אושר במליאה החוק שיאפשר התקנת פאנלים סולארים בבניין משותף

לאחר מאמצים של הרגע האחרון, אושר במליאת הכנסת חוק המקרקעין, שיאפשר להקים מתקנים פוטו וולטאיים על גג בית משותף, גם אם רק 66% מדיירי הבניין הסכימו לכך

התקנת פנאלים סולאריים / צילום: Shutterstock, areporter
התקנת פנאלים סולאריים / צילום: Shutterstock, areporter

לאחר מאמצים של הרגע האחרון, אושר במליאת הכנסת חוק המקרקעין, שיאפשר להקים מתקנים פוטו וולטאיים על גג בית משותף, גם אם רק 66% מדיירי הבניין הסכימו לכך. החוק הגיע הלילה למליאה בשעה מאוחרת, לאחר מאמצים להגיע להסכמות לאור הרוויזיה שהגיש לחוק ח"כ יעקב אשר מיהדות התורה. התנגדותו של אשר נבעה מתוך חשש שהפאנלים הסולריים ימנעו בניית יחידות דיור או חדרים על גגות.

לאורך שעות היום, נעשו מאמצים מרוכזים של ח"כ מיקי חיימוביץ, מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, המשרד להגנת הסביבה ומשרד המשפטים, להגיע לפשרה שתאפשר את העברת החוק במליאה לפני פיזור הכנסת. זאת, לאחר עבודה של שנתיים על מסגרת החוק ויצירת הסכמה רחבה בין המשרדים.

במסגרת הפשרה, הוחלט כי שר המשפטים יקבע בתוך שלושה חודשים מיום פרסומו של חוק הוראות לעניין השינויים הנדרשים במקרה שהבית המשותף נמצא במגרש שחלה עליו תכנית המאפשרת הרחבת דירות קיימות בדרך של בניה על גג הבית המשותף. בנוסף, באם יוחלט לבנות על גג לאחר שהוצבו עליו פאנלים סולריים, בעל הדירה המרחיב את דירתו יישא בכל ההוצאות הכרוכות בהסרת המיתקן ויחזיר לבעל הדירה המתקין את הוצאות ההתקנה.

לאחר העברת החוק למליאה, ח"כ אשר בירך על הפשרה שהושגה, ואמר כי "הצעת החוק נכונה וטובה ועליה להיכלל בכלים שיתמרצו אנרגיות מתחדשות". מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, הודה לח"כ חיימוביץ' על העבודה המאומצת וההתכנסות בשעה מאוחרת בכדי לאשר את החוק מחדש בוועדה. לדבריו, "צעדים אלו לאנרגיה מתחדשת הם הישג ענק".

אנרגיה סולארית גם בבתים משותפים

מטרת התיקון לחוק הינה להגדיל את פריסת הפאנלים הסולריים בשטחים הבנויים, ובכך לצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים. לאחר שמשרד האנרגיה הגדיר באחרונה כי עד שנת 2030 כ-30% מייצור החשמל ייתבסס על אנרגיה מתחדשת, ההצעה החדשה מקדמת את השגת היעדים והופכת את הגגות שטופי השמש - למקור לאנרגיה נקייה.

הצעת החוק מאפשרת להתקין מערכות לייצור חשמל מאנרגיית שמש בבתים משותפים, גם אם רק 66% מהדיירים מסכימים. כמו כן, יתאפשר לבעל דירה להקים מערכת סולארית לשימושו הפרטי בהתחשב בחלקו היחסי בגג ובכפוף למספר תנאים, וזאת ללא שתידרש הסכמת יתר בעלי הדירות בבניין. התיקון יקדם עקרונות חשובים של ביזור במשק החשמל, יחבר את צרכן החשמל להבנה שביכולתו גם לייצר בתחומו ויאפשר תיקון לעיוות שהונצח במצב הנוכחי, שבו הלכה למעשה התאפשרה התקנה סולארית רק לבעלי דירות צמודות קרקע.

החוק קובע, כי בעל הדירה המתקין ימסור הודעה מוקדמת לנציגות הבית המשותף לגבי כוונתו להתקין את המתקנים המיועדים לשמשו. כל בעל דירה אחר, שסבור, לאחר התקנת המתקן, שיש נסיבות המצדיקות את הסרתו, כגון מטעמי בטיחות, יוכל לפנות למפקח על הבתים המשותפים במשרד המשפטים, שרשאי להורות על הסרת המתקן. עלויות ההסרה יושתו על בעל הדירה המתקין.

קידום התיקון לחוק תואם את מדיניות המשרד להגנת הסביבה, לפיה קידום של הייצור הסולארי במרחב הבנוי המבוזר, קודמת לקידום ייצור סולארי בשדות ייעודיים, ומחזקת את היכולת לממש את הפוטנציאל העצום הקיים בייצור אנרגיה במרחב הבנוי.

מדובר בצעד תקדימי, שעשוי לקדם מהפכה בתחום הייצור הסולארי במרחב המבונה. כל מתקן סולארי שמותקן על גג בניין במרחב בנוי, בעיקר במרחב העירוני, ניזון ומזין את רשת החשמל. האנרגיה מיוצרת ונצרכת באותו מרחב, ללא דרישה להשקעה בשדרוג קווי ההולכה וזאת בשונה מההשקעות התשתיתיות הנרחבות הנדרשות בהקמת מתקני יצור המרוחקים מאזורי הצריכה.

איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה, אמר לאחר אישור החוק כי מדובר בחוק אמיץ ופורץ דרך. לדבריו, "אם החוק ייושם, הוא יאפשר לא רק לקרות גגות בתים משותפים אלא גם לעשות זאת תוך שיתוף יזמים ואף תוך התקנת אמצעי אגירת חשמל. אין לזה עדיין אח ורע בעולם וישראל יכולה לחדש אף למדינות מתקדמות. עתה צריך שרשות החשמל תאשר אסדרות מתאימות שיאפשרו ייצור בצוותא לדיירים בבית משותף".