נמשכת מחאת התעשיינים נגד הסדר העדפת תוצרת הארץ

על רקע התנגדותם להסדר שאושר בנוגע להרחבת העדפת תוצרת כחול לבן במכרזים ציבוריים, הגיעו נציגי התאחדות התעשיינים למשרד האוצר וחילקו לעוברים ולשבים ממתק טורקי - כסמל לכך שהמדינה בחרה לסייע לטורקיה במקום לתעשייה בישראל

נציגי התאחדות התעשיינים בכניסה למשרד האוצר / צילום: דוברות תעשיינים
נציגי התאחדות התעשיינים בכניסה למשרד האוצר / צילום: דוברות תעשיינים

נמשכת מחאת התעשיינים נגד הסדר העדפת תוצרת הארץ אותו הם מכנים "מהלך לסיכול העדפת תוצרת הארץ בעיצומו של משבר". אתמול (ב') הגיעו נציגי התעשיינים למשרד האוצר, וחילקו לעוברים ושבים רחת לקום, כאקט מחאה המסמל את העובדה שלגישתם המדינה בחרה לסייע לטורקיה ולתעשייה הטורקית, במקום לתעשייה בישראל.

הרקע למחאה הנו הצעת המחליטים שאושרה בממשלה בחודש שעבר, להרחבת עידוד רכש ציבורי של תוצרת הארץ וחיזוק התעשייה הישראלית עקב השלכות נגיף הקורונה. הצעת המחליטים, שהוביל משרד ראש הממשלה בהסכמת משרד האוצר, משרד הפנים ומשרד הבריאות, נועדה לקדם רכש ציבורי תוצרת הארץ, העצמת התעשייה הישראלית ועידוד הצמיחה במשק על רקע משבר הקורונה הכלכלי.

ההצעה מסדירה את ההעדפה לתוצרת הארץ במכרזים מעורבים שכוללים רכש ציבורי של טובין (סחורה) ושירותים יחד; הסדרת חובת העדפת תוצרת הארץ במכרזי הרכש בשלטון המקומי (במכרזי הרשויות המקומיות, התאגידים המקומיים ובמכרזי החברה למשק וכלכלה) על ידי החלת מנגנון במסגרתו מציע של סחורה מתוצרת הארץ, יוכל להשוות את מחיר הצעתו למחיר ההצעה שהייתה אמורה לזכות במכרז ללא מתן העדפה, אם המציע זר; וכן קיצור ימי אשראי לספקי מערכת הבריאות (העלות התקציבית המוערכת של צעד זה היא כ-200 מיליון שקל).

ההצעה אושרה חרף התנגדות התאחדות התעשיינים, בראשות ד"ר רון תומר, אשר טוען כי מדובר בהצעה שרוקנה מתוכן את רעיון העדפת תוצרת הארץ. זאת לאחר שהוסרה מטיוטת הצעת המחליטים הקודמת החובה של מערכת הבריאות לתת לספקים ישראלים אפשרות להשוות את הצעתם להצעת רוכשים זרים.

על רקע מה שמכנים בהתאחדות התעשיינים כ"סיכול המהלך למתן העדפה אמיתית לתוצרת כחול לבן ע"י הממשלה" - הגיעו אתמול נציגי התאחדות התעשיינים למשרד האוצר בירושלים, ובאקט מחאה חילקו לעובדים ולעוברים ושבים רחת לוקום, הממתק הטורקי המסורתי, בצד פלייר ובו הוקרת תודה מצד הממשלה הטורקית לכאורה, ובו נכתב: "ממשלת טורקיה מבקשת להודות לכם על אלפי מקומות עבודה חדשים שהענקתם לאזרחיה, כשבינתיים מיליון ישראלים לא עובדים".

לטענת ההתאחדות, הצעת המחליטים שאישרה הממשלה ומרוקנת מתוכן את ההרחבה הנדרשת להעדפת תוצרת הארץ מגיעה בשיאו של משבר אבטלה חמור, וההתנגדות להרחבת העדפת תוצרת כחול לבן ברכש של גופי הממשלה והרשויות, מהלך שהיה מייצר עשרות אלפי מקומות עבודה ומגדיל את הצמיחה.

לדברי נשיא התאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, "בזמן שמיליון ישראלים מחפשים עבודה בעקבות משבר הקורונה, ממשלת ישראל מזרימה מאות מיליוני שקלים מכספי הציבור לטורקים ויוצרת מקומות עבודה חדשים בטורקיה במקום בפריפריה.
"כיוון שזה לא מובן מאליו שממשלת ישראל דואגת ליצירת מקומות עבודה בטורקיה במקום לדאוג לפריפריה ולייצר תעסוקה בתעשייה הישראלית שבה השכר הממוצע גבוה מהשער הממוצע במשק, היה לנו חשוב להביע את תודתם של העובדים מטורקיה לאוצר שסידר להם תעסוקה גם לשנים הקרובות. אני מקווה שבאוצר ובממשלה יחשבו על זה בזמן שיאכלו מהרחת לוקום. בתאבון".