוק עוד ועוד ויגיע למאות אלפי דולרים.

וכמובן - כשאין ערך עצמי - מחיר תמיד מתקשר לספקולציה, שיכולה כמובן גם לקרות בשוק המניות כשיש ערך עצמי. לכן, גם יש את אלו שטוענים שמחיר הביטקוין שוב משקף בועה ונהירה של ההמונים אליו בלי שום צידוק כלכלי. כמו ש"הרובין הודים" - אותם סוחרים אינדיבידואלים בהיקפים גדולים שגילו את הבורסה ושוק ההון בימי בסגר של הקורונה בכל רחבי העולם - הטיסו את מחירי המניות, כך הם גם מגלים עניין בביטקוין ומטיסים את מחירו.

מי צודק? איזו תפיסה נכונה? כרגיל אי אפשר לדעת וכל אחד בוחר במה להאמין. אני באופן אישי חושב שבלוקצ'יין היא אכן הטכנולוגיה של עולם המחר והביטקוין יכול גם לשמש כתחליף לזהב, ולכן בעיניי הביטקוין כאן בשביל להישאר. כולי תקווה רק שבשונה מ-2017 לא נראה כעת בועה במחירי מניות של חברות שמוציאות דיווחים לציבור בהם מזכירים את מילת הקסם ביטקוין בלי שום מהות מאחוריה. בועה שכזו נגמרת בצורה אחת בלבד - הפסד למשקיעים שהתפתו.

הכותב הוא חבר סגל בכיר בפקולטה לניהול ע"ש קולר באוניברסיטת תל אביב ובעלים של קרן השקעות