אכיפה מינהלית: דורי בנייה תשלם עיצום כספי של 1.5 מיליון שקל

חברת דורי בנייה, הנמצאת בהליכי חדלות פירעון, הודתה במסגרת ההסדר בהכללת פרטים מטעים בשישה דוחות כספיים שפורסמו בשנים 2012-2014

רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי
רשות ניירות ערך / צילום: תמר מצפי

ועדת האכיפה המינהלית ברשות ניירות ערך אישרה הסדר אכיפה לפיו חברת דורי בנייה תשלם 1.5 מיליון שקל.

דורי בנייה, הנמצאת בהליכי חדלות פירעון, הודתה במסגרת ההסדר בהכללת פרטים מטעים בשישה דוחות כספיים של החברה שפורסמו בשנים 2012-2014. הפרטים המטעים שהתגלו הביאו לכך שהחברה נאלצה לבצע במהלך שנת 2014 "הצגה מחדש" (Restatement) של הדוחות בהיקף כולל של מאות מיליוני שקלים. לדברי רשות ניירות ערך, הטעויות בדוחות נבעו משימוש מודע בפרקטיקות חשבונאיות פסולות בקביעת אומדני העלויות וההכנסות של החברה.

החברה הודתה במסגרת ההסדר בכל העובדות ובביצוע ההפרות המיוחסות לה. ועדת האכיפה המינהלית, בראשות השופט בדימוס זאב המר, אישרה את ההסדר.

במסגרת ההסגר הוטל עיצום כספי על-תנאי, וננקטו צעדים למניעת הפרות נוספות בדרך של גיבוש נוהל דיווח בדגש על הכנת דוחות כספיים בתוך שלושה חודשים מאישור ההסדר. הנוהל יסדיר את זרימת ועדכון המידע ביחס לדוחות הכספיים ואת גיבוש המידע המבסס את האומדנים. במסגרת ההסדר, החברה תוודא כי הנוהל החדש יוטמע ותבצע מעקב על יישומו.

דורי בנייה הייתה חברה ציבורית ונסחרה בבורסה לניירות ערך בתל אביב בין השנים 2012-2014. החברה עסקה בניהול וביצוע עבודות בנייה למגורים, למשרדים, לתעשייה, למסחר ולמלונאות. על-פי כתב הטענות, החברה עבדה בכ-35 פרויקטים בהיקף של למעלה מ- 40 מיליון שקל כל אחד. בשנים שחלפו הועברה השליטה בחברה מקבוצת גזית גלוב לקבוצת לוזון, וכיום דורי בנייה היא חברה פרטית ואינה תאגיד מדווח.

ביולי 2019 מונו לחברה נאמנים לפי חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, וניתן נגדה צו הקפאת הליכים זמני. יודגש כי הסדר האכיפה נכרת שמונה חודשים לפני כניסתה של דורי להליך הקפאת הליכים, בתקופה שקדמה לרכישתה של דורי בנייה על-ידי קבוצת לוזון בשנת 2016.

בהחלטת הוועדה צוין כי נאמני החברה התבקשו למסור את עמדתם אך ביקשו דחייה מספר פעמים, ולאחר שנה לא התקבל מהם עדכון. הוועדה ציינה כי הליך הקפאת הליכים לא חל על הליכים מינהליים, למעט הליכי גבייה, וכי תשלומים עונשיים מוגדרים כ"חוב דחוי", ולכן לא יפגעו בנשיית חובות שאינם דחויים.

ההסדר הוא חלק מהליך מינהלי רחב שהוגש גם נגד ארבעה נושאי משרה בחברת דורי ונגד רואה החשבון החיצוני של החברה. במהלך שנת 2019 הגיעו מנהל הבקרה התקציבית, בוריס אברהמוב, ורואה החשבון החיצוני של החברה, רונן קמחי, להסדרי אכיפה עם הרשות שאושרו על -ידי ועדת האכיפה המינהלית.

במסגרת ההסדרים הוטלו על אברהמוב עיצומים כספים בסכום של 200 אלף שקל ואיסור לשמש כנושא משרה למשך שנתיים. על רו"ח קמחי הוטלו עיצום כספי בגובה של 150 אלף שקל.

ההליך המינהלי נוהל על-ידי ד"ר אילנה ליפסקר מודעי, מנהלת מחלקת אכיפה מינהלית ברשות ניירות ערך, והבירור נערך על-ידי מחלקת מודיעין, חקירות ובקרת מסחר של רשות ניירות ערך.